کدام استان‌ها بهترین و بدترین وضعیت را برای کارکردن دارند؟

کدام استان‌ها بهترین و بدترین وضعیت را برای کارکردن دارند؟

هفته گذشته مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری نیروی کار در پاییز 94 را منتشر کرد. بر اساس آن، نرخ بی‌کاری جمعیت بالای ده سال ایران، در پاییز ...

هفته گذشته مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری نیروی کار در پاییز 94 را منتشر کرد. بر اساس آن، نرخ بی‌کاری جمعیت بالای ده سال ایران، در پاییز 94، 10.7 درصد بوده که نسبت به سال گذشته، 0.2 درصد افزایش یافته است. مردان نرخ بی‌کاری 9 درصدی دارند، زنان درگیر بی‌کاری 18.9 درصدی هستند. وضعیت بی‌کاری برای زنان شهری نیز بدتر از سایر گروه‌هاست. نرخ بی‌کاری زنان روستایی با 9.2 درصد تنها 0.9 درصد بیشتر از مردان است، اما زنان شهری نرخ بی‌کاری 22.9 درصدی دارند که حدود 11 درصد، بالاتر از مردان است. اما نرخ بی‌کاری کلی، میان جوانان در سنین فارغ‌التحصیلی با 20.8 درصد، بالاتر از تمام گروه‌هاست. نرخ بی‌کاری مردان در این سن 16.4 درصد و زنان، 37.3 درصد است.

80 درصد از اقتصاد کشور دولتی است، اما بررسی وضعیت اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد 82.9 درصد از شاغلین، در بخش خصوصی فعالیت دارند. 49.8 درصد از افراد نیز در مشاغل خدماتی کار می‌کنند. 17.6 درصد از شاغلین نیز در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند. نرخ مشارکت اقتصادی زنان 13.2 درصد است که 50 درصد کم‌تر از مردان است. 54.3 درصد از زنان نیز در حوزه مشاغل خدماتی کار می‌کنند. 

استان کرمانشاه بی‌کارتر از همه‌جا

اما بررسی وضعیت بی‌کاری در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد استان کرمانشاه با نرخ بی‌کاری ۱۸.۶ درصدی، بدترین وضعیت را از نظر بازار کار در کل کشور داراست و بعد از آن نیز استان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ بیکاری ۱۷ درصدی قرار دارد. اما استان مرکزی با ۵ درصد، کم‌ترین میزان بیکاری را در کل کشور داراست و بعد از آن نیز، استان آذربایجان شرقی با نرخ بی‌کاری ۶.۷ درصدی قرار دارد. 

بررسی وضعیت نرخ مشارکت اقتصادی نیز نشان می‌دهد اردبیلی‌ها با ۴۴.۳ درصد بیشترین میزان مشارکت اقتصادی را در کشور به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن‌ها نیز، استان یزد با نرخ مشارکت ۴۲.۱ درصدی قرار دارد. این در حالی است که نرخ بی‌کاری در هر دوی این استان‌ها بالاتر از میانگین کشوری و ۱۲.۴ درصد است. 

بیشترین میزان اشتغال در بخش خصوصی با ۸۹.۵ درصد متعلق به استان آذربایجان شرقی است، نرخ بی‌کاری در این استان نیز پایین‌تر از میانگین کشوری و ۹.۵ درصد است. ۴۴.۲ درصد از نیروی کار این استان در مشاغل خدماتی، ۲۵.۲ درصد در مشاغل صنعتی و۳۰.۶ درصد نیز در بخش کشاورزی اشتغال دارند. سهم اشتغال در بخش عمومی نیز ۱۱.۴ درصد است. هم‌چنین استان قزوین نیز هم‌رده با آذربایجان شرقی، سهم اشتغال ۸۹.۵ درصدی در بخش خصوصی دارد و نرخ بی‌کاری آن، ۱۰.۶ درصد است. پایین‌ترین میزان اشتغال در بخش خصوصی نیز با ۷۱.۲ درصد مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است. این استان، بیشترین سهم اشتغال در بخش عمومی را نیز با ۲۸.۸ درصد در کشور داراست و مردم آن با نرخ بی‌کاری ۱۷ درصدی، دومین جایگاه را از نظر بی‌کاری در کشور دارند. بعد از کهگیلویه و بویر احمد نیز ایلامی‌ها با ۲۷.۶ درصد بیشتر از سایر مردم استان‌ها در استخدام دولت هستند و هم‌چنین با ۷۲.۴ درصد، در جایگاه دوم کم‌ترین میزان اشتغال در بخش خصوصی قرار دارند. 

بهترین وضعیت بازارکار برای زنان همدانی 

اما بررسی وضعیت بی‌کاری با تفکیک جنسیتی نیز نشان می‌دهد مردان استان کرمانشاه از مردان دیگر استان‌ها بی‌کارتر هستند. نرخ بی‌کاری مردان در این استان ۱۹.۲ درصد است و بعد از آن‌ها، مردان چهارمحال و بختیاری با نرخ بی‌کاری ۱۷ درصدی، بیکارتر از همه به حساب می‌آیند. کم‌ترین میزان بی‌کاری مردان نیز با ۵.۷ درصد مربوط به استان کرمان است که بیشتر از نصف آن‌ها، ۵۴.۴ درصد در مشاغل خدماتی کار می‌کنند. بعد از کرمان نیز مردان تهرانی با نرخ ۵.۹ درصدی، کم‌ترین میزان بی‌کاری را در میان مردان کشور دارا هستند. ۶۱.۲ درصد از مردان تهرانی نیز در مشاغل خدماتی کار می‌کنند. ۷۸.۸ درصد آن‌ها در بخش خصوصی مشغولند و ۲۱.۲ درصدشان نیز استخدام دولت هستند. 

اما زنان کرمانشاه نیز مانند مردان‌شان از تمام زنان کشور بی‌کارتر هستند، نرخ بی‌کاری زنان در این استان ۴۳.۲ درصد است، البته این استان با یک‌دهم اختلاف از زنان کهگیلویه‌وبویراحمد با نرخ بی‌کاری ۴۳.۲ درصدی، در جایگاه دوم قرار دارد. بعد از آن‌ها نیز وضعیت کار زنان در استان لرستان با ۳۶.۳ درصد، کردستان با ۳۴.۸ درصد و مازندران با ۳۳.۴ درصد، وضعیت نابسمانی دارد. پایین‌ترین نرخ بی‌کاری کشور در میان زنان نیز با ۱۰.۴ درصد مربوط به استان همدان است. بیشتر زنان این استان برابر با ۵۴ درصد در بخش عمومی مشغولند و با ۷۹.۸ درصد، کارهای خدماتی انجام می‌دهند. بعد از زنان همدانی نیز، زنان استان مرکزی با ۱۱ درصد کم‌ترین میزان بی‌کاری را در کشور دارا هستند. در رده‌های بعدی نیز زنان آذربایجان شرقی با ۱۶.۳ درصد و زنان پایتخت نشین با ۱۶.۸ درصد، کم‌تر از زنان سایر استان‌ها با بی‌کاری درگیر هستند. 

mjhq3rmpy9r88pfzt4np.png

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا