نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی؛

وزیر اقتصاد: نرخ ارز باید با توان رقابتی اقتصاد ملی متناسب باشد

وزیر اقتصاد: نرخ ارز باید با توان رقابتی اقتصاد ملی متناسب باشد

تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، بر لزوم متناسب بودن نرخ ارز با توان رقابتی اقتصاد ملی تاکید کرد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، علی طیب نیا شامگاه دوشنبه در این جلسه افزود: نظام تعیین نرخ ارز در کشور، نظام شناور مدیریت شده است و به طور معمول نرخ ارز را بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می کند.
وی یادآورشد: اگر دولت یا بانک مرکزی بخواهد جلوی نوسانات نرخ ارز را بگیرد، از طریق مداخله (خرید و فروش) است.
وزیر اقتصاد با اشاره به دو نرخی شدن نرخ ارز به دلیل تحریم ها افزود: عددی که در بودجه به عنوان نرخ ارز تعیین می شود فقط به عنوان حسابداری بودجه است.
به گفته وی، براساس میزان صادرات، قیمت نفت و ارز پیش بینی می شود؛ بنابراین اگر نرخی در بودجه اعلام شده به این معنی نیست که دولت می خواهد نرخ ارز را در بازار به آن سمت سوق دهد و به صورت دستوری دخالت کند.
طیب نیا با بیان اینکه نرخ ارز نباید به گونه ای باشد که صادرات و تولید را سرکوب کند، تاکید کرد: معتقد به حفظ ارزش پول ملی هستیم و راه حل اصلی آن کنترل تورم است.
وی با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه به زیر 10 درصد، گفت: با توجه به کاهش نرخ تورم، همه متغیرهای اسمی مانند نرخ ارز، نرخ سود سپرده وتسهیلات و نرخ رشد دستمزد باید کاهش یابد.
رئیس کل بانک مرکزی هفته پیش با تاکید بر ایجاد آرامش در بازار ارز به عنوان یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی در ثبات اقتصادی، از نیروی انتظامی خواست قاطعانه با اخلال گران ارز برخورد کند.
ولی الله سیف در نشست تخصصی مدیران و رئیسان ادارات مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی استان های کشور تاکید کرد: بخشنامه ها و دستورالعمل های بانک مرکزی با هدف ایحاد تعادل، ثبات و آرامش در اقتصاد صادر و ابلاغ می شود و این بانک اجازه نخواهد داد عوامل زودگذر و هیجانی موجب نوسان و تلاطم در اقتصاد و بازار ارز شود.
سیف با تاکید بر اینکه آرامش در بازار، ثبات در اقتصاد، کنترل و مهار تورم، تامین رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال از موضوع های اساسی مورد توجه بانک مرکزی است، گفت: این اقدامات موجب گسترش صادرات و اشتغال پایدار خواهد شد و به دنبال آن نیز رونق و رشد اقتصادی فراهم می شود.
رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه «نگاه بانک مرکزی در زمینه کنترل بازار ارز به هچ وجه امنیتی نیست و به اقتصاد امنیتی اصولاً اعتقادی نداریم» افزود: بانک مرکزی با ابلاغ دستورالعمل ها و ضوابط روشن، ضمن اعطای آزادی عمل به صرافی های مجاز، در روزهای آغاز ابلاغ دستورالعمل مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها به این صنف، از نیروی انتظامی خواست از برخوردهای قهری خوددار ی کند.
وی با تصریح اینکه شفاف سازی و در دسترس بودن میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز در نهایت موجب ثبات بازار خواهد شد، افزود: بانک مرکزی قائل به آزادی عمل صرافی های مجاز است، البته از صرافی ها خواسته شده نرخ خرید و فروش خود را به صورت شفاف اعلام و آن را در سامانه sanarate ثبت کنند تا از این طریق، فعالان اقتصادی بتوانند با توجه به میانگین نرخ خریدو فروش ارز، تصمیم گیری کنند.
سیف با تاکید مجدد بر اینکه موضع اصلی بانک مرکزی در بازار ارز مبارزه با عوامل هیجانی است، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی نسبت به نرخ ارز به عنوان علامت هشدار دهنده به بازار حساسیت ویژه ای دارد و با عوامل اخلال گر در این زمینه برخورد خواهد کرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا