استاددانشگاه امام صادق:مجموعه فعالیت های اقتصاد مقاومتی رصد می شود

استاددانشگاه امام صادق:مجموعه فعالیت های اقتصاد مقاومتی رصد می شود

تهران-ایرنا-عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق گفت: مجموعه فعالیت هایی که در راستای اقتصادی مقاومتی انجام می شود از این پس از سوی موسسه رصام(رصد اقتصاد مقاومتی) رصد و ارزیابی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'سیدمهدی زریباف' روز دوشنبه در نشست خبری که در محل موسسه رصام برگزار شد،افزود: هم اکنون در عصر پایان لیبرالیسم در جهان هستیم که این پایان به معنای آن است که این شیوه دیگر قادر به حل بحران های اقتصادی در جهان نیست و این در حالی است که لیبرالیسم اقتصادی ،عامل بروز بحران در دیگر کشورهای جهان نیز است.
وی یادآور شد: لیبرالیسم اقتصادی، توزیع ناعادلانه ثروت، بی عدالتی و مفاسد اقتصادی را به دنبال دارد و ضعف و ناکارایی اقتصادی متاثر از چنین تفکری است.
زریباف با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی راهبرد اساسی برای حل معضلات داخلی و نجات بشریت از مخاطرات بین المللی اقتصادی است،گفت: اقتصاد مقاومتی باید به گفتمان تبدیل شود.
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی اقتصاد مقاومتی باید به خوبی تبین و تحلیل و آثار آن در زندگی و معیشت مردم بخوبی احساس شود.
وی توضیح داد: اقتصاد مقاومتی به طور ذاتی الگوی اقتصادی مورد نظر انقلاب اسلامی است. الگویی که می توانست با درنوردیدن موانع داخلی و خارجی تحقق اهداف اقتصادی انقلاب را تضمین کند.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: رویکرد اقتصادی کشور باید به طور رسمی به سمت نظام اقتصاد مقاومتی تغییر کند و این امر مستلزم تحولاتی نیز هست.
زریباف به تغییر در رویکردها و عملیات دستگاه های اجرایی و حکومتی و همچنین تغییر در ساختارها و قوانین رسمی کشور اشاره کرد.
به گفته زریباف، تغییر در وضعیت متغیرها و شاخص های اقتصادی کشور در سطوح خرد و کلان متناسب با مفاهیم اقتصاد مقاومتی باید ایجاد شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت تشکیل رصام گفت: تا زمانی که رصد و ارزیابی برنامه های اقتصاد مقاومتی در کشور صورت نپذیرد ،نمی توان بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری آن حرکت و جهت گیری که باید در هر مقطع و هرمرحله ای انجام پذیرد، مشخص کرد.
وی ضرورت رصد عملکرد اقتصاد مقاومتی را شناسایی کمبودها و انحراف ها در برنامه ها، عملکرد نهادها، دستگاه های مختلف و همچنین آحاد مردم نسبت به اجرای سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی عنوان کرد.
سپس در این نشست حجت الله عبدالملکی دبیر هیات موسسه رصام گفت: اقتصاد مقاومتی در چارچوب اسلامی-ایرانی و پیشرفت است که به نظام اسلامی عینیت می بخشد.
وی توضیح داد: اقتصاد مقاومتی همچنین ایرانی است زیرا با توجه به ویژگی های ایران مطرح و تنظیم شده است.
عبدالملکی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران هم اکنون با مشکلاتی مواجه است،گفت: یکی از مشکلات اقتصاد ایران تحریم ها بود اما اقتصاد ایران دارای ساختاری نامناسب است.
به گفته وی هدف از اجرای اقتصاد مقاومتی رسیدن به بالاترین قله های اقتصاد جهانی است زیرا با اجرای آن می توانیم یکی از اقتصاد های مطرح جهان شویم.
عبدالملکی در خصوص موسسه رصام گفت: اقتصاد مقاومتی نیاز به یک مرکز قوی برای رصد کردن داشت که این مهم را موسسه رصام بر عهده گرفته است.
وی مهمترین اقدام موسسه رصام را رصد و ارزیابی مذاکرات هسته ای در تحقق اقتصاد مقاومتی، رصد و ارزیابی عملکرد یکساله دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی، رصد و ارزیابی برنامه دو ساله قوای مقننه،مجریه و قضائیه در زمینه اقتصاد مقاومتی، رصد و ارزیابی دوساله سازمان صدا و سیما،سازمان بسیج مستضعفین و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در زمینه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
یکی دیگر از سخنرانان این نشست طاها رمضانی مدیر اجرایی رصام بود که به رونمایی از گزارش های اقتصاد مقاومتی در روز دوم اسفند ماه امسال اشاره کرد و گفت: اقتصاد در دو زمینه اتفاق می افتد که یکی ذهنیت و دیگری عینیت است.
وی توضیح داد: رسالت رصام این است که فعالیت خود را از ذهنیت ها آغاز کند .با توجه به اینکه سال جاری سال خوبی به لحاظ همکاری دولت و ملت است باید اطلاع رسانی خوبی در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی به مردم صورت گیرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا