جلال پور: خصوصی سازی واقعی در گذشته حدود 10 تا 12 درصد اجرا شد

جلال پور: خصوصی سازی واقعی در گذشته حدود 10 تا 12 درصد اجرا شد

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: روند خصوصی سازی در سال های گذشته مورد تایید این بخش نبوده و براین باوریم که حدود 10 تا 12 درصد خصوصی سازی واقعی انجام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن جلال پور شامگاه دوشنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: چنانچه دعاوی مربوط به واگذاری ها به نفع هیات واگذاری و به ضرر بخش خصوصی صادر شود، در مجموع کمتر از دو درصد از واگذاری ها به بخش خصوصی سپرده شده است.
وی اضافه کرد: حدود 85 درصد از دعواهای هیات های نظارت و داوری خصوصی سازی ، مربوط به واگذاریهای 10 تا 12 درصدی است.
جلال پور گفت: سهمی که به بخش خصولتی واگذار شده، هیچ ادعا و شکایتی به همراه ندارد ،اما سهمی که به بخش خصوصی واقعی واگذار شده و بعد از این مرحله سهم دریافت شده ، بیشترین ادعا و شکایت از طرف وزارتخانه ها و سازمان های مربوطه را به دنبال داشته است.
وی افزود: یک جریان به طور جدی پیگیر این قضایا است که هر جا بخش خصوصی وارد می شود، شکایت هایی را مطرح کنند.
رئیس اتاق ایران در مورد برنامه های بخش خصوصی برای پروژه های نیمه تمام گفت: فعالان بخش خصوصی در پروژه های نیمه تمام ، مقید به وضعیت قبلی نیستند و برنامه ای هم برای این مساله ارائه داده اند.
وی گفت: شیوه واگذاری در گذشته بر این پایه بود که بالاترین قیمت، به کسانی که بیشترین امکان حضور را داشتند واگذار شد، در حالی که اتاق ایران اعتقاد دارد در خصوصی سازی بحث قیمت نباید مطرح باشد، بلکه بحث اهلیت از نظر کارایی و اشتغال نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا ، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی سازی به تازگی گفته بود ، فهرست این سازمان از سال 1380 تا کنون دارای یکهزار و یکصد شرکت بود که حدود 50 درصد واگذاریها انجام شد، بنابراین 550 شرکت تاکنون واگذار شده و تعدادی از آنها به دلیل اینکه شرایط واگذاری فراهم نیست از فهرست خارج شده اند.
به گفته پوری حسینی شرکت هایی نظیر توزیع برق و گاز و پالایشگاه های گازی به دلیل آن که قیمت های خوراک در این بخش یارانه ای بوده ، امکان واگذاری ندارند.
وی افزود: برخی دیگر از شرکت ها به دلیل انحلال یا ورشکستگی امکان واگذاری ندارند، بنابراین در مجموع 120 تا 130 شرکت در فهرست واگذاری سازمان خصوصی سازی قرار دارند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا