در حاشیه شورای گفت و گو

نعمت زاده: نرخ سود بانکی فردا در جلسه شورای پول واعتبار بررسی می شود

نعمت زاده: نرخ سود بانکی فردا در جلسه شورای پول واعتبار بررسی می شود

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت از بررسی نرخ سود بانکی در جلسه عصر فردا(سه شنبه) شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: برگزاری این جلسه براساس تعهدی است که بانک مرکزی دو هفته پیش داده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا نعمت زاده شامگاه دوشنبه در نشست خبری شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: دیدگاه بانک مرکزی با توجه به کاهش نرخ تورم این است که نرخ سود سپرده ها و تسهیلات کاهش یابد ضمن اینکه نرخ عقود اسلامی و مبادله ای نیز تغییر کند.
وی با بیان اینکه طبق دیدگاه اقتصاددانان نباید به صورت دستوری نرخ سود بانکی را کاهش داد، ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ تسهیلات بین بانکی رو به کاهش است می توان تغییراتی در نرخ سود سپرده ها ایجاد کرد؛ هرچند بانک مرکزی قول داد که نرخ سود را به تدریج به نزدیکی نرخ تورم برساند.
رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی نیز امروز گفت که بانک ها برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 20 به 18 درصد توافق کرده اند؛ براین اساس قرار است این نرخ سود را از اول اسفندماه امسال اجرایی کنند.
عبدالناصر همتی افزود: البته پیشنهاد کاهش نرخ سود به بانک مرکزی ارائه شده است و بعید می دانیم که این بانک مخالفتی با آن داشته باشد.
وی ادامه داد: بنابراین امکان اجرای توافق جدید برای نرخ سود سپرده ها از اول اسفند وجود دارد.
در این رابطه نیز رئیس کانون بانک های خصوصی امروز به ایرنا گفت، در پی توافق بانک های دولتی و خصوصی، پیشنهاد کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 20 به 18 درصد امروز(دوشنبه) به بانک مرکزی ارائه شد.
کوروش پروزیان با یادآوری اینکه بانک مرکزی بخش نامه ای را در ارتباط با سود مشاع و غیره مشاع و برآورد سود قابل پرداخت به سپرده ها به بانک ها ابلاغ کرد، افزود: برای اینکه بتوان این بخش نامه را اجرایی کرد، بانک ها جلساتی را برگزار کردند و در نهایت به توافق هایی دست یافتند.
وی افزود: بر همین اساس پیشنهاد کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 20 به 18 درصد به بانک مرکزی ارائه شد تا در بخش اقتصادی بانک مرکزی نیز بررسی های لازم انجام شود. همچنین شورای پول و اعتبار نیز این پیشنهاد را بررسی خواهد کرد.
به گفته رئیس کانون بانک های خصوصی، بحث توافق بانک ها برای کاهش نرخ سود از هفته گذشته کلید خورد و شنبه این هفته(24بهمن) توسط مدیران عمل بانک ها به جمع بندی رسیده و امروز تقدیم بانک مرکزی شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز دیروز(دوشنبه) در بازدید از سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بیشتر مدیران سیستم بانکی معتقدند تداوم نرخ فعلی سود بانکی به دلیل چسبندگی ها امکان پذیر نیست و شرایط به گونه ای است که نمی توان نرخ های کنونی را ادامه داد.
علی طیب نیا خاطرنشان کرده بود که موضوع نرخ سود در دستور و رسیدگی شورای پول و اعتبار است.
وی تصریح کرده بود که نرخ سود بانکی باید تفاوت دو تا سه درصدی با نرخ تورم داشته باشد. نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه کمتر از 10 درصد بوده و این رقم در دی ماه به 9.4 درصد کاهش یافته است.
قائم مقام بانک مرکزی نیز امروز با اعلام اینکه گزارش کارشناسی در زمینه کاهش نرخ سود بانکی در جلسات آتی شورای پول و اعتبار ارائه می شود، افزود: دیر یا زود اقدام اصلاحی بانک ها را در زمینه کاهش نرخ سود سپرده ها شاهد خواهیم بود.
اکبر کمیجانی با اعلام اینکه به لحاظ تئوریک ارتباط تنگاتنگی بین نرخ تورم، نرخ سود بانکی و نرخ ارز وجود دارد، گفت: در اقتصاد کلان سه قیمت با اهمیت است؛ نرخ تورم که معرف قیمت کالاها و خدمات است؛ نرخ ارز که مُعرف ارزش پول ملی برحسب پول های خارجی و نرخ سود بانکی که مُعرف هزینه سرمایه و منابع مالی است.
وی تاکید کرد که اصل و اساس همه این نرخ ها، نرخ تورم مورد انتظار جامعه و فعالان اقتصادی است.
کمیجانی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی در روز شنبه (24 بهمن) مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی، اظهارداشت: با توجه به کاهش موفقیت آمیز نرخ تورم در دو و نیم سال گذشته، اکنون زمان آن رسیده است تا نرخ سود سپرده ها و تسهیلات روند متناسبی بگیرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا