نصب صندوق های مکانیزه فروش از نگاه اتحادیه های صنفی/انتقادها و پیشنهادها

نصب صندوق های مکانیزه فروش از نگاه اتحادیه های صنفی/انتقادها و پیشنهادها

تهران- ایرنا- رئیسان اتحادیه های فروشندگان گچ و آهک و مصالح ساختمانی، درودگران و مبلسازان، بارفروشان و فروشندگان فرش ماشینی و موکت، نظرات خود را در مورد نصب صندوق های مکانیزه فروش مطرح کردند.

نوزدهم بهمن ماه طرح تجهیز رایگان اصناف به صندوق فروش (طرح باران) کلید خورد تا واحدهای صنفی برای دریافت رایگان صندوق های مکانیزه فروش به پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران یا بطور مستقیم به تارنمای www.posbaran.ir مراجعه کنند.
به گفته رئیس اتاق اصناف ایران، اجرای طرح تجهیز رایگان اصناف به صندوق مکانیزه فروش در قالب «طرح باران» صورت می گیرد.
وی تاکید کرده بود که تجهیز اصناف به صندوق های مکانیزه فروش، منافع اصناف و دولت را توامان در پی خواهد داشت و دریافت مالیات را عادلانه، شفاف و نظام مند خواهد کرد.
به گفته فاضلی، اجرای این طرح موجب خواهد شد شبکه تولید و توزیع کشور از تامین کنندگان و تولیدکنندگان تا آخرین حلقه زنجیره توزیع به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط داشته باشند، واسطه های غیرضرور حذف شود و کالا ارزانتر به دست مصرف کننده برسد
در این رابطه روابط عمومی اتاق اصناف امروز(دوشنبه) نظرات رئیسان اتحادیه های فروشندگان گچ و آهک و مصالح ساختمانی، درودگران و مبلسازان، بارفروشان و فروشندگان فرش ماشینی و موکت، در مورد نصب صندوق های مکانیزه فروش را اعلام کرد.
رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان در این ارتباط با تاکید بر اینکه صندوق فروش باید برای رسته فروشندگان و نمایشگاه داران مبلمان نصب شود گفت: بهتر است صندوق فروش در فروشگاه ها و نمایشگاه ها و آن دسته از رسته های شغلی نصب شود که بیشتر با مردم در ارتباط هستند.
عبدالحسین عباسی درباره اجرا و نصب صندوق مکانیزه فروش در این اتحادیه به این نکته اشاره کرد که در اتحادیه درودگران و مبل سازان 17 رسته شغلی وجود دارد که فقط یک رسته می تواند صندوق فروش نصب کند.
وی همچنین به تعیین جرایم سنگین سازمان امور مالیاتی برای واحدهای صنفی این اتحادیه اشاره کرد و افزود: در صنف ما افرادی وجود دارند که فاقد دانش و سواد کافی هستند و توان استفاده از کامپیوتر را ندارند یا افرادی در صنف نجاری و تعمیرات فعالیت دارند اما مشتریان زیادی ندارند؛ با این اوصاف صندوق فروش به چه کار این افراد می آید؟
به گفته وی، بهتر است صندوق فروش در فروشگاه ها و نمایشگاه ها و آن دسته از رسته های شغلی که بیشتر با مردم در ارتباط هستند، نصب شود.
عباسی در ادامه از وضع عوارض 111 درصدی کسب از سوی شهرداری و نابسامانی های موجود در تعیین عوارض پسماند، مشاغل و نوسازی انتقاد کرد.

** برنامه «نسیه فروشی» در نرم افزار صندوق های مکانیزه فروش اصناف دیده شود
رئیس اتحادیه بارفروشان نیز در این ارتباط تاکید کرد: در نرم افزار صندوق های مکانیزه فروش برنامه نسیه فروشی اصناف دیده شود.
سیدمحسن محمودی در مورد نصب صندوق مکانیزه فروش در این اتحادیه، گفت: در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا، مالیات براساس صندوق مکانیزه فروش گرفته می شود اما مشخص نیست که با نصب صندوق فروش صنوف از چه خدمات ویژه ای بهره مند خواهند شد.
وی افزود: سازمان امور مالیاتی هم جهت با اتاق اصناف ایران، آموزش های لازم برای کاربرد صندوق ها را در اصناف آغاز کند، زیرا اصناف اطلاعات دقیقی در مورد چگونگی کار با صندوق فروش ندارند.
محمودی در ادامه به این نکته اشاره کرد که اتحادیه بارفروشان نسبت به سایر صنوف، هزینه های زیادی از جمله در 6 ماه پیش از کشت محصول و اعطای وام بدون بهره به کشاورزان متحمل می شود.
وی اضافه کرد: هر محصول 6 ماه طول می کشد که به بازار بیاید و در این مدت باید هزینه هایی مانند مزد کارگران، خرید کود و ... پرداخت شود.
رئیس اتحادیه بارفروشان تصریح کرد: میوه و تره و بار محصولات سریع الفاسد هستند؛ به همین خاطر به صورت نسیه به فروش می رسد و همین مساله موجب شده تا در صنف ما فقط 10 درصد نقدی فروشی حاکم باشد.
وی ادامه داد: همان افرادی که جنس را به صورت نسیه از ما خریداری می کردند، دچار ورشکستگی هم می شوند و با انبوهی از چک های برگشتی نیز مواجه می شویم که البته در کنار اینها باید هزینه های آب، برق و صبحانه و ناهار کارگر را نیز لحاظ کرد؛ ضروری است تا اداره دارایی پذیرای هزینه های ما باشد.
محمودی اظهار داشت: نصب صندوق مکانیزه فروش در واحدهای صنفی یک الزام قانونی است؛ ما نیز به قوانین احترام می گذاریم اما آیا واقعا سازمان امور مالیاتی توجهی به هزینه های ما داشته است؟ واقعیت این است که نه تنها هزینه های ما برای سازمان امور مالیاتی مهم نیست بلکه این سازمان فقط به دنبال این است که صنوف، صندوق های فروش را نصب کنند تا بتواند مالیاتش را بگیرد.
وی با بیان اینکه 90 درصد معاملات در صنف ما بر پایه نسیه فروشی است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که برای اجرای صندوق مکانیزه فروش، باید نقدی فروشی در این صنف حاکم شود.
رئیس اتحادیه بارفروشان افزود: مخالفتی برای اجرا و نصب صندوق مکانیزه فروش نداریم زیرا نصب این صندوق ها، قانون است اما قانون باید دو رو داشته باشد و مسئولان نیز به سخنان ما گوش کنند.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بهترین راه وصول مالیات «توافق» است، گفت: برای اجرای بهتر صندوق مکانیزه فروش باید بسته بندی محصولات اصلاح شود؛ «بارها» در میدان ،نقدی فروخته شود و موضوع پرداخت وام قرض الحسنه کشاورزان سامان یابد.

** کاهش مالیات فروشندگان فرش ماشینی و موکت با نصب صندوق مکانیزه فروش
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت نیز در این زمینه گفت: اگر مالیات صنف ما را براساس صندوق فروش محاسبه کنند، در آن صورت بیشتر این صنف به دلیل گردش مالی ناچیز، معاف از مالیات خواهند شد.
محمدهادی کمالیان در مورد نصب صندوق فروش در این اتحادیه گفت: صندوق مکانیزه فروش برای اصناف به یک غول بزرگ تبدیل شده و اعضای صنف ما از این صندوق می ترسند در حالی که اگر مالیات صنف ما را براساس صندوق فروش محاسبه کنند، در آن صورت بیشتر صنف ما به دلیل گردش مالی ناچیز معاف از مالیات خواهند شد.
وی افزود: دو سال است که برخی از صنوف مشمول، صندوق مکانیزه فروش را نصب کردند اما در این مدت حتی از یک واحد صنفی نیز براساس صندوق فروش مالیات گرفته نشده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت با بیان این اینکه هنوز ممیزان و سرممیزان مالیاتی خرید و فروش های ثبت شده در صندوق فروش را به رسمیت نمی شناسند و آن را فاقد شفافیت لازم می دانند، تصریح کرد: متاسفانه ممیزان و سر ممیزان نیز نسبت به صندوق مکانیزه فروش اطلاعات جامع ندارند و در مورد آن توجیه نشدند.
وی همچنین با انتقاد از تعیین جریمه چهار میلیونی برای واحدهای صنفی که صندوق مکانیزه فروش نصب نکرده اند، افزود: اگر قرار است که مالیات را بر اساس صندوق فروش تعیین کنند پس باید توافقات پایان سال مالیاتی هم کنار گذاشته شود.
کمالیان همچنین این پیشنهاد را مطرح کرد که اگر پیگیری نصب و اجرای صندوق های مکانیزه فروش در واحدهای صنفی به اتحادیه ها واگذار شود، اتحادیه ها با یک برنامه ریزی جامع سالانه 25 درصد صنف را مشمول اتصال به صندوق مکانیزه فروش خواهند کرد.

** سازمان امور مالیاتی در نصب صندوق مکانیزه نباید با اصناف مختلف یکسان برخورد کند
رئیس اتحادیه فروشندگان گچ و آهک و مصالح ساختمانی نیز در مورد نصب صندوق مکانیزه فروش در واحدهای صنفی گفت: نباید با صنوف و مشاغل در فرآیند نصب صندوق مکانیزه فروش به صورت یکنواخت برخورد کرد و باید هر صنفی متناسب و مطابق با ابزار و وضعیت کاری خود دیده شود.
اسماعیل کاظمی ضمن اشاره به این مطلب که اغلب معاملات فروشندگان مصالح ساختمانی به صورت نسیه انجام می شود و فروش اعضای اتحادیه ما به صورت نقدی نیست، گفت: کار ما نسیه فروشی است و در بازار کساد نرخ واحدی نمی توان برای اجناس در نظر گرفت.
کاظمی تصریح کرد: شیوه عملکرد صنف ما از ابتدای شروع به کار تا کنون به صورت نسیه فروشی بوده و همین نسیه فروشی موجب شده تا قسمت عمده ای از چک های برگشتی مربوط به صنف ما باشد.
رئیس اتحادیه فروشندگان گچ و آهک و مصالح ساختمانی در ادامه خواستار اعطای مهلت زمانی 6 ماهه تا یک ساله برای عملیاتی کردن صندوق های مکانیزه فروش شد و افزود: باید آماده سازی اصناف برای کار با صندوق مکانیزه فروش مورد توجه قرار گیرد و از هم اکنون اساتید مالیاتی برای آموزش به صنوف به اتحادیه ها اعزام شوند.
وی همچنین در ادامه به یکی دیگر از مشکلات این اتحادیه برای اجرایی شدن صندوق مکانیزه فروش اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد مصالح ساختمانی پس از ارسال بنا به تغییراتی مجددا مرجوع می شود بنابراین به نظر می رسد که در نحوه اجرا و کار با صندوق مکانیزه فروش با مشکلات عدیده ای مواجه باشیم.
وی همچنین اعلام کرد: تاکنون 20 درصد از اعضای صنف ما نرم افزار را خریداری کردند اما نمی دانند که باید چگونه از آن استفاده کنند.
رئیس اتاق اصناف ایران چندی پیش از اجرای طرح تجهیز رایگان اصناف به صندوق مکانیزه فروش در قالب «طرح باران» خبر داده و گفته بود: تجهیز اصناف به صندوق های مکانیزه فروش، منافع اصناف و دولت را توامان در پی خواهد داشت و دریافت مالیات را عادلانه، شفاف و نظام مند خواهد کرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا