بانک مرکزی موافق کاهش نرخ سود بانکی است؟

بانک مرکزی موافق کاهش نرخ سود بانکی است؟

اقتصاد > اقتصاد کلان - بانک مرکزی بزودی در مورد توافق بانک ها برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اظهار نظر می کند.

مریم یعقوبی:

انتشار خبر توافق بانک ها برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی همان گونه که انتظار می رفت موجی از واکنش ها را به دنبال داشت و البته پرسش های متعددی نیز در مورد کم و کیف این توافق بوجود آمد.

درست است که تأکید چندین باره مسئولان اقتصادی دولت از وزیر اقتصاد گرفته تا رئیس کل بانک مرکزی و مدیران شبکه بانکی بر ضرورت کاهش نرخ ها، آمادگی لازم را در فضای عمومی کشور بوجود آورده بود اما تأخیر در اجرای این تصمیم، تردیدهایی را نیز دامن زده بود که زمینه گمانه زنی های مختلفی را برای واکاوی علت تعلل شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در پذیرش نرخ های پایین تر به دنبال داشت.

این گمانه زنی ها زمانی بیشتر شد که آبان ماه امسال بانک ها بر سر کاهش نرخ سود توافق کردند ولی این توافق با عدم همراهی بانک مرکزی مواجه شد و نهایتا ابتر ماند.

با گذشت حدود 3 ماه از آن توافق و تکرار این سؤال از سوی مردم که چرا با وجود کاهش نرخ تورم همچنان نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی بالاست، امروز خبر توافق جدید بانک ها بر سر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی منتشر شد.

آنچه این توافق را بیش از دفعات قبل در کانون توجه قرار می دهد، همزمانی آن با اظهارات صریح رئیس جمهوری درباره ضرورت کاهش نرخ سود بانکی است؛ دکتر روحانی رئیس روز شنبه هفته جاری در جریان حضور در مجمع بانک مرکزی  بر کاهش نرخ سود بانکی به عنوان یکی از ضروریت های اقتصادی همزمان با کاهش تورم تأکید کرد.

رئیس جمهوری در ادامه به صورت تلویحی دستور کاهش نرخ سود بانکی را نیز صادر کرد گرچه بلافاصله روشن کرد که به اعتقاد او « نباید نرخ سود دستوری تغییر کند و باید با ابزار اقتصادی، سود بانکی، تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش داد».

اکنون و دو روز پس از این سخنان رئیس جمهور، رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در گفت و گو با خبرآنلاین، تصریح کرد که روز شنبه یعنی همان روزی که روحانی بر ضرورت کاهش غیردستوری نرخ سود تأکید کرده بود، مدیران بانک های دولتی و خصوصی بر سر کاهش این نرخ توافق کرده اند.

حالا به نظر می رسد یک بار دیگر نوبت شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است تا موضع خود را در قبال این توافق بانک ها اعلام کند؛ موضعی که به نظر نمی رسد پس از سخنان صریح رئیس جمهور چیزی جز موافقت باشد.

پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در همین رابطه گفت:« بانک مرکزی همواره از کاهش غیردستوری نرخ سود سپرده ها حمایت کرده است چرا که این کاهش را منطبق با مدل بانکداری بدون ربا، اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید می داند».

وی ادامه داد:« طبق بسته سیاستی بانک ها حداکثر تا بیست درصد می توانند به سپرده ها سود علی الحساب پرداخت کنند و برای پرداخت سود کمتر نیازی به تأیید شورای پول و اعتبار یا بانک مرکزی نیست».

22339

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا