دو مدیر بانکی رویداد مثبت برای بورس را تایید کردند/ کاهش سود به ۱۸درصد

دو مدیر بانکی رویداد مثبت برای بورس را تایید کردند/ کاهش سود به ۱۸درصد

دو روز پیش یک مقام آگاه با اعلام کاهش نرخ سود بین بانکی به ۱۸ درصد از فرارسیدن فصل کاهش نرخ سود سپرده ها و رویدادی مثبت برای بازار سرمایه خبر داده بود.مدیران عامل دو بانک ملی و پارسیان با تایید این موضوع از اجرای نرخ های جدید از اول اسفند خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو روز پیش بود که مقام آگاه با اشاره به آخرین جلسه مدیران بانک مرکزی با مسئولان بانک ها از جمله مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک ها به بورس پرس گفته بود: طبق آخرین تصمیماتی که به طور شفاهی اعلام شده و مدیران عامل بانک ها هم مطلع شده اند، نرخ سود بین بانکی به 19 تا 18.5 درصد کاهش یافته که می تواند رویداد مثبتی برای بازار سرمایه باشد.با این اوصاف، فصل کاهش نرخ سود سپرده ها نیز فرارسیده و انتظار می رود این متغیر مهم در راستای کاهش نرخ تورم به رقم معقول و مناسب 18 درصدی تا بهار 95 برسد.

حال مدیران عامل دو بانک ملی و پارسیان این موضوع را تایید کردند و از اجرای نرخ های جدید از اول اسفند خبر دادند.

عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به تسنیم اظهار داشت: با توافق بانک‌های دولتی و خصوصی نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله از 20 درصد به 18 درصد کاهش یافت. بانک‌ها قول داده‌اند از اول اسفند این توافق را اجرایی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای این توافق نیاز به مصوبه شورای پول و اعتبار ندارد؟ گفت: قرار گذاشتیم نرخ‌ها را کم کنیم و این موضوع را به اطلاع بانک مرکزی هم رسانده‌ایم.

همتی البته درباره توافق بانکی‌ها در خصوص نرخ سود سپرده‌های روزشمار (کمتر از سه ماه) هم گفت: بنا شد نرخ 10 درصد برای سپرده‌های کوتاه‌مدت باقی بماند.

از سوی دیگر کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان و رئیس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای پیش‌بینی میزان پرداخت سود به سپرده‌گذاران متناسب با عایدات و حق‌الوکاله بانک‌ها، به فارس گفت: با توجه به اینکه بخشنامه لازم‌الاجرا بود بانک‌ها جلسات متعددی در این باره برگزار کردند. یکی از تصمیمات برای اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی کاهش نرخ سود سپرده یکساله از 20 به 18 درصد بود.

وی در پاسخ به این سوال که برای سپرده‌های کمتر از یک سال چه نرخی تعیین شده است، گفت: برای سپرده‌های کمتر از یک سال نرخی تعیین نشد اما تاکید شد نرخ سود سپرده‌های جاری (بدون مدت) به زیر 10 درصد کاهش یابد. طبق توافق بانک‌ها از ابتدای اسفند ماه این تصمیم در شبکه بانکی اجرایی می‌شود. این تصمیم در قالب پیشنهادی به بانک مرکزی ارائه شده است.

به این ترتیب به نظر می رسد درخواست ماه های گذشته فعالان بازار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی عملی شده و از این پس بازارسرمایه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا