هندی ها کارخانه تولید کود شیمیایی درچابهار احداث می کنند

هندی ها کارخانه تولید کود شیمیایی درچابهار احداث می کنند

دهلی نو-ایرنا- وزیر کود شیمیایی هند اعلام کرد بزودی عملیات احداث کارخانه تولید کود شیمیایی با خوراک گاز طبیعی در بندر چابهار ایران آغاز می شود.

به گزارش ایرنا،«آنانت کومار» روز دوشنبه درگفت وگو با روزنامه انگلیسی زبان هندو با بیان اینکه هند یک شرکت سرمایه گذاری مشترک میان شرکت های «گجرات نارمادا» و کود شیمیایی «راشترا» برای احداث کارخانه کود شیمیایی درچابهار تشکیل داده است افزود:این شرکت ها در نشست هایی سرمایه گذاری در چابهار را بررسی کرده اند.
«کومار» گفت که این مذاکرات به منظور تصمیم گیری در مورد قیمت گاز و مفاد قراردادهای مورد نیاز برگزار شده است .
وی افزود:اکنون که تحریمهای ضد ایرانی برداشته شده ، ما به نهایی شدن این قراردادها خوشبین هستیم.
چندی پیش یکی از مقامات هندی گفته بود که این کشور به دنبال یک شریک ایرانی برای سرمایه گذاری 50 میلیارد روپیه ای (783 میلیون دلار) برای احداث کارخانه کود شیمیایی در چابهار است.
هند شرکت دولتی 'راشتریا کمیکالز اند فرتیلایزرز' ، شرکت 'گجرات نارمادا والی فرتیلایزرز اند کمیکالز' و شرکت 'گجرات استیت فرتیلایزرز' را برای ساخت این کارخانه اوره سازی یک میلیون و 300 هزار تنی معرفی کرده بود.
قرار است که یک شرکت مشترک اوره در چابهار ایران با استفاده از گاز طبیعی بعنوان مواد اولیه احداث شود.
این منبع گفت که مقامات دولت هند به مقامات ایرانی گفته اند که آنان بدنبال امضای یک قرارداد گاز دراز مدت با قیمت مناسب برای تولید اوره هستند.
گفته می شود ،مقامات ایرانی قبلا قیمت گاز طبیعی مورد نیاز این کارخانه را بطور تلویحی واحدی 2.9 (2 ممیز 9) تعیین کرده بودند.
هند و ایران از سال 2013 تاکنون با یکدیگر در مورد امکان احداث یک کارخانه کودشیمیایی در ایران گفت وگو می کنند ولی این مذاکرات بر سر قیمت گاز متوقف شده است .
مقامات هندی در نظر دارند که کارخانه مشترک بر مبنای شرکت کود شیمیایی عمان-هند (Oman-India Fertiliser Company-OMIFCO) در عمان، جایی که شرکت های هندی بطور اشتراکی با شرکت های محلی در تولید اوره سرمایه گذاری کرده اند احداث شود.
50 درصد از سهام شرکت کود شیمیایی عمان-هند در دست شرکت نفت عمان می باشد و هر کدامیک از شرکت های هندی 'تعاونی کودشیمیایی کشاورزان هندی' (Indian Farmers Fertiliser Cooperative-IFFCO) و شرکت تعاونی کریشاک بهارتی25 درصد از آنرا در اختیار دارند.
دولت هند یک قرارداد درازمدت را با شرکت کودشیمیایی عمان-هند برای خرید اوره امضا کرده است چون هزینه تولید اوره در عمان در مقایسه با آن در هند کمتر می باشد.
هند سالانه به حدود 30 میلیون تن اوره نیاز دارد که حدود 22 میلیون تن از آن در هند تولید می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا