وزیر صنعت،معدن وتجارت:

نخستین گام در توسعه همکاری های ایران و غنا تسهیل در روابط بانکی است

نخستین گام در توسعه همکاری های ایران و غنا تسهیل در روابط بانکی است

تهران- ایرنا- محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر تسریع در روابط بانکی دو کشور ایران و غنا گفت: اگر بخواهیم همکاری هایمان را توسعه دهیم، باید زیرساخت های لازم را برقرار کنیم که تسهیل در روابط بانکی نخستین مرحله است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نعمت زاده امروز (دوشنبه) در نشست همکاری های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا در سالن مروارید محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: ایران با داشتن 80 میلیون نفر جمعیت و جمعیت 400 میلیون نفری منطقه از ذخایر طبیعی از جمله منابع هیدروکربوری برخوردار است.
وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه ایران ظرفیت های خوبی در زمینه های مهندسی، اجرایی و تجهیزات مرتبط در صنایع نفت و پتروشیمی، گفت: ایران در صنایع مختلف از جمله فناوری اطلاعات وارتباطات(ICT)، نانو تکنولوژی، داروسازی، صنایع غذایی، شیمیایی، مصالح ساختمانی و نساجی ظرفیت های خوبی دارد و در بسیاری از اینها به خودکفایی رسیده است و محصولات خود را به دیگر کشورها صادر می کند.
نعمت زاده همکاری در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی را از دیگر حوزه های موجود برای گسترش همکاری های مشترک دو کشور عنوان کرد و گفت: ایران واردکننده کاکائو از آفریقا و از طرفی صادرکننده شکلات است که در این زمینه ها نیز می توانیم همکاری داشته باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران همچنین در صنایع کوچک و متوسط دارای ظرفیت طراحی و ساخت کارخانجات است و در حال حاضر نیز در این زمینه به کشورهای آفریقایی صادرات دارد که این حوزه نیز می تواند یکی دیگر از زمینه های توسعه همکاری باشد.
وی گفت: ما در صنایع پتروشیمی ظرفیت های خوبی داریم و غنا واردکننده مواد پلیمری و کود شیمیایی است که می تواند مواد مورد نیز خود را از پتروشیمی های ایران تامین کند. همچنین در احداث واحدهای پتروشیمی و صنایع تکمیلی در غنا، می توانیم همکاری داشته باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر تسریع در روابط بانکی دو کشور گفت: اگر بخواهیم همکاری هایمان را توسعه دهیم، باید زیرساخت های لازم را برقرار کنیم که تسهیل در روابط بانکی نخستین مرحله است.
نعمت زاده ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با کشور غنا در زمینه سلامت، دارو و آموزش نیروی انسانی در حوزه سلامت گفت: ایران 95 درصد از نیازهای پزشکی خود را در داخل تامین می کند.
وی افزود: در دو سال گذشته 11 میلیون نفر از جمعیت ایران تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و در حال حاضر صد درصد جمعیت ایران تحت پوشش بیمه قرار دارند.
نشست همکاری های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا صبح امروز(دوشنبه) با حضور رئیس جمهوری و شماری از وزیران این کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.
در این نشست «جان درامانی ماهاما» رئیس جمهوری غنا، «هانا اس تته» وزیر امورخارجه و همگرایی منطقه ای غنا و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور دارند.
رئیس جمهوری غنا را در این نشست، وزیران کشور، نفت، کشاورزی و غذا، اراضی و منابع طبیعی غنا و همچنین مشاور امنیت ملی وی همراهی می کنند.
در این نشست 40 تن از فعالان بخش اقتصادی غنا به همراه فعالان اقتصادی ایرانی حضور دارند؛ قرار است پس از پایان این نشست، دیدارهای کاری بین فعالان اقتصادی دو کشور برگزار می شود.
غنا دومین تولید کننده طلا در دنیاست و شرکت های بزرگی در زمینه اکتشاف و استحصال طلا در غنا فعالیت دارند.
ارزش مبادلات تجاری ایران و غنا در 10 ماهه نخست امسال در بخش صادرات 757 هزار دلار و میزان واردات چهار میلیون و 111 هزار دلار بوده است.
مهمترین اقلام صادراتی ایران به غنا شامل نفت خام و روغن حاصل از مواد قیری به ارزش 699 هزار دلار و مهمترین واردات ایران از غنا را ماهی لیستائو به ارزش 118 هزار دلار است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا