گزارش روز؛

بلوک زنی رنا، خودرویی ها را صف کرد

بلوک زنی رنا، خودرویی ها را صف کرد

با گزارش فروش 6 درصد از سهام سایپا توسط شرکت سرمایه گذاری رنا توسط کارگزاری مهرآفرین روند بازار امروز کاملاً تغییر کرده و اکثر نماد های گروه خودرو مجدداً تشکیل صف های خرید دادند و باعث رشد مجدد شاخص شدند.

 

 

هر چند امیدواری در خصوص آینده اقتصاد کشور با وجود لغو تحریم های بین المللی ایجاد شده است، اما مرحله عمل این امیدواری ها بسیار مهمتر است و آشکار شدن آثار آن در عملکرد شرکت ها نیاز به حداقل 6 ماه زمان دارد و نمی توان انتظار خروج یکباره و بهبود وضعیت برای اقتصادی که ماه هاست در رکود به سر می برد، را داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری مهرآفرین، احتمال کاهش نرخ سود بانکی در آینده نزدیک بسیار بالاست و با اجرایی شدن این موضوع بانک ها بخش زیادی از ذخایر خود را از دست خواهند داد و با توجه به بازدهی که بازارهای موازی دارند جذب آنها خواهد شد که از بین آنها نیز بازار سرمایه که بازدهی بالاتری برای فعالان خود دارد، پتانسیل جذب این میزان نقدینگی را در خود خواهد داشت که این امر قطعاً خود باعث بهبود شرایط بورس نیز خواهد شد. از طرفی با توجه به نحوه معاملات در ساعات پایانی روز گذشته بازار امروز با شرایط خوبی بازگشایی شد بطوریکه با گزارش فروش 6 درصد از سهام سایپا توسط شرکت سرمایه گذاری رنا توسط کارگزاری مهرآفرین روند بازار امروز کاملاً تغییر کرده و اکثر نماد های گروه خودرو مجدداً تشکیل صف های خرید دادند و باعث رشد مجدد شاخص شدند.

درگروه بانک معاملات گروه امروز صعودی و مثبت انجام گرفت تمام نمادها در پایان معاملات در بازه مثبت قرار داشتند، ونوین ، وپست، سمایه، وبصادر ، معاملات را با صف خرید به پایان رساندند. با معامله 353 میلیون سهم وبصادر بیشترین حجم و ارزش معاملات گروه را به خود اختصاص داد. طی روزهای اخیر خبرهای کاهش نرخ سود بانکی پررنگ تر شنیده می شود.

نمادهای گروه خودرو مثبت و صعودی معامله شدند و در پایان معاملات تماماً در بازه مثبت قرار داشتند. اما در مورد قطعه سازها معاملات متعادل بود. ورنا امروز در مرحله پیش گشایش برای تعدیل مثبت و ارائه اطلاعات فروش بلوک سایپا متوقف شد. با معامله 148.8 میلیون سهم خودرو  بیشترین حجم معاملات گروه را داشت.

گروه محصولات دارویی: شرکت های داوریی از جمله مجموعه هایی هستند که هزینه مالی آنها با رفع تحریم های بین المللی کاهش می یابد و در فرآیند تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولید آنها تسهیل ایجاد می شود. معاملات گروه اکثراً مثبت انجام گرفت. با معامله 5 میلیون سهم والبر بیشترین حجم معاملات گروه را داشت.

در گروه حمل و نقل تفاهم نامه تاسیس شرکت کشتیرانی مشترک میان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت کشتیرانی PWL آلمان امضاء شد. بر اساس این تفاهم نامه مشترک، مجموعه ای از خدمات نمایندگی و سرویسهای مورد نیاز به ناوگان تجاری کشتیرانی و مجموعه های وابسته در بنادر تعدادی از کشورهای اروپای شمالی شامل آلمان، هلند و بلژیک ارائه خواهد شد.
فعالیت شرکت مشترک Joint Venture میان کشتیرانی ایران و آلمان از ابتدای ماه اینده میلادی آغاز می شود. نماد حکشتی بر روی مقاومت تاریخی صف خرید داشت و با توجه به حجم بالای معامله و نیز شایعه افزایش سرمایه 200 درصدی از محل تجدید ارزیابی، قدرت عبور از این مقاومت را داشت.

در گروه انبوه سازی که امروز را با معالات مثبت پشت سر گذاشت تنهای نماد های منفی در این گروه شامل وتوس،ثشاهد،ثپردیس،ثامان و ثعمرا بود.

 در گروه محصولات شیمیایی که بصورت متعادل معاملات به پایان رسید نماد های شسینا، شمواد، شپلی، شکلر، شلعاب، شاملا، شفارس، شکربن، شپترو، مارون و زاگرس با افزایش قیمت و نمادهای شفارا، شپارس، شپاکسا، جم، کرماشا، فارس، پارسان و شیراز با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.

گروه فرآورده های نفتی که امروز متعادل مورد معامله قرار گرفت نماد های شپنا،شپاس،شراز،شرانل ،شنفت و شبهرن تنها نماد های منفی این گروه بودند. و بقیه نماد ها با افزایش قیمت بکار خود پایان دادند.

 

در گروه فلزات اساسی نیز بیشتر نمادها با معاملات مثبتی همراه شدند . نمادهای فرآور، فروس، فمراد و فلوله با صف خرید هر چند کوچکی روبرو شدند . نمادهای فولای و کیمیا نیز در آستانه تشکیل صف خرید قرار گرفتند. ذوب آهن که در ۹ روز کاری اخیر با افزایش تقاضا ، رشد قیمتی و صف خرید همراه بود ، معاملات امروزش را بدون صف خرید آغاز نمود و در پایان با توجه به خبر لغو معامله بلوکی با صف خرید نیز متوقف شد.

 

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با ۶۶۸ واحد افزایش در ارتفاع ۷۷ هزار و ۳۷۷ واحدی ایستاد. بیش از ۶۸% از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۹۸۰ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۴۵۵.۳ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۳۱ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با ۱۱ واحد افزایش در ارتفاع ۸۱۰ هزار واحدی جای گرفت . بیش از ۷۹% از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۳۷۷ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۱۰۶.۴ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید .

در پایان معاملات امروز بازارهای فرابورس بورس ایران نیز ، سه نماد ذوب آهن اصفهان ، بانک دی و پالایش نفت تهران به ترتیب پربیننده ترین نمادهای مورد معامله بودند؛ بیشترین افزایش قیمت نیز به نام شرکت قاسم ایران ثبت شد .

بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص نیز توسط نمادهای حکشتی ، وبصادر ، وبملت ، فولاد و خودرو رقم خورد و در مقابل نمادهای فارس و شپنا با افت خود مانع رشد بیشتر شاخص شدند .

در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و ساخت قطعات ، بانکها و موسسات اعتباری و فلزات اساسی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند .

پ.ن : این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا