قیمت سنگ آهن؛ افزایشی یا کاهشی؟

قیمت سنگ آهن؛ افزایشی یا کاهشی؟

گروه معادن >سنگ آهن - نگاه تحلیل گران بازار کالایی نسبت به آینده سنگ آهن متفاوت است؛ برخی رسیدن قیمت به سطح ۴۰ دلار بعید می دانند و برخی دیگر معتقدند که ۴۰ دلار را رد خواهد کرد.

به گزارش ماین نیوز، پس از آن که مسائل موقتی در استرالیا و برزیل سبب افزایش قیمت سنگ آهن تا ۴۵ دلار در تن شد، تحلیل گران هشدار دادند که این وضعیت دوام زیادی نخواهد داشت. سنگ آهن هفته گذشته با قیمت نهایی ۴۵.۳۷ دلار به کار خود پایان داد. این دامنه قیمتی یک جهش ۱۵ درصدی نسبت به پایین ترین قیمت در اواسط ماه ژانویه (۳۹.۵۱)، محسوب می شود. این فلز که بزرگ ترین صادرات معدنی استرالیا محسوب می شود، نسبت به ابتدای سال ۲۰۱۶ حدود پنج درصد رشد داشته است.

موسسه مک کواری اعلام کرد: سنگ آهن از اول ژانویه عملکرد مناسبی براساس شرایط پرداخت با ارز دلار پیدا کرده و حتی نسبت به شاخص های مهم مالی و صندوق های دولتی عملکرد بهتری داشته است. البته ما بر دیدگاه مان تاکید می کنیم که قیمت کمتر از ۴۰ دلار در تن برای سنگ آهن تحت شرایط بی ثباتی رقم خورد.

هفته گذشته، خرید و فروش سنگ آهن به دلیل تعطیلی کارخانه های فولادسازی پیرو تعطیلات سال نو چین دچار وقفه شد. اگرچه مک کوایری معتقد است که رسیدن به سطح قیمتی ۴۰ دلار بعید است، اما دیگران نظری مخالف دارند.

دانیل هاینس، اقتصاددان ارشد کالا در موسسه ANZ اظهار کرد: اختلالات عرضه موقتی و گذراست و قیمت ها به زودی حالت معکوس پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه طی چند هفته آینده، قیمت سنگ آهن دوباره به کمتر از ۴۰ دلار می رسد، پیش بینی کرد، روند تقاضا ضعیف بماند و رشد عرضه پس از این مسائل از سر گرفته شود.

همچنین ژائو چائویو، تحلیلگر China Merchants Futures گفت: در حالی که قیمت سنگ آهن پس از سال نو چینی افزایش می یابد اما تا ماه اوت دوباره به ۳۵ دلار در تن خواهد رسید. به گفته وی، ماه مارس عموما دوره اوج تولید است، بنابراین تقاضای سنگ آهن تقویت می شود. کارخانه هایی که توان مالی دارند یا هنوز در حال رقابت هستند، ممکن است پس از سال نو چینی تولیدشان را افزایش دهند، اما به هرحال این یک رشد انفجاری نخواهد بود.

مبادلات از بندر هدلند در غرب استرالیا پیرو شرایط نامساعد جوی در اواخر ماه ژانویه کاهش یافت. صادرات سنگ آهن بندر هدلند در ماه ژانویه با ۱۰ درصد کاهش به ۳۳.۷۸ میلیون تن رسید. این وضعیت، حجم معاملات را ۸.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش داد که رکورد شدیدترین کاهش را شکست. در ماه فوریه، سنگ آهن به تنهایی بیش از ۳ دلار در تن افزایش داشته که به رشد ۸ درصدی تولید معادن بی اچ بیلیتون و ریوتینتو کمک کرده است.

هاینس گفت: به دلیل صادرات ضعیف تر از حد انتظار، بازار اندکی حالت انقباضی پیدا کرده بود. ذخیره سازی چین تا سال نو نیز نقش تاثیرگذاری داشت و فروش عمده هفته پیش که به صورت دلار آمریکا بود نیز به رشد قیمت کمک کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه شرایط دلار تاثیر گذار بوده، ولی هیچ وقت بر خلاف بازارهای دیگر، عامل اساسی برای تغییرات قیمت سنگ آهن نبوده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا