مجمع جهانی اقتصاد تحلیل کرد

چه تغییراتی در فاکتورهای تأثیرگذار بر امنیت انرژی ایجاد شده‌است؟

چه تغییراتی در فاکتورهای تأثیرگذار بر امنیت انرژی ایجاد شده‌است؟

روبرتو بوکا/گزارشگر

به گزارش صدای اقتصاد به نقل از مجمع جهانی اقتصاد، امنیت انرژی به معنای دسترسی همیشگی و آسان به منابع انرژی هر روز در حال تغییر است. در گذشته مسائل ژئوپلیتیکی و عرضه نفت و گاز اصلی‌ترین فاکتورها در زمینه امنیت انرژی به حساب می‌آمدند. امروز اما چشم‌اندازه وسیع‌تر و پیچیده‌تری برای امنیت انرژی وجود دارد که وضعیت امنیت انرژی را تعیین می‌کنند و یا آن را به خطر می‌اندازند.

به این ترتیب اکنون وقت آن رسیده نگاهی تازه به این تغییرات بیندازیم و تأثیرات آن‌ها را بررسی کنیم. بسیاری از آن‌ها با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارند.

منابع انرژی بیشتر در کشورهای بیشتر

دسترسی به انرژی به ویژه در زمینه سوخت‌های فسیلی و تجدیدپذیر هر روز در حال افزایش است. امروزه اکثر کشورها برای خود منبع تأمین انرژی دارند. نمونه بارز آن نیز نفت و گاز است که این روزها آنقدر عرضه شده که ارزش آن کاهش یافته‌است. اکثر این مازاد عرضه نیز از سوی امریکا ایجاد شده‌است. این مسئله به درآمدزایی آن‌ها نیز کمک می‌کند. به این ترتیب اکنون امنیت انرژی از این لحاظ کاملاً تأمین شده‌است.

انرژی‌ها پاک نسبت به سوخت‌های فسیلی وضعیت بهتری دارند. همه کشورها به خورشید و باد دسترسی دارند. در حالی‌که در گذشته این منابع انرژی بسیار پرهزینه بودند، امروز به یکی از منابع اصلی تأمین انرژی کشورها تبدیل شده‌اند.

انقلاب دیجیتالی

بهبود وضعیت تکنولوژی باعث کاهش هزینه‌ها و ایجاد فرصت‌های بیشتر شده‌است؛ فرصت‌هایی که امنیت انرژی نیز به همراه خود تأمین می‌کند. هر چند در پیشرفت تکنولوژی همچنان چالش‌هایی وجود دارد اما در نوع خود می‌تواند به امنیت انرژی کمک کند.

تحرکات اجتماعی

شاید کاهش قیمت نفت باعث کاهش درآمد کشورهای غنی از نفتی باشد که به صادرات آن متکی هستند اما این مسئله فرصت‌هایی را نیز به همراه خود خواهد داشت. زمانی‌که با کاهش قیمت نفت، یارانه‌ها قطع شود، تکیه اقتصاد نیز به فروش نفت و گاز و درآمدهای حاصل از آن کم می‌شود. در این شرایط اقتصاد به نیروی کار موجود در کشور تکیه می‌کند که برای آن بسیار مفید خواهد بود و نوعی استقلال را به همراه خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

وقتی همه این عوامل را با هم در نظر می‌گیریم، جنبه‌های مثبت را به خوبی می‌بینیم. عناصر جدیدی که روی امنیت انرژی تأثیر داشته‌اند بسیار کم‌خطر بوده‌اند. در این شرایط کشورها سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به زیرساخت‌ها منتقل می‌کنند و از این طریق به توسعه اقتصادی خود کمک می‌کنند.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا