لغو معافيت مالياتی آستان قدس رضوی و قرارگاه خاتم

لغو معافيت مالياتی آستان قدس رضوی و قرارگاه خاتم

براساس تازه تریـــن تصميــــم مجلس شورای اسلامی، شرکتهای تابعه آستان قدس رضوی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا که تا پيش از این از پرداخت ....

براساس تازه تریـــن تصميــــم مجلس شورای اسلامی، شرکتهای تابعه آستان قدس رضوی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا که تا پيش از این از پرداخت ماليات معاف بودند، موظف به ارائه اظهارنامه مالياتی و پرداخت ماليات شدند.

آنطور که محمدمهدی مفتح سخنگوی کميسيون تلفيق مجلس از آخرین مصوبه های این کميسيون در جریان بررسی لایحه بودجه 94 گفته است: «در لایحه 94، این موضوع در بخش ماليات ها اضافه شده و شرکتهای تابعه آستانهای مقدس (قدس رضوی، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ) و قرارگاه های سازندگی موظف به ارائه اظهارنامه مالياتی و تسليم حساب سود و زیان خود طبق قانون ماليات های مستقيم هستند و باید ماليات بپردازند.»

همچنين شرکتهای تابعه آستان قدس رضوی ماليات خود را در ردیف جمعی خرجی برای هزینه های آستان پرداخت میکنند. پيشتر نمایندگان مجلس سه نهاد اقتصادی را موظف به پرداخت ماليات کرده بودند و در صورت تایيد این مصوبه مجلس در شورای نگهبان، فعاليت های اقتصادی نهادهایی چون آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، مشمول ماليات خواهند شد.

برخی از نمایندگان مجلس ازجمله غلامرضا اسداللهی و حجت الله درویش پور نيز در گفتوگو با فرهيختگان اعلام کرده بودند که «هر دستگاه یا زیرمجموعه نهادی که کار اقتصادی انجام میدهد موظف به پرداخت ماليات است.» علی طيب نيا وزیر امور اقتصادی و دارایی، پرداخت نکردن ماليات از سوی این نهادها را یک «مشکل ساختاری» عنوان کرده بود که «نه فقط نقش ماليات و اثرات اقتصادی آن» را تحت تاثير قرار داده بلکه موجب شده «ماليات حتی به منزله ابزار مناسب تامين بودجه نيز نقش مطلوب خود را ایفا نکند.» او علت معافيت مالياتی بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور را کمرنگ بودن جایگاه ماليات در اقتصاد کشور عنوان میکند و معتقد است که «با سياست های ابلاغی در اسناد بالادستی و با نگرش علمی، تغييرات اساسی در این بخش انجام خواهد شد.»

از سوی دیگر پيشتر مهدی پازوکی اقتصاددان نيز به فرهيختگان گفته بود: «بنگاه های بزرگ وابسته به نهادهای نظامی یا مذهبی هم پای بنگاه های خصوصی باید ماليات پرداخت کنند. نباید معافيت مالياتی بهانه ای شود تا بنگاهی به نام امور عام المنفعه از پرداخت ماليات شانه خالی کند.» درآمد یک ميليون و 150 هزار تومان؛ معاف از ماليات از دیگر مصوبه های کميسيون تلفيق، معافيت مالياتی درآمدهای ماهانه یک ميليون و 150 هزار تومان است.

در حالی که در قانون بودجه امسال حقوق ماهانه تا سقف یک ميليون تومان از پرداخت ماليات معاف شده است و سقف معافيت مالياتی حقوق در سال 830 ،92 هزار تومان تعيين شده بود. همچنين براساس مصوبه کميسيون تلفيق مجلس در لایحه بودجه 94 در سال آینده از مشترکان آب شرب شهری علاوه بر دریافت آب بها 150 ریال به ازای مصرف هر مترمکعب آب شرب دریافت میشود و این منابع صرف آبرسانی در روستاها خواهد شد. همچنين وزارت نيرو در ازای هر کيلووات ساعت برق مصرفی 30 ریال عوارض از مشترکين شهری، باغ شهری و خانه باغ های حاشيه روستاها دریافت میکند تا هزینه برق روستایی شود.
 


فریبا رحمانی - فرهیختگان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا