90 درصد بازار ایران در تسخیر اسباب بازی های خارجی

هرماه 3میلیون دلارواردات اسباب بازی به کشور

هرماه 3میلیون دلارواردات اسباب بازی به کشور

تهران- ایرنا- دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی از واردات ماهیانه سه میلیون دلار اسباب بازی به کشور خبر داد و گفت: 90 درصد بازار ایران را اسباب بازی های خارجی پر کرده است.

«محمدحسین فرجو» یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صنعت اسباب بازی از نظر درآمدزایی پس از تجارت اسلحه، مواد مخدر و لوازم آرایش قرار دارد و بر پایه آمارهای منتشر شده در سه تا چهار سال گذشته، سهم سرانه مصرف اسباب بازی در آمریکا 350 دلار، اروپا 250 دلار و چین 6.3 دهم دلار است.
فرجو گفت: سهم سرانه مصرف اسباب بازی در ایران پنج دلار و میانگین جهانی آن 34 دلار است.
وی تاکید کرد «درآمد حاصل از تولید اسباب بازی در چین چند برابر درآمد نفتی ایران است».
فرجو افزود: اسباب بازی های خارجی با فناوری نوین، شمارگان (تیراژهای) میلیونی و قیمت ارزان وارد کشور می شود؛ در حالی که تولیدکننده داخلی با تیراژ کم و سرمایه اندک این کار را انجام می دهد؛ زیرا نمی تواند در این زمینه ریسک کند.
دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی گفت: همه شرکت های بزرگ می خواهند بخشی از بازار این صنعت را از آن خود کنند. حتی برخی تولیدکنندگان کودکان را در کارخانه های خود استخدام کرده اند و نظر آنان را در مورد اسباب بازی های خود می پرسند تا اطمینان یابند اسباب بازی ها پس از وارد شدن به بازار فروش، با اقبال کودکان روبرو می شود.

**حمایت از تولیدکنندگان اسباب بازی ضروری است
دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی گفت: تولیدکنندگان حوزه اسباب بازی باید حمایت شوند تا شرکت های بیشتری وارد این حوزه شوند و بتوانند با حمایت از سوی سازمان ها و نهادها براحتی اسباب بازی تولید و توزیع کنند.
وی ابراز امیدواری کرد با ورود متخصصان و دانشگاهیان در رشته های هنر، فیزیک، مکانیک، شیمی و شرکت های دانش بنیان این بخش روز به روز تقویت شود و سهم اسباب بازی های داخلی در بازار افزایش یابد.
فرجو افزود: ممکن است اسباب بازی های خوبی در کشور تولید شود اما در توزیع دچار مشکلیم.
وی ادامه داد: اگر 25 درصد سهم بازار از آن اسباب بازی های داخلی شود می توانیم به جای واردات، به سوی صادارات اسباب بازی های خوب و مناسب به کشورهای همسایه و فرانسه برویم.

** لزوم راه اندازی رشته کارشناسی ارشد طراحی اسباب بازی در دانشگاه های سراسری
دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی خبر داد مجوز ایجاد رشته کارشناسی ارشد طراحی اسباب بازی هشت سال پیش از شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گرفته شد اما تاکنون این رشته در دانشگاه ها راه اندازی نشده است.
به گفته وی، در این زمینه نشست هایی با مسئولان دانشگاه الزهرا (س) برگزار شده است.
فرجو افزود: برنامه های ایجاد رشته طراحی اسباب بازی تدوین شده و به پایان رسیده است و در صورتی که این رشته امسال به تصویب وزارت علوم برسد از مهرماه سال آتی و در صورتی که در بهار سال 1395 به تصویب برسد از بهمن ماه، دانشگاه های سراسری می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته دانشجو پذیرش کنند.
وی از ساخت اسباب بازی در ایران بدون طراحی و زیرساخت های علمی انتقاد و ابراز امیدواری کرد با ایجاد رشته طراحی اسباب بازی در دانشگاه ها و تربیت نیروی انسانی صنعت اسباب بازی در کشور ارتقا یابد.
فرجو افزود: تا پایان اسفندماه جاری تفاهمنامه ای بین شورای نظارت بر اسباب بازی با صندوق مهر امید امضا خواهد شد که بر پایه آن به تولیدکنندگان اسباب بازی که یک فروشگاه اسباب بازی ایجاد کنند، یک میلیارد ریال تسهیلات می دهند.
همچنین به کارخانه و کارگاهی که طرح توجیحی قابل دفاعی داشته باشد، چند برابر این میزان با بهره چهار درصد می پردازند.

** ثبت 400 طرح اسباب بازی در امسال
به گفته دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی، از آغاز امسال 400 طرح در این شورا به ثبت رسیده است و پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال به 450 طرح برسد که نسبت به پارسال رشد 30 تا 40 درصدی را نشان می دهد.
فرجو افزود: از سال 1381 تاکنون از مجموع 2800 طرح ثبت شده در زمینه اسباب بازی، دو هزار طرح به تولید انبوه رسیده است.
به گفته وی، ساخت یک اسباب بازی به دلیل داشتن مرحله های مختلف مانند قالب زنی، تزریق، مونتاژ، بسته بندی، طراحی و...، دهها شغل ایجاد می کند.

**مرکز رشد و مشاوره برای تولیدکنندگان اسباب بازی ایجاد می شود
به گفته دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی، تا چند ماه دیگر مرکز رشد و مشاوره برای تولیدکنندگان اسباب بازی در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان راه اندازی می شود.
فرجو افزود: تولیدکنندگان اسباب بازی می توانند با مراجعه به مرکز رشد و مشاوره، طرح های خود را با استادان در میان بگذارند و در مرحله های مختلف مانند تولید، بسته بندی و مواد اولیه از راهنمایی ها و تجربه های آنان استفاده کنند.
وی هدف از راه اندازی این مرکز را پرورش ایده ها و رسیدن به تولید انبوه عنوان کرد.

** شناسایی نزدیک به 150 عروسک بومی در استان ها
به گفته دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان از سال 1390 تاکنون نزدیک به 150 عروسک بومی را در استان ها شناسایی و جمع آوری کرد و پارسال آنها را در نمایشگاهی در حاشیه جشنواره ملی اسباب بازی به نمایش عموم گذاشت.
فرجو افزود: کانون به دنبال این است که عروسک های منتخب بومی را که هم اکنون شناسایی و جمع آوری کرده و برخی از آنها را در شورای نظارت به ثبت رسانده است، به تولید انبوه در همان استان ها برساند و برخی از آنها را به استان های دیگر معرفی و ارسال کند.
وی گفت مردم هر استان با عروسک های بومی خود آشنایند، برای نمونه در استان کرمان عروسک «سروناز» جایگاهی دارد که اگر این عروسک با کیفیت مطلوب و رعایت ویژگی های فرهنگی همان استان تولید شود تاثیر فرهنگی خود را در آن منطقه می گذارد و بچه ها با آن انس پیدا می کنند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا