ثروت معدنی گینه در کما!

ثروت معدنی گینه در کما!

گروه معادن >سنگ آهن - ثروت معدنی 90 میلیارد دلاری گینه بعد از 15 سال هنوز از خواب بیدار نشده است!

به گزارش ماین نیوز، معدن سیماندو در کشور گینه قرار دارد. این کشور محروم آفریقایی که 80 درصد درآمد ارزی آن از محل صادرات بوکسیت تامین می‌شود، قرار بود با توسعه معدن سنگ آهن موسوم به سیماندو بتواند سالانه 6 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی خود اضافه کند اما کاهش قیمت سنگ آهن حالا داستان دیگری برای گینه رقم می‌زند.

ریوتینتو هفته گذشته گزارش عملکرد 2015 خود را با زیان 866 میلیون دلاری منتشر کرد و سم والش، مدیرعامل این دومین غول معدنی دنیا، اعلام کرد که اقدامات سختگیرانه‌ای در برابر سرمایه‌گذاری‌های جدید معدنی اعمال می‌کند. ترجیح ریوتینتو خرید دارایی معدنی موجود در بورس‌های بین‌المللی، به جای سرمایه‌گذاری در ایجاد آن است. چون فعلا ارزش سهام شرکت‌های معدنی بسیار ارزان است اما این سیاست می‌تواند پروژه سیماندو را نابود کند.

سیماندو با بیش از 2 میلیارد تن ذخیره معدنی با عیار بسیار بالا 66-68 درصد حدود 80 میلیارد دلار ارزش دارد و پروانه بهره‌برداری آن به نام شرکت ریوتینتو + شرکت چینی چالکو است. این هلدینگ باید 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در معدن و زیرساخت کند که شامل یک راه‌آهن 650 کیلومتری+یک بندر 7 میلیارد دلاری در کوناکری خواهد شد و در این صورت، می‌تواند سالانه 100 میلیون تن سنگ آهن به چین صادر شود.

این معدن، به خودی خود پنجمین تولیدکننده سنگ آهن دنیا بعد از واله، ریوتینتو، بی اچ پی و فورتسکیو خواهد بود. متاسفانه ریوتینتو اعلام کرده که همچنان در حال مطالعات فتی اقتصادی معدن است و با توجه به کمبود پول در بخش معدن، انتظار نمی‌رود سیماندو در این دهه به بهره‌برداری برسد.

باید توجه داشت که این معدن چه ریسک بزرگی برای صنعت فولاد و سنگ آهن ایران است. بهره‌برداری از این معدن با توجه به حجم و کیفیت بسیار بالا، می‌تواند مازاد عرضه و افت قیمت جهانی را در میان‌مدت تشدید کند و باعث کاهش قیمت فولاد در دنیا شود که با توجه به عمر حداقل 20 سال معدن، فشار زیادی به تولیدکنندگان ایرانی وارد خواهد شد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا