همکاری سازمان انرژی اتمی و ایمیدرو برای اکتشاف در پهنه مرکزی

صالحی: باید به سوی رقابتی کردن تولیدات هسته ای در بازار جهانی برویم

صالحی: باید به سوی رقابتی کردن تولیدات هسته ای در بازار جهانی برویم

تهران-ایرنا- رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تاکنون توانسته ایم محصولات این سازمان را مانند آب سنگین در بازارهای بین المللی عرضه کنیم اما با توجه به وجود رقبا در بازارهای یاد شده، باید به سوی رقابتی کردن تولید پیش رفت.

به گزارش ایمیدرو، «علی اکبر صالحی» در نشست مشترک با معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، افزود: اکنون سازمان انرژی اتمی از تحریم خارج شده و نگرانی های پیشین نهادها و اداره ها در زمینه همکاری با این سازمان برطرف شده است.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
صالحی گفت: سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه خود می داند آنچه در توان دارد، برای پیشبرد کشور در اختیار بگذارد و به شرکت های زیرمجموعه نیز اعلام شده است خود را با شرایط بین المللی تطبیق دهند و بتدریج با کاهش حمایت های دولتی، به سوی استقلال حرکت کنند.

** گذر از مرز 250 هزار کیلومتر مربع در حوزه اکتشاف
«مهدی کرباسیان» رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، نیز در این نشست گفت: عملیات اکتشافی در پهنه ایران مرکزی با بیش از 89 هزار کیلومترمربع با همکاری سازمان انرژی اتمی در قالب یک طرح ملی در سه مرحله ژئوفیزیک هوایی، اکتشاف آهن و عناصر همراه و نیز فراوری عناصر نادر خاکی آغاز شده است.
کرباسیان افزود: اکتشاف ها در پهنه ایران مرکزی، موجب دستیابی به معدن های بزرگی مانند سنگ آهن در یزد، مس در سرچشمه کرمان و سرب و روی در مهدی آباد یزد شد.
وی ادامه داد: اکنون اکتشاف 80 درصد از ناحیه یک پهنه ایران مرکزی به مساحت 38 هزار کیلومترمربع به پایان رسیده و 20 درصد آن باقی مانده است.
وی افزود: ایمیدرو از نیمه دوم 1392، اکتشاف 200 هزار کیلومترمربع را با توجه به سه اولویت فعالیت در مناطق شرق کشور با هدف ارتقای امنیت، نواحی محروم و نقاط مستعد معدنی برنامه ریزی کرده است.
به گفته وی، گستره فعالیت های اکتشافی از مرز 250 هزار کیلومتر مربع گذشته است.
به گزارش ایرنا بر پایه آمارهای منتشر شده، جمهوری اسلامی دارای 5400 معدن فعال در کشور است که سالیانه نزدیک به 400 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود .
پیشتر اعلام شده بود، میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور 57 میلیارد تن است که نزدیک به 37 میلیارد تن از آن، ذخیره قطعی و بقیه میزان احتمالی است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا