براساس قرار داد؛

عملکردنامطلوب هند درتامین ورق فولادی/تولیدکنندگان داخلی کمبودراجبران می کنند

عملکردنامطلوب هند درتامین ورق فولادی/تولیدکنندگان داخلی کمبودراجبران می کنند

تهران- ایرنا- هند قرار بود بابت بدهی خرید نفت از ایران 45 درصد آن را به روپیه پرداخت کند و براساس قرار داد فروش 2.5 میلیون تن ورق فولادی به ایران به ارزش 2.5 میلیارد دلار مدنظر قرار گرفت، اما بی نظمی آنها در تامین ورق،ایران را مصمم به جایگزینی در این زمینه کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، انتظار می رود شایعه فسخ قرارداد عرضه ورق تخت هند به ایران به زودی به حقیقت مبدل شود، زیرا طرف ایرانی به تازگی نحوه پرداخت پول نفت صادراتی برای قراردادهای جدید و قدیمی را تغییر داده است.
ایران و هند در چارچوب قرار دادی در سال 2014 توافق کردند شرکت اس تی سی این کشور، بخشی از بدهی های نفتی هند به ایران را با صادرات فولاد به ارزش برابر با 2.5 میلیارد دلار برای عرضه 2.5 میلیون تن ورق فولادی تخت جبران کند.
براساس این گزارش، معامله مزبور ناقض تحریم ها هم نبود، زیرا هند 45 درصد پول نفت خریداری شده از ایران را باید به روپیه (واحد پول این کشور ) به جمهوری اسلامی پرداخت می کرد که برای واردات کالا از جمله فولاد به کار رود و 55 درصد باقیمانده نیز قرار بود پس از اجازه غرب در دسترس ایران قرار گیرد.
طرف ایرانی ماه گذشته میلادی (ژانویه) اعلام کرد: عرضه ورق فولادی تخت توسط طرف هندی منظم نیست، در حالی که هند باید در سال اول قرار داد یک میلیون تن ورق تخت تحویل ایران می داد.
برپایه این گزارش، هند تا سپتامبر 2015 (10 شهریور تا 9 مهر) حدود 450 هزار تن ورق فولادی تحویل داده بود و ایران هم پس از توافق هسته ای و لغو تحریم ها هند را تهدید کرد که قرارداد را فسخ می کند.
جمهوری اسلامی به تازگی اعلام کرد نحوه پرداخت قبلی نیز دیگر سندیت ندارد و هند باید بدهی نفتی 6 میلیارد یورویی خود را در مدت 6 ماه تسویه کند و گفته می شود علت بی میلی ایران به ادامه این قرارداد، همخوانی نداشتن کیفیت ورق تخت هندی با استانداردهای ایران است .
اکنون ایران به دنبال جایگزینی برای تامین ورق تخت از هند است و فولادسازان داخلی سعی دارند این کمبود را جبران کنند.
آمارها حاکی است، سال گذشته حدود 2.5 میلون تن فولاد کشور صادر شد و امسال انتظار می رود با صدور سه میلیون تن فولاد برای نخستین بار رکورد صادرات در این بخش شکسته شود . کشورهای ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، ارمنستان، قطر، عراق، امارات، افغانستان، تایلند، پاکستان، عمان، تاجیکستان، آذربایجان و ترکمنستان از واردکنندگان فولاد ایران در سال جاری هستند.
همچنین شمش فولاد کشورمان به بازار کشورهای اردن، هند، تایلند، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، بنگلادش، عمان و امارات راه یافته است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا