یک کارشناس ارشد بازارهای مالی عنوان کرد

رشد بورس فقط با یک شرط

رشد بورس فقط با یک شرط

یک کارشناس ارشد بازارهای مالی روند صعودی بورس در هفته های اخیر را یک پدیده صرفا روانی دانست و گفت: رشد بورس منوط به رشد اقتصادی بوده و اگر رشد اقتصادی محقق نشود، هر تغییری در بورس رخ دهد کاذب است.

دکتر شاهین شایان آرانی - کارشناس ارشد بازارهای مالی- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص شرایط فعلی بورس گفت: بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها جو مثبتی در بازار سرمایه حاکم شد و بورس تهران رشد کرد که روند رشد آن طبیعی بود، ولی این رشد صرفا یک پدیده روانی بوده و انتظارات آینده را نشان می دهد زیرا در حال حاضر واقعیت خاصی در اقتصاد رخ نداده است که به رشد واقعی اقتصاد منجر شود لذا پدیده روانی بورس به صورت مقطعی و در سه هفته اخیر خود را نشان داد.

وی با بیان اینکه هرچقدر عمق و حجم معاملات بازار بیشتر باشد، بازار رفتار ارتجاعی کمتری از خود نشان می دهد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم معاملات به نسبت ارزش بازار سرمایه ناچیز بوده و در بهترین شرایط، یک پنجم میانگین دنیا است؛ لذا این وضعیت موجب می شود تا خبرهای مثبت و منفی اثرات نوسانی بالایی در بازار سرمایه ایجاد کند.

وی تصریح کرد: زمانیکه روند صعودی بورس به شدت ادامه پیدا می کند و بازار حالت هیجانی به خود می گیرد و حجم معاملات به گونه ای رشد می کند که صرفا مبتنی بر خبر مثبت است، می توان گفت بازار حبابی شده است، اما هنوز این اتفاق در بازار سرمایه رخ نداده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه در چند روز گذشته اصلاحاتی در بورس انجام و قیمت ها تعدیل شد، خاطرنشان کرد: با این حال بازار سرمایه باید به گونه ای مدیریت شود که پدیده حباب در آن رخ ندهد که البته اصلاحات انجام شده در روزهای گذشته برای بازار سرمایه مناسب بود.

شایان در خصوص اثر کاهش نرخ سود سپرده بانکی بر بازار سرمایه گفت:نرخ سود بانکی به تنهایی رخ نداده و به دنبال کاهش تورم صورت می گیرد به طوری که کاهش پیدا کردن تورم ، اثر خود را بر حوزه بانک و بورس می گذارد بنابراین اگر در صورت تورم بالا، نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند ، پول ها وارد بورس می‌شود اما بازار سرمایه بی جهت باد می کند و مردم متضرر می شوند.

وی عنوان کرد: اگر تورم کاهش یابد و نرخ سود بانکی متناسب با تورم پایین بیاید، فضای کسب و کار به گونه ای می شود که بورس هم تاثیر می پذیرد زیرا فرصت های زیادی در بازار سرمایه وجود دارد ولی شکوفا شدن این فرصت ها منوط به رشد اقتصادی است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در صورتیکه رشد اقتصادی محقق شود، بازار سرمایه هم رشد می کند، اما اگر رشد اقتصادی محقق نشود، هر تغییری در بورس رخ دهد کاذب است.

وی درخصوص پیش بینی وضعیت بورس در ماه‌های آینده گفت: در حال حاضر همه منتظرند ببینند فضای کسب و کار چگونه تعیین می شود و وضعیت اقتصادی چگونه خود را نشان می دهد، اما هر زمان که رشد اقتصادی محقق شود، بورس هم رشد می کند.

شایان عنوان کرد: علاوه بر این از لحاظ اقتصادی و سیاسی هنوز اتفاقی رخ نداده و وعده ها به صورت جدی محقق نشده است و تنها چند قرارداد امضا شده که این قراردادها باید منجر به افزایش سود و درآمد برای شرکتها شود.بنابراین می توان گفت بورس تهران تا پایان سال روند پرشتاب مثبت و منفی ندارد و مسیر آهسته خود را طی می کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا