رییس اتاق بازرگانی ایران:

خوره بیکاری را با جذب سرمایه از کشور برداریم

خوره بیکاری را با جذب سرمایه از کشور برداریم

رییس اتاق بازرگانی ایران ضمن تاکید بر اینکه باید آب و اشتغال شعار اساسی کشور باشد، گفت: در دولت‌های نهم و دهم افق تولید و اشتغال بی‌رنگ شد و بیکاری چون خوره‌ای به جان کشور افتاده که ضرورت دارد با جذب سرمایه داخلی و خارجی به عنوان ماموریت اصلی، اشتغال ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محسن جلال‌پور امروز - یکشنبه - در نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور محمدباقر نوبخت - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی - برگزار شد، گفت: حضور در پای صندوق‌های رای، توصیه مهم اعضای اتاق به همه است. باید در انتخابات مجلس، نمایندگانی انتخاب شوند که شرایط امروز اقتصاد و جهان را درک کنند و در برنامه مجلس آینده تصمیمات عاقلانه و کارشناسانه اتخاذ کنند. انتخاب چنین نمایندگانی مستلزم حضور یکپارچه مردم در پای صندوق‌های رأی است.

وی ادامه داد: امروز در حالی دهه چهارم انقلاب را به پایان می‌بریم که معضلات اساسی کشور در بحث اقتصاد و محیط زیست است. ما در طول چهار دهه در بسیاری از زمینه‌ها رشد قابل توجهی داشتیم ولی در اقتصاد و محیط زیست با مشکلات اساسی روبرو هستیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: آب و اشتغال باید شعار اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد. در مبحث محیط زیست در شرایط بحرانی هستیم. امروز ایران اولین رتبه را در اضافه برداشت‌های آب‌های زیرزمینی در دنیا دارد.

جلال‌پور افزود: کشور در دو دوره نهم و دهم دولت قدر مطلق فرصت‌های شغلی خود را ثابت نگه داشت و با رکود فراگیر و فقدان سرمایه، افق تولید و اشتغال بی‌رنگ جلوه کرده است. بیکاری چون خوره‌ای به جان کشور افتاده و به بسیاری از مفاسد کاذب دامن زده است.

وی اظهار کرد: باید یک ماموریت اصلی در کشور برای ایجاد جذب سرمایه داخلی و خارجی داشته باشیم؛ هرچند به برنامه صحیح در محیط زیست و آب نیازمندیم. تمام این موارد نیاز به یک همدلی دارد که ملت ایران در دو مورد یکبار در دفاع مقدس و یکبار در برجام این همدلی را از خود نشان دادند.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: می‌توانیم با هدایت مقام معظم رهبری و همکاری سه قوه و آگاهی جامعه مشکلات را برطرف کنیم. امروز در کشور دو دیدگاه وجود دارد؛ یک دیدگاه مربوط به 80 سال گذشته است که مطابق با آن تعدادی از طرح‌ها و اشتغال‌های ناپایدار به وجود آمد. این دیدگاه می‌گوید نباید معطل بخش خصوصی بود که به نظر من این موضوع جایگاه پایداری ندارد و شرایط کشور را غیرقابل برگشت می‌کند.

او ادامه داد: دیدگاه دیگر، دیدگاه اتاق بازرگانی است که مطابق با آن معتقدیم باید فضای آزاد و رقابتی در کشور به وجود آید که این موضوع همان اصلی است که مقام معظم رهبری با نام اقتصاد برون‌زا از آن یاد کرده‌اند. بر اساس این دیدگاه همه باید برای رسیدن به موفقیت دست به دست هم دهند و توفیق کشور را به دست آورند. برای رسیدن به این دیدگاه ارتقای رتبه فضای کسب‌وکار کشور یک امر مهم است که در پروژه‌های دولتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این دیدگاه دادن یک چک سفید برای پروژه‌های دولتی به معنای عدم امکان توسعه بخش خصوصی است و مرگ را برای آنها در بر خواهد داشت. اما کدام یک از این دیدگاه‌ها، سرلوحه ایران قرار خواهد گرفت؟

همچنین در این نشست کوروش پرویزیان - رییس کمسیسون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران - گفت: اقتصاد کشور نیاز به همدلی و اجماع دارد. بسیار امیدواریم همانطور که در مسائل هسته‌ای با وفاق ملی و هدایت رهبری و قوای کشور توانستیم موضوعات‌مان را حل کنیم در ادامه هم به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم.

وی افزود: فعالان اقتصادی ما فضای سختی را پشت سر گذاشته و در روزهایی همه برای جبران و برون‌رفت از وضعیت فعلی باید دست به دست هم دهند تا توسعه بخش خصوصی رخ دهد که این موضوع کمترین خواسته بخش خصوصی کشور است.

مدیر عامل بانک پارسیان گفت: تقاضای من به عنوان فعال بخش خصوصی این است که بودجه کل کشور به صورت یکجا تصویب شود.

وی ادامه داد: تاثیر درآمدها و منابع دیده‌ شده می‌تواند روی فعالیت کشور تاثیر مثبت و منفی داشته باشد.

پرویزیان افزود: سرنوشت برنامه ششم مشخص نیست درصورتیکه کشور بدون برنامه نمی‌تواند فعالیت داشته باشد مخصوصا با کار بزرگی که نظام و دولت انجام داده است.

وی ادامه داد: وجود برنامه ولو برنامه بد بهتر از بدون برنامه بودن است. ما از دولت انتظار داریم در این خصوص اهتمام جدی داشته باشد و از مجلس نیز تقاضا داریم این موضوع را جدی بگیرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا