مدیرعامل سازمان تعاون روستایی:

نیمی از زمین‌های کشاورزی کمتر از 2 هکتار هستند

نیمی از زمین‌های کشاورزی کمتر از 2 هکتار هستند

مدیرعامل سازمان تعاون مرکزی تعاون روستایی گفت: 52 درصد از زمین‌های کشاورزی زیر دو هکتار هستند و در حالیکه قانون برای جلوگیری از خرد شدن اراضی داریم متأسفانه اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در قزوین، علی صفایی امروز - یکشنبه - در جلسه شورای ماده 17 شرکت تعاونی تولید روستایی و شرکت‌های سهامی زراعی اظهار کرد: در طول 10 سال بیش از یک‌ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به‌عنوان منابع تولید کاشته شده که زمین از کشاورزی به علت تغییر کاربری یا شوری خاک خارج‌ شده است.

وی افزود: اولین عرصه‌ای که در آن آب، خاک و کشاورزی باید انجام شود تعاونی‌های تولید است؛ بنابراین هر کاری که انجام می‌شود باید به یکپارچه‌سازی کشاورزی کمک شود و هر برنامه و طرحی باید منجر به یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در جهت افزایش راندمان تولید شود.

صفایی ادامه داد: تعاونی یک واحد مردمی است و می‌بایستی تولیدکنندگان و اعضای آن در فعال بودن آن نقش مؤثر داشته باشند.

مدیرعامل سازمان تعاون مرکزی تعاون روستایی گفت: یکی از مشکلات ساختار کشاورزی ایران خرد بودن اراضی کشاورزی است که برای بازگرداندن این نوع مالکیت به یکپارچه، تعاونی‌های تولید نقش بسزایی دارند.

صفایی تصریح کرد: تعاونی تولید باهدف جمع‌کردن مالکیت‌های خرد درصدد کمک به بهره‌برداران برای تولید است.

وی اضافه کرد: باید کشاورزان متقاعد شوند که در زمین کوچک نمی‌توانند بهره‌وری داشته باشند بلکه باهم بودن و مالکیت‌های یکپارچه و بزرگ می‌توان در چرخه تولید نقش داشت.

صفایی خاطرنشان کرد: اصل تعاون بر همگرایی، همدلی و همراهی کشاورزان تولیدکنندگان است که خود آنان باید در این بخش فعال باشند.

نیاز علی ابراهیمی پاک - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین - هم در این جلسه تصریح کرد: مدیریت زمین و منابع تولید اصل اساسی است که در چند سال گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری در مالکیت‌های بزرگ انجام‌شده و افراد و تولیدکنندگان کوچک از این امکانات بی‌بهره بودند که راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی و شرکت‌های سهامی زراعی یکی از راه‌های کمک به تولیدکنندگان خرد است.

به گفته‌ وی، بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده مقررشده که 26 شرکت تعاونی تولید روستایی در 26 مرکز خدمات جهاد کشاورزی تأسیس شود.

ابراهیمی پاک افزود: هدف‌گذاری برای سال آینده که طرح نظام نوین ترویج نیز اجراشده است به ازای 110پهنه ؛ حدود 110 شرکت تعاونی تولید روستایی ایجاد خواهد شد.

به گفته‌ی وی با اجرای این طرح 35 هزار بهره‌بردار تحت پیش قرار خواهند گرفت و در تولید نقش بسزایی خواهند داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تأکید کرد: حمایت از کشاورزان کوچک نقش بسزایی در تولید خواهد داشت.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا