گزارش بیزینس تایمز

صادرات اولین محموله نفتی ایران به مقصد اروپا

صادرات اولین محموله نفتی ایران به مقصد اروپا

به رغم اشباع کنونی بازار جهانی نفت که باعث شده قیمت‌ها از اواسط سال 2014 به بعد بیش از 50 درصد کاهش پیدا کند، ایران در تلاش برای افزایش صادرات نفت خود به میزان یک میلیون بشکه در روز ظرف شش ماه آینده، شروع به بالابردن تولید خود کرده است. اولین محموله نفت ایران از زمان لغو تحریمها این هفته ایران را ترک خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنشنال بیزینس تایمز، رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: چهار میلیون بشکه نفت خام ایران به فرانسه، روسیه و اسپانیا صادر خواهد شد و از این مقدار دو میلیون بشکه توسط شرکت توتال خریداری شده و مابقی توسط دو شرکت نفتی در روسیه و هند خریداری شده است.

جوادی به هویت دیگر مشتریان ایران اشاره نکرد، اما می‌گوید: نفت خریداری شده توسط شرکت روسی به پالایشگاه‌های رومانی منتقل خواهد شد.

قرار‌داد با شرکت نفتی فرانسوی توتال در پی سفر دوره‌ای حسن روحانی، رییس جمهور ایران به همراه یک هیات تجاری بزرگ به فرانسه در ماه گذشته حاصل شده است. مقامات شرکت توتال با خرید روزانه 160 هزار بشکه نفت ایران موافقت کرده‌اند و این اولین محموله مرتبط با آن توافق است.

ایران برای نفت فروخته شده به مشتریان اروپایی نسبت به عربستان رقیب سنتی خود یک دلار در هر بشکه تخفیف بیشتری می‌دهد تا مشتریان بازار را به سمت خود جذب کند.

این در حالی است که عربستان نیز نفت خود را به مشتریان آسیایی با تخفیف می‌فروشد، چرا که با توسعه نفت شیل آمریکا که افق انرژی جهانی را مختل کرده است مواجه شده است.

نگرانی‌ها درباره از دست رفتن سهم بازار باعث شده که اعضای اوپک تولید خود را در سطح بالا نگه دارند و این امر اشباع عرضه جهانی نفت را که اقتصادهای وابسته به نفت از اوکلاهاما تا نیجریه را تضعیف کرده، وخیم تر کرده است.

این در حالیست که اکنون نفت بسیار زیادی در بازار وجود دارد که جایی برای ذخیره‌کردن آن باقی نمانده است.

محموله نفتی ایران اولین محموله از زمان لغو تحریم‌ها در ماه گذشته نیست. پیش‌تر شرکت تجاری واسطه نفتی گلنکور سوئیس هفته گذشته 80 هزار تن نفت کوره ایران را طی یک محموله به مقصد امارات بارگیری کرد.

اگرچه ایران می‌تواند آزادانه نفت بیشتری را نسبت به گذشته بفروشد تحریم‌های آمریکا علیه ایران در خصوص مسائل غیرهسته‌ای همچنان پابرجا هستند.

بسیاری از کشتی‌داران در خصوص حمل نفت ایران مردد هستند زیرا تحریم‌های آمریکا معاملات برپایه دلار با شرکت‌های ایرانی یا دولت ایران را منع می‌کنند.

بخش عمده معاملات نفتی به دلار انجام می‌شود که به معنای این است که ایران برای اجتناب از فشار آمریکا باید ارز مورد استفاده در معاملات نفتی خود را تغییر دهد. همچنین بسیاری از شرکت‌های بیمه اروپایی برای پوشش نفتکش‌های حامل نفت ایران تمایلی ندارند، چرا که از نظام مالی آمریکا و منابع مالی شرکت‌های آمریکایی استفاده می‌کنند و ممکن است با اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا روبه‌رو شوند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا