بورس در انتظار بودجه‌ 95 شرکت‌ها

بورس در انتظار بودجه‌ 95 شرکت‌ها

مدیر عامل شرکت بورس با بیان اینکه محاسبه حباب در بازار سهام از عهده هر کسی ساخته نیست، اعلام بودجه های برآوردی شرکت‌ها در سال 95 را اصلی ترین انتظار بازار در روز های آینده اعلام کرد.

 

حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، گفت: لغو تحریم ها اصلی‌ترین خبر تاثیر گذار بر بازار سهام است و برای اینکه بتوان ارزیابی دقیقی از میزان تاثیر آن بر بخش واقعی اقتصاد و صنایع مختلف به دست آورد، باید منتظر اعلام بودجه برآوردی شرکت ها در سال 95 ماند که چه گزارش هایی به بازار اعلام می‌کنند.
قالیباف اصل با بیان اینکه سمت و سوی بازار سهام را بودجه‌های سال آینده شرکت ها تعیین خواهد کرد، افزود: اثر لغو تحریم ها بر روی همه صنایع و شرکت های بورسی یکسان نیست. اینکه با افزایش قیمت سهام بالافاصله از سوی عده ای بحث حباب پیش کشیده می شود و وقتی با افت قیمت ها در بازار مواجه می شویم موضوع سقوط بازار به میان می آید، هیچ گاه قابل اتکا نیست.
وی افزود: بازار سرمایه برآیند خرد جمعی فعالان بازار است که از دورن آن قیمت تعادلی سهام بیرون می آید. واقعیت این نیست که تک تک افراد به تنهای راجع به حباب قیمت ها اظهار نظر کنند. حباب نیاز به آزمون و بررسی دارد، اما اگر بازار سرمایه را قبول داشته باشیم، می توان گفت قیمت ها ناشی از خرد جمعی عرضه و تقاضا در بازار است.
به گفته قالیباف اصل اینکه اثر خبر های خوب چقدر باید باشد، بر اساس تحلیل های کارشناسی بیرون می آید. هیچ جای دنیا این طور نیست که بر اساس خط کش بتوانند عکس العمل بازار را از اثر اخبار بلافاصله و در لحظه اندازه‌گیری کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ممکن است در بررسی های تحلیلی، بازار سهام با واکنش‌های بیش از حد یا کمتر از انتظار مواجه شود، عنوان کرد: قیمت سهام از داخل بازار سهام بیرون می‌آید و کشف قیمت‌ها در بازار انجام می‌شود. بنابراین اظهار نظر درباره قیمت ها به طور فردی صحیح نیست.
وی با اشاره به تجربه ای از گذشته، گفت:« خاطرم هست عده‌ای در سال 92، از ابتدای سال عده ای قیمت ها را حبابی می‌دانستند و حال آنکه وقتی قیمت‌ها باز هم 110 درصد بالا رفت همچنان می گفتند، بازار سهام حبابی است. به هر حال اینکه حباب کجاست شاید یک جایی درست از آب در آید. مگر می شود یک نفر همیشه بحث حباب را بزنند .عده ای هستند که وقتی بازار رشد می‌کند، دائماً می گویند بازار سهام حبابی است.»
قالیباف اصل با بیان اینکه قیمت ها در بازار سهام و  بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد، گفت: قبل از برجام، ارزش معاملات روزانه در بازار حدود 120 میلیارد تومان بود، اما اکنون ارزش معاملات روزانه سهام در بورس تهرن بالغ بر 300 میلیارد تومان شده است. این در حالی است که در گذشته معاملات  800 میلیارد تومانی در روز نیز در بازار رخ داده است.
وی ادامه داد: قیمت ها در بازار به میزان بسیار خوبی در حال گردش است. ضمن اینکه بورس در شرایط رونق بازار به سمت افزایش سهام شناوری شرکت ها می‌رود و در عین حال پذیرش شرکت های جدید را در دستور کار قرار می دهد و کمک می کند که حجم گردش سهام در بازار افزایش یابد.
مدیر عامل بورس تهران گفت: آنجا که قیمت ها بر اساس حجم و ارزش معاملات تغییر می‌کند، باید به بازار اعتماد کرد و بر اساس عرضه و تقاضا دستیابی به قیمت‌های تعادلی اتفاق می افتد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا