رئيس هيات عامل ايميدرو در ديدار با رئيس سازمان انرژي اتمي

معادن بزرگ جديد در راه است

معادن بزرگ جديد در راه است پايگاه خبري معدن نيوز- رئيس هيات عامل ايميدرو گفت: اکتشافات انجام شده در پهنه ايران مرکزي، نويد بخش دستيابي به معادن بزرگي همچون چادرملو ، سرچشمه و مهدي آباد است.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، مهدي کرباسيان نشستي با حضور دکتر علي اکبر صالحي، معادن رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي و اعضاي هيات عامل ايميدرو با هدف بررسي فعاليت هاي اکتشافي صورت گرفته طي 2 سال اخير و نيز ايجاد زمينه همکاري بيشتر براي توسعه اکتشافات معادن برگزار کرد.
دکترعلي اکبر صالحي، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي، در اين نشست ضمن ابراز خرسندي از فعاليت‌هاي صورت گرفته در حوزه اکتشاف معادن، با اشاره به اينکه با هم افزايي و نگاه ملي مي توانيم کارهاي عظيمي در کشور انجام دهيم، گفت: با توجه به اينکه سازمان انرژي اتمي از تحريم خارج شده، نگراني‌هاي قبلي نهادها و ادارات در زمينه همکاري با اين سازمان برطرف شده است.
وي ادامه داد: اين سازمان وظيفه خود مي‌داند تا هر آنچه در توان دارد براي پيشبرد کشور در اختيار بگذارد.
صالحي گفت: تاکنون توانسته‌ايم محصولات اين سازمان را همچون آب سنگين در بازارهاي بين‌المللي عرضه کنيم اما با توجه به وجود رقبا در بازارهاي بين المللي، بايد به سمت رقابتي کردن محصولات پيش رويم.
وي افزود: به شرکت هاي زيرمجموعه اعلام کرده ايم که خود را با شرايط بين المللي منطبق کنند و به تدريج با کاهش  حمايت‌هاي دولتي، به سمت مستقل شدن پيش روند.
مهدي کرباسيان نيز در اين نشست ضمن تشکر از تيم مذاکره کننده که با تلاش خود به تحريم‌ها پايان بخشيدند، تصريح کرد: ايميدرو از نيمه دوم سال 92، اکتشاف 200 هزار کيلومتر مربع را با توجه به 3 اولويت شامل «فعاليت در مناطق شرق کشور با هدف ارتقاي امنيت»، «نواحي محروم» و «نواحي مستعد معدني» برنامه ريزي کرد، گفت: با تلاش‌هاي صورت گرفته، گستره فعاليت‌هاي اکتشافي از مرز 250 هزار کيلومتر مربع عبور کرد.
 وي ادامه داد: پهنه ايران مرکزي به عنوان يکي از مناطق اکتشافي اخير، 3 اولويت مذکور را دارا است و عمليات اکتشافي در اين منطقه با بيش از 89 هزار کيلومتر مربع با همکاري سازمان انرژي اتمي در قالب يک کار ملي در 3 فاز (ژئوفيزيک هوايي، اکتشاف آهن و عناصر همراه و نيز فرآوري عناصر نادر خاکي) آغاز شد.
رئيس هيات عامل ايميدرو افزود: اکنون80 درصد ناحيه يک پهنه ايران مرکزي  به مساحت 38 هزار کيلومتر مربع به اتمام رسيده و تنها 20 درصد آن باقي مانده است. بررسي نتايج اوليه عمليات اکتشافي، اين اميد را ايجاد مي کند که در اين منطقه معادن بزرگي در زمينه مس، آهن، عناصر نادر خاکي و غيره قابل استخراج خواهد بود.
کرباسيان اظهار کرد: دستيابي به اطلاعات اکتشافي در منطقه ايران مرکزي، افتخاري ملي است و سرمايه‌گذاران با خاطري آسوده مي توانند در معادن اين حوزه، سرمايه گذاري و به اکتشافات تفصيلي و سپس فرآوري مواد معدني با همکاري بخش خصوصي داخلي و خارجي اقدام کنند.
رئيس هيات عامل ايميدرو با اشاره به برنامه رشد 8 درصدي اقتصاد در سند چشم انداز 20 ساله و ضرورت سرمايه‌گذاري سالانه 50 ميليارد دلاري، تصريح کرد: بخش معدن براي سرمايه گذاري، محور است چرا که ايجاد صنايع معدني و ايجاد ارزش افزوده و نيز رونق صنايع پايين دستي، با توسعه بخش معدن امکان پذير است.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا