ایران در تولید بنزین 11 سال اخیر چه میزان خودکفا بوده است؟

ایران در تولید بنزین 11 سال اخیر چه میزان خودکفا بوده است؟

اقتصاد > انرژی - اقتصادنیوز نوشت: آمارهای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نشان از آن دارد که درصد سهم تولید بنزین از تامین کل بنزین موردنیاز کشور در 11 سال گذشته افزایش 16 درصدی داشته است.

آن‌طور که آمارنامه مصرف فرآورده‌های نفتی انرژی‌زا نشان می‌دهد، سهم تولید بنزین از کل نیاز کشور به این فرآورده به مرور و در 11 سال گذشته افزایش یافته است. بر این اساس، درصد سهم تولید بنزین از کل نیاز کشور از 68.2 درصد در سال 83 به 84.5 در سال 93 رسیده که افزایش 16.3 درصدی را نشان می‌دهد.

بر این اساس، سهم تولید بنزین به مرور در این 11 سال با افزایش روبرو بوده و تنها در مقاطع اندکی همچون سال‌های 87 و 91 با کاهش روبرو بوده است. در عین حال، سال 84 نیز این سهم با کاهش روبرو بوده است به طوری که سهم تولید بنزین از کل نیاز کشور به این فرآورده در سال 84 به 63.3 درصد رسید که کاهش 4.9 درصدی را نشان می‌دهد.

در کنار این کاهش، یک افزایش بالا نیز در این سهم در 11 سال گذشته دیده می‌شود. در سال 89، میزان سهم تولید بنزین از کل نیاز کشور به یکباره از 69 درصد به 74.7 درصد رسیده است که افزایش 5.7 درصدی را نشان می‌دهد.

در عین حال به نظر می‌رسد که این افزایش سهم به دلیل بهره‌برداری از طرح‌های تولید بنزین در دولت یازدهم است که آمارهای وزارتخانه نیز همین مساله را تایید می‌کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا