پیش به سوی سومین اقتصاد بزرگ جهان

زمان تغییر نگرش در مورد هند فرا رسیده‌است

زمان تغییر نگرش در مورد هند فرا رسیده‌است

جیسون برک/تحلیل‌گر: کشوری با رشد اقتصادی 7.5درصد واقعاً رشک‌برانگیز است

یک مراسم تشریفاتی سالانه برای هزاران ساکن دهلی است؛ رژه سربازان، تانک‌های مجلل و بالای سر غرش جت‌ها. روز رژه جمهوری است. هزاران نفر به خیابان‌ها ریخته و موجی از شادی و هیجان همه‌جا را فرا گرفته‌است. دیدارکننده تشریفاتی برنامه امسال فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه بود. سال گذشته نیز باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا بود. آن‌ها با آرامش به رژه رفتن سربازان نگاه می‌کردند و لبخند می‌زنند و تلاش می‌کردند پشت این لبخند، حسادت خود را به رشد اقتصادی این کشور پنهان کنند.

پس از چند سال یأس و ناامیدی، اکنون فیل هند در حال پایکوبی است. در دنیایی که در بحران دست‌وپا می‌زند، چنین وجد و شادی در هند درخور توجه است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد هند رتبه دهم یا یازدهم را در جهان دارد و در فاصله‌ای کمتر از 15 سال در کنار اقتصاد امریکا و چین قرار گرفته و سومین اقتصاد بزرگ جهان را تشکیل داده‌است

وضعیت اقتصاد هند بسیار حائز اهمیت است. هفته گذشته مقامات هند آمار و ارقام تازه‌ای از رشد اقتصادی هند منتشر کردند که جایگاه تازه‌ای به این کشور بخشید. بر اساس آمار مقامات هندی، رشد اقتصادی این کشور در میان بازارهای نوظهور در سال 2015 حدود 7.5درصد بوده‌است، یعنی بالاترین میزان رشد اقتصادی در جهان. این در حالی است که رشد اقتصادی این کشور یک سال پیش از آن برابر با 6.9درصد بوده‌است. جالب‌تر اینکه رشد اقتصادی ایالات متحده امریکا در همین دوره برابر با 2.6درصد بوده‌است. و البته بهتر است در مورد فرانسه اصلاً صحبت نکنیم!

پس از چند سال یأس و ناامیدی، اکنون فیل هند در حال پایکوبی است. در دنیایی که در بحران دست‌وپا می‌زند، چنین وجد و شادی در هند درخور توجه است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد هند رتبه دهم یا یازدهم را در جهان دارد و در فاصله‌ای کمتر از 15 سال در کنار اقتصاد امریکا و چین قرار گرفته و سومین اقتصاد بزرگ جهان را تشکیل داده‌است.

البته اکنون پرسش‌هایی نیز در مورد هند وجود دارد: آیا رشد یکباره هند، ادامه خواهد داشت؟ اگر اینطور باشد، معنای ظهور هند به عنوان اقتصاد بزرگ و اصلی دنیا چیست؟ پاسخ این پرسش‌ها بیش از هر جایی برای دنیای غرب اهمیت دارد.

رشد یکباره هند قطعاً خطی و یک‌شکل نیست و حتماً با بحران‌هایی مواجه خواهد شد. به هر حال با کشوری روبه‌رو هستیم که 1.3میلیارد نفر جمعیت دارد. محاسبات در مورد رشد اقتصادی هند بر اساس فرمول‌های جدید و سخاوتمندانه‌ای انجام شده‌است. حتی سال گذشته «روشیر شارما» کارشناس اقتصادهای نوظهور این آمار را نوعی جوک بد و خطرناک نامید. اما اخیراً امیدها واقعی‌تر شده‌است.

واقعیت این است که هیچ‌کس ادعا نمی‌کند آمار و ارقام در مورد رشد تولید ناخالص داخلی واقعی است. کسانی که زمانی حتی کوتاه را در هند گذرانده باشند می‌دانند که این کشور هنوز از مشکلات بزرگی رنج می‌برد. کمبود زیرساخت‌ها و فقدان نیروی ماهر کافی مهم‌ترین مشکلاتی هستند که هند با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

با وجود همه این تفاسیر، رد کردن رشد و خیزش اقتصادی هند امری کاملاً اشتباه است. نمی‌تواند چشم را به روی پیشرفت 30ساله این کشور بست. علاوه بر آن اقتصاد هند موتوری برای چرخش اقتصاد جهان بوده‌است. به نظر می‌رسد در چند سال آینده سهم این کشور گسترده‌تر از این نیز بشود.

حالا معنای این برای بقیه نقاط جهان چیست؟ هند تا کنون موفق شده ثروت و رفاه مورد نیاز خود را به هر طریقی تأمین کند. این کشور کسانی مثل «جواهر لعل نهرو» را داشته‌است. نباید تصویر این کشور را به فیلم‌های بالیوودی تقلیل داد، این‌ها تحریف واقعیت است. باید تلاش کنیم تصویری حقیقی از این کشور بسازیم.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا