تحریم ها ما را به 50 تا 60 سال پیش برگرداند

تحریم ها ما را به 50 تا 60 سال پیش برگرداند

دکتر روحانی با بیان اینکه بدترین فشار به ملت ایران از محل تحریم بانکی شروع شد، گفت: ما داشتیم به 60-50 سال پیش برمی گشتیم اما کاری ...

سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی بانک مرکزی، با موضوع رفع تحریم ها آغاز شد. به گزارش مهر، روحانی با بیان اینکه بدترین فشار به ملت ایران از محل تحریم بانکی شروع شد، گفت: ما داشتیم به 60-50 سال پیش برمی گشتیم اما کاری کردند که ما به قبل از آن هم برگشتیم، رفتیم به سراغ صراف و صرافی ها، من بمیرم تو بمیری و چمدان و پول در چمدان؛ شرایط بسیار سختی را به کشور تحمیل کردند.

شاید 100 تا 200 هزار نفر از تحریم ها منفعت می‌بردند

رئیس جمهور در ادامه اشاره ای هم به بابک زنجانی کرد و گفت: در چنین شرایطی بداندیشان این مردم به بهانه دور زدن تحریم ها، پول کشور را به غارت بردند، نفت را بردند و فروختند و پول آن را معلوم نشد که چه کردند. روحانی افزود: اگر کسی از رفع تحریم ها خوشحال نشود باید در ایرانی بودنش شک کرد. رئیس جمهور ادامه داد: شاید 100 تا 200 هزار نفر از تحریم ها منفعت می بردند، اما مگر می شود منافع 80 میلیون نفر را فدای منفعت این افراد کرد.  روحانی با تاکید بر اینکه خداوند دولت را به خاطر دعای مردم یاری کرد، اظهار داشت: موفقیت ما در 23 تیرماه به خاطر دعای سحرخیزان و دعای مردم در ماه رمضان بود.

دعای روحانی برای تحقق شعار چرخش همزمان سانتریفیوژها و زندگی مردم

روحانی در ادامه از وظایف بانک ها در پساتحریم سخن گفت. او اظهار داشت: حالا که تحریم ها برداشته شده، باید بانک ها جبران کنند و ما به عنوان دولت، خادم و منتخب مردم به وظیفه خود عمل کنیم.  رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خدا را شکر می کنم قولی که به مردم داده ام، ادا کرده ام گفت: من همیشه نگران این قول بودم و می گفتم من، بنده ناتوان به مردم قول دادم که در کنار چرخش سانتریفیوژها، چرخ زندگیشان هم بچرخد. خدایا کمک کن تا این قول ادا شود.

روحانی تاکید کرد: امروز که ما از دوران تحریم عبور کرده ایم و وارد شرایط پسابرجام شده ایم، باید برجام 2 یعنی برنامه جامع اقدام مشترک ملی را تدوین کنیم. در موضوع انتخابات، با اینکه رقابت وجود دارد اما در عین حال باید همگان گلایه ها را کنار بگذارند و در انتخابات حضور داشته باشند. اگر پای صندوق های رای نیاییم، شرایط بهتری به وجود نمی آید.  

در دوره گذشته خوابمان مانند خواب اصحاب کهف بود

وی در توصیف وضعیت اقتصادی گذشته ایران، افزود: در دوره گذشته وقتی شب می خوابیدیم و صبح بلند می شدیم، خوابمان مانند خواب اصحاب کهف بود که وقتی بیدار می شدند می دیدند کل پول آنها عوض شده و همه چیز تغییر پیدا کرده است.  رئیس جمهور با بیان اینکه در دوسال و نیم گذشته کارهای بسیار بزرگی انجام گرفته است، تصریح کرد: این مسئله خیلی اهمیت دارد که انتظارات تورمی جامعه را به گونه ای تغییر بدهیم که آنها بدانند قدم به قدم این تورم کاهش پیدا می کند. در دوران گذشته این انتظارات همیشه معکوس بود.

مقابل اصرار برخی وزرا برای افزایش پایه پولی اوقات تلخی کرده ام

رئیس جمهور ادامه داد: آنچه من در دو سال و نیم اخیر فهمیده ام، این بوده است که مهمترین عامل در کنترل تورم، انضباط پولی و مالی است و این اساس کار است که اگر به هم بخورد، تورم نیز سیر صعودی خواهد داشت.  روحانی گفت: از روز اول هر وزیری اگر خواسته است به سمت پایه پولی تعرض کند، من در دولت ایستاده ام و گاهی وقت ها اوقات تلخی نیز کرده ام و نگذاشته ام از پایه پولی برای اهدافی که مدنظر داشته اند استفاده شود.  رئیس جمهور اظهار داشت: هر وقت ناچار شده ایم بانک مرکزی برای یک ماه بخشی را یاری کند، بلافاصله بعد از یک ماه من به آن دستگاه فشار آورده ام که پول را برگردانند.  وی با بیان اینکه خیلی ها فشار آوردند که تورم را رها کنیم و به سراغ کاهش رکود برویم، عنوان کرد: اما من معتقدم که اگر انتظارات ما بر مبنای کاهش تورم ادامه یابد تا ان شاء ا. . . به تورم تک رقمی یا حتی عدد مناسب برسیم، سرمایه گذار و مصرف کننده نیز می فهمند که چه کار باید بکنند و در یک فضای درست کار می کنند.

درخواست رتبه بندی موسسات مالی

به گزارش اقتصادنیوز، روحانی که صبح شنبه در جمع مدیران بانک های سراسر کشور سخن می‌گفت، افزایش نظارت بانک مرکزی بر بانک ها و مؤسسات اعتباری را ضروری خواند و گفت: باید تمام مؤسسات مالی، اعتبارسنجی شوند و رتبه آنها اعلام شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا