رزاقی: با واردات ۷۰ میلیارد دلاری پارسال ۷میلیون شغل پرید

رزاقی: با واردات ۷۰ میلیارد دلاری پارسال ۷میلیون شغل پرید

یک اقتصاددان با اعلام اینکه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان پول در اختیار بخش خصوصی است اما به تولید وارد نمی شود زیرا سود فعالیت های دلالی بالاست، گفت: پارسال ۷۰ میلیارد واردات داشتیم که این رقم ۷ میلیون شغل ایجاد می کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابراهیم رزاقی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه استفاده از سیاست های پولی ، یکی از راههای کنترل تورم است، گفت: افزایش عرضه داخلی از روش های دیگر است.

وی افزود: در شرایط فعلی تولید کنندگان ضرر می کنند و ساختار وارداتی داریم و ساختار صادراتی ما بیشتر صدور نفت و مواد خام است.

رزاقی ادامه داد: اکنون سود تولید کنندگان در مقایسه با سود غیر تولید کنندگان ، پایین است و برخی اوقات سود واردات ،200 تا 300 درصد است.

وی افزود: کشورهای غربی از تولیدات داخلی ، حمایت می کنند و از واردات ، مالیات می گیرند.

رزاقی گفت: 900 هزار میلیارد تومان پول در اختیار بخش خصوصی است اما به تولید وارد نمی شود زیرا سود فعالیت های دلالی بالاست.

پویا جبل عاملی دیگر اقتصاددان هم با حضور در این برنامه گفت: از سیاست های پولی می توان برای تغییر متغیرهای کلان اقتصادی استفاده کرد اما به این معنی نیست که از ابزارهای دیگر  برای رسیدن به رشد اقتصادی و اشتغال استفاده نکنیم و تضادی میان این دو وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از موانع ایجاد رقابت ، دولت است، افزود : شرکت های اقماری مختلف دولتی وجود دارند که سود اقتصادی کافی را ندارند.

جبل عاملی گفت : تکیه زیاد بر سرمایه گذاری های خارجی ، ایجاد خطر می کند اگر نتوانیم آن را مدیریت کنیم .

وی با اشاره به اینکه جهش اقتصادی کشورهای رشد یافته همراه با سرمایه گذاری خارجی بود، افزود : البته باید راه نفوذ بسته شود.

جبل عاملی اضافه کرد: پشت این سرمایه گذاری خارجی، دانش و فناوری وجود دارد و پل ارتباطی است.

در ادامه رزاقی گفت: کشورهای سرمایه داری سعی می کنند به روش های مختلف از جمله کودتا و حمله، کشورهای دیگری را عقب نگه دارند تا آنها همیشه خام فروش و مصرف کننده باشند و نتوانند پیشرفت کنند و نیازمند خارج باشند.

وی با اشاره به اینکه پس از دفاع مقدس، حدود 1200 میلیارد دلار ، واردات داشتیم افزود : جمهوری اسلامی ایران به سیاست استقلال نتوانست عمل کند زیرا سیاست لیبرالی را پیاده کردیم .

رزاقی افزود : پارسال 70 میلیارد واردات داشتیم که این رقم 7 میلیون شغل ایجاد می کرد.

در ادامه جبل عاملی گفت : استقلال با مراودات سیاسی در تضاد نیست و با بستن دروازه ها ، رشد اقتصادی ایجاد نمی شود.

وی افزود : باید مزیت های نسبی اقتصاد خودمان را پیدا و روی آنها سرمایه گذاری کنیم.

جبل عاملی در پاسخ به این پرسش که چرا هیچ  وقت نتوانستیم اصلاح ساختار اقتصادی را انجام دهیم گفت : در همه اصلاحات قبلی ، اولویت تورم را مدنظر نداشتیم و برای جلوگیری از افزایش تورم، اصلاحات ساختاری را به طور کامل انجام نمی دادیم .

وی افزود : اگر این اصلاحات را انجام  می دادیم و همزمان با این اصلاحات باید سیاست های پولی انقباضی شدیدی را اجرا می کردیم و در این صورت تورم ، کاهش می یافت .

جبل عاملی گفت : ما در برنامه سوم توسعه بهترین اصلاحات را توانستیم انجام دهیم .

رزاقی گفت : جهان بینی و مبانی ارزشی جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد مورد توجه قرار نگرفته است و اعتقاد عملی به قانون اساسی در دولت ما در زمینه اقتصادی به درستی اجرا نشده است.

جبل عاملی درباره پیوستن به تجارت جهانی گفت : ما می توانیم هم به تجارت جهانی بپیوندیم و هم استقلال خود را حفظ کنیم.

رزاقی هم در این باره گفت: تا زمینه ها و زیر ساخت های لازم برای پیوستن کشورمان به اقتصاد جهانی فراهم نباشد با این کار ، خام فروشی های ما ادامه می یابد.

جبل عاملی گفت: با مزیت های اقتصادی ما از جمله نیروی انسانی خوب و مواد اولیه خوب می توانیم تولید ایجاد کنیم و از شرکت های بین المللی هم استفاده کنیم.

رزاقی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ، یک الگو در جهان است افزود: متاسفانه در زمینه اقتصادی همان سیاست های دوران قبل از انقلاب از جمله خام فروشی نفت و دلار ارزان و واردات زیاد ادامه یافت و این رویه باید با استفاده از سیاست های اقتصاد مقاومتی تغییر کند .

جبل عاملی در ادامه درباره چگونگی مقابله با فساد اقتصادی گفت: باید از ایجاد رانت و عوامل ایجاد کننده فساد اقتصادی جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا