تولید محصولات پتروشیمی ایران به ٣٥ میلیون تن رسید

نسخه کامل وزارت نفت برای حوزه پتروشیمی

نسخه کامل وزارت نفت برای حوزه پتروشیمی

تولید محصولات پتروشیمی در ٩ ماه نخست سال ٩٤، ٣٥ میلیون تن بوده که از این مقدار ١٤,٣ میلیون تن صادر شده است.

به گزارش ایسنا، معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در گزارشی اعلام کرد: تولید محصولات پتروشیمی در سال ٩٣ برابر با ٤٤,٥ میلیون تن بوده که نسبت به سال ٩٢ که ٤٠.٦ میلیون تن بوده، نشانگر افزایش ٩.٦ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال ٩٣ است.

این گزارش در ادامه آورده است: تولید محصولات پتروشیمی در ٩ ماه سال ١٣٩٤ حدود ٣٥ میلیون تن بوده‌ است که از این مقدار، حدود معادل ١٠ میلیون تن در داخل فروخته شده و معادل ١٤,٣ میلیون تن نیز صادر شده است.

براساس این گزارش، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در انتهای شهریور ماه سال ١٣٩٤ معادل ٦١,٤ میلیون تن بوده است.

راه اندازی ٧ طرح پتروشیمی در ٦ ماه نخست ٩٤

این معاونت، طرحهای راه‌اندازی شده در بخش پتروشیمی در ٦ ماه نخست امسال را هفت طرح عنوان کرده است.

برپایه این گزارش، طرح PBR/SBR پتروشیمی تخت جمشید با ظرفیت سالانه ٤٨ هزار تن (درحال تولید آزمایشی)، واحد پلی اتیلن سنگین/سبک خطی، پتروشیمی لرستان با ظرفیت سالانه ٣٠٠ هزار تن (در حال تولید آزمایشی) و قطعات ٨، ٩ و ١٠ خط لوله اتیلن غرب از کرمانشاه تا مهاباد که تزریق اتیلن در شهریور ١٣٩٤ آغاز شده، از جمله طرحهای راه اندازی شده صنعت پتروشیمی از ابتدای سال تاکنون بوده است.

همچنین از دیگر طرحهای راه اندازی شده در سال ٩٤ می توان به راه اندازی آزمایشی واحد بوتن-١ پتروشیمی مهاباد با ظرفیت سالانه ٣٠ هزارتن، واحدهای یوتیلیتی طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت، فاز دوم الفین یازدهم، پتروشیمی کاویان با ظرفیت ١٠٩٠ هزار تن در سال که آماده راه اندازی است و واحد اسید سولفوریک پتروشیمی ارومیه با ظرفیت سالانه ٥٠ هزارتن اشاره کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: طرحهای پلی اتیلن سنگین/سبک خطی پتروشیمی لرستان، PBR/SBR پتروشیمی تخت جمشید، فاز دوم خط لوله اتیلن غرب از کرمانشاه تا مهاباد، پلی اتیلن سنگین/سبک خطی پتروشیمی مهاباد، فاز یک نیروگاه سرویسهای جانبی فاز دوم عسلویه (پتروشیمی دماوند)، فاز دوم الفین یازدهم (پتروشیمی کاویان)، اتیلن گلایکولهای عسلویه (پتروشیمی مروارید) و واحد آمونیاک طرح آمونیاک و اوره هفتم (شهدای مرودشت)، آماده افتتاح هستند.

مراحل پایانی برنامه جدید توسعه صنعت پتروشیمی

شایان ذکر است: همسو با تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی با تکیه بر مطالعات بازار، طرحهای توسعه این صنعت بازنگری و اولویت بندی شده و تهیه برنامه جدید توسعه این صنعت در مراحل پایانی قرار دارد.

این گزارش می افزاید: برنامه‌ریزی و پیگیری ساخت شهرکهای تخصصی در مناطق جدید و مساعد نزدیک آبهای آزاد و قابلیت حضور در بازارهای صادرات در جاسک، چابهار، ایرانشهر و منطقه ویژه انرژی پارسیان و تعیین تکلیف بخشهای بالادستی واحدهای پتروشیمی (واحدهای بازیافت اتان و NGL) و امکان افزایش تولید واحدهای کنونی از جمله اموری هستند که در دستور کار وزارت نفت قرار دارند.

تعریف ١٠ طرح تولید محصولات زنجیره پروپیلن از گاز طبیعی و همچنین استفاده از فناوریهای جدید در طرحهای توسعه همانند OCM(تبدیل گاز طبیعی به اتیلن)، MTP(تبدیل متانول به پروپیلن)، MTO(تبدیل متانول به الفین‌ها) و Cyclar (فناوری جدید تولید آروماتیکها) توسط بخش خصوصی و پیگیری تامین مالی طرحهای پتروشیمی از طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس چین و معرفی طرحها به بانکهای داخلی نیز از دیگر برنامه های وزارت نفت در بخش پتروشیمی است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا