معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

بهره‌وری کشاورزی کلید حل بحران آبی است

بهره‌وری کشاورزی کلید حل بحران آبی است

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی گفت: با توجه به این‌که بهره‌وری فعلی در بخش کشاورزی در حوزه آب محدود نیست، لذا می‌توان گفت که اگر بهره‌وری در این حوزه ارتقاء پیدا کند مشکلات آبی نیز کاهش می‌یابد.

علیرضا دائمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که آمارهایی که برای میزان مصرف آب کشاورزی اعلام می‌شود به صورت متوسط است، اظهار کرد: ممکن است در یکسال میزان بارندگی کم و در یکسال دیگر میزان بارندگی زیاد باشد که متناسب با این میزان تخصیص آب به بخش کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال‌هایی که میزان بارندگی کم است میزان آب تجدید‌شونده کشور ممکن است به حداقل برسد و بیش از 70 میلیارد متر مکعب نباشد.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که در سال‌های پرآب امکان افزایش این عدد وجود دارد، بیان کرد: با توجه به این‌که باید وزارت نیرو آب مصارف خانگی را به صورت 100 درصد تامین کند، لذا در سال‌های کم‌آب میزان تخصیص آب کشاورزی کاهش می‌یابد.

به گفته دائمی در یکسال پرآب میزان آبی که در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد بیشتر از سال‌های کم‌باران است، اما به‌طور کلی زمانی که از این مبحث صحبت می‌شود، عدد متوسط مورد توجه است.

وی با بیان این‌که در سال‌های کم‌باران ممکن است وزارت نیرو تنها 60 میلیارد آب به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص دهد، ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های پرآب این عدد تا دو برابر نیز قابل اجرا است.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی در خصوص میزان بهره‌وری بخش کشاورزی در حوزه آب گفت: تصور من این است که اگر رویه‌های انتقال آب، توزیع آب، روش‌های آبیاری و انتخاب محصول کشت اصلاح شود، قطعا می‌توانیم با این منابع آبی نیاز بخش کشاورزی را تامین کنیم.

دائمی اظهار کرد: در حال حاضر بهره‌وری فعلی بخش کشاورزی از منابع آبی مطلوب نیست و دولت باید برنامه‌هایی را برای ارتقاء بهره‌وری آب کشاورزی داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا