آموزش و پژوهش، مورد توجه ویژه ایمیدرو در سال ۹۵

آموزش و پژوهش، مورد توجه ویژه ایمیدرو در سال ۹۵

گروه معادن - در سال 95، مقوله آموزش و پژوهش به ­عنوان پیش­ نیازهای توسعه­ فناوری و نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی مورد توجه ویژه ایمیدرو قرار می­گیرد.

به گزارش ماین نیوز، شمس الدین سیاسی راد مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: در نشستی که به ­منظور برنامه­ ریزی و هم­ اندیشی اجرای دوره های آموزشی ویژه سطوح کارشناسی و بالاتر معادن بخش خصوصی با حضور رئیس و مدیران آموزش سازمان نظام مهندسی معدن، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، مدیران آموزش خانه معدن و مسئولان آموزش سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان­ ها برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: همگام با سیاست­ های ایمیدرو و با استفاده از ظرفیت­ های ناشی از اجرای برجام و رفع موانع تعاملات آموزشی فناورانه با مراکز اصلی و پیشران­ های توسعه دانش و فناوریهای معدنی و صنایع معدنی در جهان، در سال 95 آموزش منابع انسانی در تراز جهانی، انتقال دانش­ فنی و توسعه بیشتر پژوهش ­های کاربردی و توسعه­ ای با تاکید بر مواد و محصولات معدنی با ارزش افزوده بالا و مورد استفاده در فناوری­ های جدید و نوظهور در دستور کار است.

وی افزود: در این مسیر ضمن استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در مراکز علمی و پژوهشی داخلی و تشکل های بخش خصوصی، از امکانات و فرصت های خارجی و بین المللی برای پر کردن هر چه سریع تر شکاف و فاصله موجود در دانش فنی و فناوری با کشورهای پیشرفته استفاده خواهد شد.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: در سال جاری، متاثر از بهبود نسبی روابط خارجی ایران و با استفاده از مدرسان اعزامی از دانشگاه ها و شرکت های خارجی، 7 کارگاه آموزشی و سمینار توجیهی در زمینه های تخصصی شامل زمین شناسی اقتصادی، اکتشافات معدنی، معرفی فناوری های روز در صنعت سیمان و غیره توسط ایمیدرو برگزار شد.

سیاسی راد با اشاره به ضرورت ارتقای سطح کیفی آموزش های مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی بیان داشت: ایمیدرو آموزش های غیر رسمی مهارتی و تخصصی موردنیاز منابع انسانی بخش در سطوح مختلف کارگری تا کارشناسی و بالاتر را به 2 شکل « کارگاه های آموزشی کوتاه مدت مهارتی» و «دوره های آموزشی بلند مدت تخصصی در گرایش های بین رشته ای» را مد نظر قرار داده است.

وی افزود: هم اینک برای برنامه ریزی و اجرای دوره های مهارتی کوتاه مدت به صورت کارگاه های آموزشی، از ظرفیت ها و تجارب ارزشمند سازمان نظام مهندسی معدن ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور استفاده می شود. به طور مثال، در سال جاری با حمایت مالی ایمیدرو و مشارکت سازمان های یادشده، دوره های آموزش ایمنی کار ویژه کارگران معادن بخش خصوصی برای 31 استان برنامه ریزی و در مرحله اول به صورت پایلوت در 7 استان اجرا شده است. در این برنامه مشترک که با هدف صیانت از منابع ارزشمند انسانی شاغل در معادن صورت می پذیرد، به شرکت کنندگان گواهی نامه معتبر شرکت در دوره اعطا خواهد شد.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو خاطرنشان کرد: در دوره های آموزشی بلند مدت تخصصی نیز با همکاری دانشگاه صنایع و معادن و دانشگاه های معتبر خارجی به دنبال نیازسنجی و طراحی 3 دوره بلند مدت «مدیریت اجرایی کسب و کارهای معدنی»، «مدیریت فناوری با تاکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معدنکاری» و «مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست معدن و صنایع معدنی» با هدف تربیت مدرس و کارشناسان هم سطح جهانی هستیم.

سیاسی راد تصریح کرد: در شرایط بی سابقه فعلی که از یک طرف با سقوط شدید قیمت نفت خام و قیمت کالاهای معدنی و از سوی دیگر با تشدید تقاضا برای منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاری های جدید و تکمیل طرح های متعدد نیمه تمام موجود مواجه هستیم، ایمیدرو 2 راهبرد «تامین سرمایه از منابع خارجی» و «کاهش قیمت تمام شده» را تعقیب می کند.

وی ادامه داد: در این شرایط، ماموریت حوزه آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو معطوف به افزایش بهره وری به ویژه بهره وری منابع انسانی و بهینه سازی فنی عملیات تولید از طریق طراحی و اجرای دوره های آموزشی در زمینه های بهبود مهندسی تولید از طریق کنترل مواد خام، عیب یابی و کنترل ظرفیت و ارایه آموزش های لازم برای کاهش زمان توقف تولید، نگهداری دارایی های فیزیکی، طولانی کردن عمر مفید ماشین آلات و تجهیزات به همراه استاندارد سازی مصارف نهاده های مصرفی تولید و غیره است.

ارتقای کیفیت آموزش بخش معدن

نادعلی اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، در این نشست ضمن اشاره به حمایت فراوان رئیس هیات عامل ایمیدرو از این سازمان گفت: طی 4 سال گذشته، اقدامات خوبی برای آموزش نیروی انسانی بخش معدن انجام شده و حدود 20 هزار نفر تحت آموزش های سازمان نظام مهندسی معدن قرار گرفته اند، اما اکنون باید به دنبال ارتقای کیفیت آموزش مهندسان معدن باشیم.

اسماعیلی تصریح کرد: با توجه به اجرای طرح های گسترده ایمیدرو برای توسعه بخش معدن پس از برجام، فضای مطلوبی برای فعالیت مهندسان این بخش فراهم می شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا