ثبت بهترین عملکرد قیمتی طلا از بحران مالی سال ۲۰۰۸

ثبت بهترین عملکرد قیمتی طلا از بحران مالی سال ۲۰۰۸

در حالی که قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه تحت تاثیر افزایش شاخص سهام در بازارهای بین المللی، با افت نسبی روبرو شد ولی در هفته ای که گذشت بهترین عملکرد را از اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی ثبت کرده است.

 

به نقل از پایگاه اینترنتی مارکت واچ، رشد تقاضای مکان امن سرمایه گذاری تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا طی روزهای گذشته داشته است.
بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با ۸.۴۰ دلار کاهش معادل ۰.۷ درصد به کمتر از ۱۲۳۹ دلار رسیده است. البته قیمت طلا در هفته گذشته با افزایش ۷.۱ درصدی روبرو شده که این بهترین عملکرد طلا از ۱۲ دسامبر ۲۰۰۸ میلادی به شمار می رود.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، افت نسبی قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه تاحدی طبیعی به نظر می رسد و طلا برای ادامه روند صعودی طی روزهای آینده نیاز به تنفس موقتی داشته است. احتمالا روند صعودی قیمت طلا در هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت.
بهای هر اونس طلا روز پنج شنبه نیز به بیش از ۱۲۶۰ دلار رسیده بود که این رقم بالاترین رکورد در یک سال گذشته به شمار می رود. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۷ درصد رشد داشته است که علت اصلی این مساله کاهش شدید شاخص سهام در بازارهای بین المللی بوده است.
در این مدت شاخص سهام اس اند پی ۵۰۰ آمریکا بیش از ۹ درصد کاهش داشته است. شاخص صنعتی داوجونز نیز با افت ۸.۷ درصدی روبرو شده است.
اظهارات اخیر جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز گمانه زنی های زیادی را در خصوص نرخ بهره آمریکا به وجود آورده است. به نظر می رسد فدرال رزرو در شرایط کنونی عجله ای برای افزایش نرخ بهره ندارد و این مساله به ضرر ارزش دلار و به نفع قیمت جهانی طلا شده است.
تعیین نرخ بهره منفی از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان نیز بسیاری از سرمایه گذاران را به سوی بازار طلا سوق داده و موجب شده تا میزان ورودی ذخایر طلا به صندوق های بزرگ سرمایه گذاری جهان به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۰ میلادی برسد.
به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی قیمت طلا در کوتاه مدت نیز به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. نگرانی ها نسبت به اوضاع اقتصادی چین و نوسانات شدید شاخص سهام می تواند موجب افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا