۷۰ درصد معادن سنگ‌آهن زنجان در گرداب رکود

۷۰ درصد معادن سنگ‌آهن زنجان در گرداب رکود

گروه معادن >سنگ آهن - از ۲۶ معدن سنگ آهن استان زنجان حدود ۲۰ معدن به دلیل رکود و پایین آمدن قیمت جهانی سنگ‌آهن غیرفعال شده و مابقی با ظرفیت زیر ۳۰ درصد به فعالیت خود ادامه‌ می‌دهند به طوری که در چند ماه اخیر بیش از ۵۰ درصد کارگران این معادن از کار بیکار شده‌اند.

به گزارش ماین نیوز، 26 معدن سنگ آهن دارای پروانه اکتشاف با ذخیره قطعی حدود 12میلیون تن در استان زنجان وجود دارد که بیشترین آن مربوط به معادن بزرگی نظیر«سرخه دیزج» و «علم‌کندی» است.

تبعیت فعالیتهای معدنی از شرایط آب و هوایی سبب شده تا عمده گارگران آن به صورت فصلی در معادن مشغول به کار شوند.

به‌طور متوسط 2 هزار کارگر در بخش معدن استان زنجان مشغول به فعالیت بوده که از این تعداد حدود 400 نفر به طور مستقیم در معادن سنگ آهن فعال هستند.

بر اساس اظهارات کارشناسان میزان استخراج سنگ آهن از معادن آهن این استان با توجه به میزان استخراج اسمی پروانه های صادره در حدود یک میلیون و 150 هزار تن است که متاسفانه حتی در سال‌های اخیر که حاشیه سود نسبتا بالا بوده هیچگاه به ظرفیت اسمی مدنظر نرسیده است.

با توجه به اینکه عمده 26 معدن سنگ آهن در مناطق محروم و به دور از مناطق صنعتی و تقریبا توسعه یافته واقع شده ادامه فعالیت این معادن از نظر اشتغال از اهمیت فراوانی برخوردار است.

در شرایطی که عمده واحدهای صنعتی استان زنجان از شرایط رکود حاکم بر کشور به شدت آسیب دیده‌اند معادن سنگ آهن هم از این قافله عقب نمانده‌اند به طوری که تنها از آبان ماه سال 94 بیش از 50 درصد کارگران فعال در این 26 معدن بیکار شده‌اند.

مهدی حمیدی، رئیس نظام مهندسی معدن استان زنجان بیکاری بیش از 200 نفر از کارگران مشغول در معادن سنگ آهن را ناشی از بالا بودن هزینه حمل و نقل مواد معدنی از مبدا تا مقصد عنوان می‌کند.

وی که ترجیح می‌دهد به جای رکود از واژه بحران استفاده کند می‌گوید که شرایط حاکم بر معادن استان زنجان قطعا وارد فضای بحرانی شده است و بیکاری بیش از 200 نفر از شاغلان معدن بسیار تاسف‌برانگیز است.

رئیس نظام مهندسی معدن استان زنجان با بیان اینکه تشکیل زنجیره از استخراج تا مصرف سنگ آهن می‌تواند در کاهش هزینه حمل و نقل کمک شایانی کند، امیدوار است که قیمت جهانی سنگ آهن روند صعودی خود را در بازارهای جهانی مجددا آغاز کند.

قیمت عمده موادمعدنی از قیمتهای جهانی تبعیت می‌کنند و برخلاف محصولات صنعتی که با افزایش هزینه‌های تولید می‌توان قیمت فروش را نیز تغییر داد در زمینه تولید مواد معدنی نمی‌توان چنین راهبردی را دنبال کرد به همین دلیل پایین آمدن قیمت جهانی سنگ آهن سبب شده است تا بیش از 70 درصد معادن سنگ آهن استان زنجان غیرفعال شوند.

حمیدی راه افتادن زنجیره‌های تولید سنگ آهن در استان زنجان را به عنوان یک نیاز برای واحدهای معدنی این حوزه بیان کرده و عنوان می‌کند در شرایط کنونی که قیمت جهانی سنگ آهن بسیار پایین آمده توجه مسئولان به مشکلات کارخانه پیوسته سهند ایجرود می‌تواند نویدبخش فعالیت دوباره معادن سنگ‌آهن در استان زنجان باشد.

وحید آذرگشسب از معدنکاران حوزه سنگ‌آهن استان و مدیرعامل شرکت ره کاو معدن زنجان، تعطیلی سال گذشته معدن «گلستان‌آباد» که حاوی مواد معدنی سنگ آهن از نوع مگنتیتی است را ناشی از رکود و پایین آمدن قیمتها عنوان می‌کند و می‌افزاید از حدود 26 معدن سنگ آهن تنها 5 تا 6 معدن فعال است که آنها هم با ظرفیت کمتر از 30 درصد فعالیت می‌کنند.

وی که مسولیت اکتشاف و استخراج در معدن «گلجیک» که حاوی مواد معدنی سنگ آهن از نوع هماتیت است را بر عهده دارد با اشاره به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 20 و 70 کارگر با فعالیت این معدن، از برنامه‌های بلندمدت از جمله ایجاد واحد کنستانتره با هدف ارزش افزوده بالا در این بخش و به منظور مقابله با رکود و کاهش میزان تاثیرپذیری معدنش از شرایط کنونی می‌گوید.

معدن «گلجیک» زنجان عمده محصولات خود را به کارخانجات سیمان از جمله سیمان خمسه عرضه می‌کند و با وجود اخذ پروانه افزایش اکتشاف در حین بهره برداری (حدود 60 هزار تن) در سال گذشته، هم اکنون با توان زیر 30 درصد (اکتشاف 20 هزار تن سنگ آهن هماتیت) به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بر اساس اظهارات مسئولان ذی‌ربط مواد معدنی استخراج شده در معدن «گلجیک» به کشورهایی نظیر چین صادر می‌شد اما بنا به گفته‌های سجاد نباتچیان، رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان با پایین آمدن رشد اقتصادی این کشور صادرات سنگ آهن از مبدا زنجان به این کشور کاهش چشمگیری یافت به طوری که امسال هیچگونه صادراتی از استان زنجان به چین انجام نگرفته است.

آذرگشسب با عنوان اینکه به دلیل عدم وجود خریدار داخلی سنگ‌آهن ضروری است به فکر ایجاد کارخانه و واحد کنستانتره باشیم از مسئولان تقاضا می‌کند تا دست اندرکاران این حوزه را همراهی کنند.

وی که تعدیل 10 نیروی کارگری خود در معدن« گلجیک» را ناشی از فعالیت زیر 30 درصد توان و ظرفیت معدنش می‌داند به فعالیت دوباره شرکت ریخته‌گری پیوسته فولاد سهند امیدوار است و می‌گوید تنها پس از فعالیت این کارخانه است که با اطمینان می‌توانم بگویم که تمامی معادن راکد و نیمه‌فعال سنگ آهن استان زنجان می‌توانند دوباره بر روی پاهای خود بایستند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا