ممکن است ایران به تخریب سدها روی بیاورد؟

ممکن است ایران به تخریب سدها روی بیاورد؟

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران گفت: طی دو سال اخیر کارهای زیادی را با استفاده از تکنولوژی نو برای جلوگیری از ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها انجام داده‌ایم و امسال نیز دولت 50 میلیارد تومان برای این مساله مصوب کرده است.

حاج رسولی‌ها با بیان این‌که برای خالی‌سازی حریم رودخانه‌ها از ساخت‌وساز سه کار را انجام داده‌ایم، گفت: تعیین حریم و بستر با استفاده از سیلاب‌های دوره بازگشت 25 ساله، مشخص‌کردن آن و استفاده حکم قضایی برای تخریب کارهایی بوده که طی این دو سال به صورت مقطعی به انجام رسیده است.

وی با بیان این‌که انجام تمامی این کارها نیاز به برنامه‌ریزی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مالی دارد، اظهار کرد: دولت امسال 50 میلیارد تومان را برای رسیدگی به این مساله مصوب کرده است، اما تاکنون مبلغی را دریافت نکرده‌ایم، ولی می‌توان گفت که اگر این مبلغ اخذ شود می‌توانیم یک جهش کاری بزرگ را نسبت به سال‌های قبل در کارنامه خود ثبت کنیم.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران با اشاره به نیاز این طرح به منابع مالی تصریح کرد: هدف ما براین بوده است که از لحاظ مالی این طرح را پشتیبانی کنیم که البته تاکنون نیز اقدامات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است، اما انتظار می‌رود که عنایت بیشتری به این بخش صورت بگیرد.

حاج رسولی‌ها در خصوص فرآیند انجام کار تاکنون اظهار کرد: از سال 1388 به بعد حدود 35 درصد در کل کشور توانستیم تعیین حریم بستر کنیم، اما در بحث تخریب باید گفت که این کار باید به صورت نقطه‌ای اجرایی شود.

وی با بیان این‌که به اعتقاد ما این کار جرم محسوب می‌شود، گفت: به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم که این مساله رواج یابد و همان‌طور که در قانون آمده باید به‌طور جدی با این موضوع مقابله شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مدیر عامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران در پاسخ به این‌که آیا در ایران نیز مانند مصر برنامه‌ای برای تخریب سد‌ها دارید یا نه، اظهار کرد: با توجه به این‌که تامین آب شرب از آب‌های سطحی سدها صورت می‌گیرد و حساسیت ویژه‌ای در زمینه‌ی تامین آب شرب از آب‌های زیرزمینی وجود دارد، لذا این مساله تاکنون در کشور مطرح نشده است.

حاج‌رسولی‌ها با بیان این‌که سدهایی که عمده هدف‌شان تامین آب کشاورزی باشد در کشورهای دیگر زیرمجموعه این تصمیم قرار می‌گیرند، گفت: در ایران عمده استفاده ما از آب سدها تامین آب شرب است و معدود سد‌هایی تامین آب کشاورزی را برعهده دارند، لذا این ادبیات در کشور ما مطرح نیست.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا