ثروت‌های معدنی آذربایجان غربی با سرمایه‌گذاری خارجی رو می‌آید

ثروت‌های معدنی آذربایجان غربی با سرمایه‌گذاری خارجی رو می‌آید

گروه معادن - ذخایر سنگ‌های تزئینی با تنوع بالا به‌عنوان یکی از مزیت‌های استان آذربایجان‌غربی به‌شمار می‌آید. فعالان این حوزه می‌توانند در شرایط کنونی(پساتحریم) از این موقعیت استفاده کرده و با وارد کردن تجهیزات و دانش فنی زمینه صادرات محصولات خود را فراهم کنند.

به گزارش ماین نیوز، البته در کنار سنگ‌ها نمی‌توان از معدن تیتانیوم «قره‌آغاج» گذر کرد. معدنی که به‌عنوان یکی از ذخایر بزرگ تیتانیوم در ایران مطرح است و اوکراینی‌ها قصد سرمایه‌گذاری و تولید محصول نهایی در آن را دارند.

برجام موضوعی ملی است

به گفته کارشناسان و مسئولان، اثرات حاصل از برداشته شدن تحریم‌ها بر بخش معدن نیازمند زمان است و باید با برنامه‌ریزی برای پیشبرد اهداف حرکت کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی درباره آثار پساتحریم بر بخش معادن کشور گفت: برجام موضوعی ملی است و آثار حاصل از آن به تمام بخش‌های مختلف مانند معادن کشور می‌رسد و بخش‌های دیگر مانند تجارت و صنعت را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

جعفر صادق اسکندری در ادامه گفت: اثرگذاری برجام و شرایط ایجاد شده بر بخش معدن در مقایسه با دیگر بخش‌ها مدت زمان بیشتری را می‌طلبد. این استان مرزهای متعددی با کشورهای همسایه دارد و به طور طبیعی با بهبود فضای حاکم بر کشور و ایجاد ارتباط با کشورهای مختلف، بیشترین ارزش‌افزوده متوجه بخش تجارت آن خواهد شد.

او درباره آثار پسابرجام بر بخش معدن نیز اظهار کرد: بخش معدن برای توسعه فعالیت‌های معدنی و پیشبرد اهداف، نیازمند ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین است که تهیه و وارد کردن آنها زمان‌بر است. (البته بکارگیری درست و اصولی این تجهیزات، تنها با داشتن دانش فنی امکان‌پذیر است).

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی در پاسخ به اینکه فضای کنونی حاکم بر کشور تا چه اندازه روی فعالیت صنعت سنگ تزئینی این استان در حوزه صادرات به کشورهای همسایه و همچنین تامین فناوری‌های نوین اثرگذار است، گفت: با توجه به اقتصاد مقاومتی و سخنان رهبر معظم انقلاب درباره معادن و استفاده بهینه از آنها برای افزایش رونق تولید و اشتغال، توجه به این بخش در دستور کار قرار گرفته است. درباره این استان نیز باید گفت معادن سنگ تزئینی به‌عنوان یکی از مزیت‌های استان به‌شمار آمده و باید برای توسعه فعالیت‌های معدنی بیشتر تلاش کرد. البته به جز سنگ‌های تزئینی، مواد معدنی دیگری همچون سنگ‌آهن، سنگ‌آهک و سیلیس نیز در استان یافت می‌شود که با سرمایه‌گذاری روی آنها می‌توان به اهدافی همچون توسعه معادن و ایجاد اشتغال دست یافت. به گفته اسکندری میزان پیشرفت و موفقیت در فعالیت‌های مختلف در حوزه معدن از دو حیث قابل بررسی است. نخست جنبه تجاری است مبنی بر اینکه چگونه می‌توانیم فرآورده‌های تولید شده را به فروش برسانیم و قطعات و ابزار مورد نیاز را تامین کنیم. بخش دیگر در زمینه کاهش هزینه‌های تولید است. در گذشته به‌دلیل نبود امکان استفاده از «ال‌سی» بین ۱۵ تا ۲۰درصد هزینه‌ها افزایش می‌یافت.

او ادامه داد: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صورت حضور در صنایع مختلف معدنی، باعث افزایش بهره‌وری و کشف بازارهای هدف خواهند شد. در حال حاضر قیمت تمام‌شده محصول یکی از دلایل اصلی حضور نداشتن ایران در بازار رقابتی است. حال اگر بتوانیم از کانال‌های رسمی نسبت به تامین اعتبار و بودجه اقدام کنیم به طور قطع بر حوزه تولید اثر گذاشته و با ایجاد چرخه کامل در تولید، به راحتی می‌توانیم محصولات را به بازار هدف صادر کنیم تا بازار داخلی نیز رونق بگیرد.

اسکندری افزود: هم‌اکنون اقداماتی در زمینه شناسایی و اکتشاف محدوده‌های معدنی استان در حال اجراست و یکی از آنها عملیات ژئوفیزیک هوایی است که سازمان زمین‌شناسی بخشی از اجرای این عملیات را در دست دارد. همچنین بخشی از محدوده‌های معدنی به سازمان ایمیدرو واگذار شده و بخشی نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری قدیر وابسته به وزارت دفاع در حال انجام است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی معتقد است: برای ذخایر ارزشمند معدنی دو بخش را می‌توان در نظر گرفت؛ یکی بازار داخلی کشور و دیگری بازار منطقه است. در کنار ذخایر سنگ‌های تزئینی، ذخایر کانی‌های فلزی همچون مس و تیتانیوم در این استان یافت می‌شود. معدن تیتانیوم «قره آغاج» به‌عنوان یکی از معادن بزرگ تیتانیوم در کشور به‌شمار می‌آید که بهره‌برداری و فرآوری این کانی نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و تجهیزات و دانش فنی است.

همچنین معادن متعدد طلا و بزرگترین معدن کشور یعنی زرشوران در منطقه تکاب قرار گرفته است. اکنون فعالیت‌های مطالعاتی درحال انجام است تا استحصال و بهره‌برداری از آن انجام شود.

اسکندری با بیان اینکه در جهان تعداد کشورهای دارنده دانش فنی برای استحصال تیتانیوم محدود است گفت: معدن قره‌آغاج که بهره‌بردار آن یک شرکت خصوصی است با شرکت اوکراینی وارد همکاری مشترک برای بهره‌برداری از این معدن و تولید محصول نهایی شده است. از نکات مهم این طرح، انجام مطالعات و آزمایش‌های اولیه از سوی شرکت ایرانی در مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران است و با نهایی شدن آن انتظار می‌رود در سال آینده شاهد ورود سرمایه‌گذاران در این معدن برای تجهیز به ماشین‌آلات و همچنین ایجاد واحد فرآوری برای تجاری‌سازی آن باشیم.

توسعه در گرو افزایش کیفیت محصول

درباره استفاده از ذخایر معدنی موجود در کشور همچون سنگ‌های تزئینی که از تنوع بالایی برخوردار است نظرات مختلفی وجود دارد. برخی راهیابی به بازار جدید را پیشنهاد می‌کنند و برخی افزایش کیفیت محصولات تولیدی را برای رسیدن به توسعه مطرح می‌کنند.

محمد رسا به‌عنوان یکی از کارشناسان صنعت سنگ ایران چندی پیش درباره بهبود صنعت سنگ‌های تزئینی ایران اظهار کرده بود: توسعه بازار صنعت سنگ وابسته به ارتقای کیفیت تقاضای بازار است که این هدف با توسعه صادرات محقق می‌شود. مدیر اجرایی یوستون معتقد است با توجه به ذخایر فراوان و تنوع منحصر به فرد سنگ‌های ساختمانی ایران، می‌توان با ایجاد ارتباط موثر با بازارهای جهانی و ارتقای کیفیت فرآوری محصول، زمینه توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی را فراهم کرد. هر کدام از سنگ‌های تزئینی ویژگی‌های خاص خود را دارند و امکان ابداع کاربردهای جدید از آنها در بسیاری از صنایع وجود دارد. در دستیابی به این اهداف می‌توان به نقش افراد خلاق و کارآفرینان اشاره کرد که با پذیرفتن ریسک سرمایه‌گذاری با تولید محصولات جدید زمینه توسعه بازار را فراهم خواهند کرد. به گفته وی، استفاده از سنگ‌های تزئینی همچون گرانیت در محیط شهری نیز یکی دیگر از راهکارهای افزایش میزان مصرف این دست از سنگ‌هاست که منجر به افزایش تولید و ایجاد فرصت شغلی می‌شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا