افزایش قیمت نفت ادامه دار خواهد بود؟/ کارشناسان از آینده قیمت طلای سیاه می‌گویند

افزایش قیمت نفت ادامه دار خواهد بود؟/ کارشناسان از آینده قیمت طلای سیاه می‌گویند

در حالی قیمت نفت روز گذشته افزایش یافت که بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی این افزایش قیمت را احتمال برگزاری نشستی میان اعضای اوپک و سایر صادرکنندگان نفت به منظور کاهش تولید نفت عنوان می کنند.

به گزارش نامه نیوز، قیمت جهانی نفت در معاملات روز گذشته ۳.۳ دلار افزایش یافت و به ۳۳ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید.

همچنین قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات دیروز با 3 دلار و 23 سنت، معادل 12.3 در صد افزایش به 29 دلار و 44 سنت رسید و در بالاترین رقم هم به 29 دلار و 66 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت روز پنجشنبه به پایین ترین رقم 12 سال اخیر یعنی 26 دلار و 5 سنت رسیده بود. در این هفته قیمت نفت خام آمریکا 4.7 درصد کاهش یافت.

در حالی قیمت نفت روز گذشته افزایش یافت که بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی این افزایش قیمت را احتمال برگزاری نشستی میان اعضای اوپک و سایر صادرکنندگان نفت به منظور کاهش تولید نفت عنوان می کنند.

در همین رابطه وزیر انرژی امارات گفته است کشورهای عضو اوپک آماده همکاری در زمینه کاهش تولید هستند، در عین حال تولید کنندگان غیر عضو اوپک در میانه افت قیمت های فعلی، افزایش تولید خود را کاهش داده اند.

سهیل بن محمد المزروعی، گفت، انتظار می رود عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک  تا 800 هزار بشکه در روز کاهش یابد، در حالی که رشد جهانی تقاضا 1.3 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است. اینها به بازار کمک خواهند کرد تا خود به توازن برسد.

وی تاکید کرد مسئله مثبت این است که بازار فعلی دارد همه را وادار می کند تا تولید خود را افزایش ندهند. من خوش بین هستم که به رغم مازاد عرضه و بالا بودن حجم ذخیره نفت، این توازن امسال اتفاق بیافتد.

البته برخی کارشناسان معتقدند شانس چندانی برای توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای رسیدن به یک سیاست مشترک وجود ندارد و اینکه قیمت های پایین در نتیجه مازاد عرضه همچنان پابرجا خواهد بود.

در حالی که اخباری مبنی بر برگزاری نشست اوپک مطرح شده است پایگاه خبری سی ان بی سی گزارش داده است در پی اظهارات اخیر وزیر نفت ایران مبنی بر آمادگی کشورش برای مذاکره با عربستان بر سر وضعیت فعلی بازار نفت قیمت این محصول در بازار جهانی افزایش یافت.

هفته گذشته مسئولان نفتی ایران اعلام کرده بودند ایران برای گفتگو با روسیه و عربستان با هدف دستیابی به راه حلی برای تحقق قیمت نفت مطلوب که برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان خوب باشد، آمادگی دارد.

علاوه بر این کارشناسان درباره آینده قیمت نفت می گویند مشاهده افزایش شدید قیمت نفت بسیار دشوار خواهد بود. در یک دهه آینده قیمت‌ها به محدوده 50 دلاری وارد خواهند شد. ما یک نوار را در نظر گرفتیم و احتمالا شاهد قیمت‌هایی بین 40 تا 60 دلاری باشیم.

به اعتقاد کارشناسان این نوار قیمتی 5 تا 10 سال طول خواهد کشید. حد پایین قیمتی اندکی بهبود یافته چرا که شاخص جهانی برنت، در حدود بشکه‌ای 35 دلار معامله می‌شود. حد بالایی به سطوح جولای 2015 باز خواهد گشت،‌ زمانی‌که صنعت نفت به تازگی اقداماتی را برای مقابله بحران اقلیمی انجام داده بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا