نماینده مجمع عالی کارگران در کارگروه مزد در گفت‌وگو با تسنیم:

کمیته مزد دوشنبه و شورای عالی کار سه شنبه تشکیل جلسه می‌دهد

کمیته مزد دوشنبه و شورای عالی کار سه شنبه تشکیل جلسه می‌دهد

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در کارگروه مزد با اشاره به اینکه دوشنبه جاری شرکای اجتماعی برای بررسی سبد معیشت تشکیل جلسه می‌دهند گفت:مطابق گزارشی که در جلسه چهارشنبه گذشته ارائه کردیم، با احتساب ۲۳ قلم کالا هزینه خانوار به ۲۷۴۴۰۰۰ تومان می‌رسد.

فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،درباره تعیین دستمزد سال 95 گفت:قرار است در کمیته مزد درباره نحوه پرداخت سبدمعیشت خانوار کارگری تصمیم‌گیری شود. مقرر شده است تمام آمارهایی که قرار است در کمیته مزد بیان شود از منبع و مراجعی باشد که قابل استناد باشد و وجاهت قانونی داشته باشد.

 توفیقی با بیان اینکه درماده 53  برنامه پنجم توسعه مرجع رسمی برای گزارش دهی مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام شده است افزود:این دو نهاد رسمی آخرین میزان بودجه لازم برای هزینه خانوار را اندازه می‌کنند.میانگین متوسط جمعیت خانوارها نیز مطابق آمار این دومراجع رسمی 3.44 نفر اعلام شده است. این رقم در روستاها و شهرها متفاوت است. اما میانگین این رقم است.

 توفیقی گفت:پیشنهادات کارفرمایان درباره میزان کالری و خوراک سبدمعیشت بدون استفاده از مراجع رسمی است. در بخشی از گزارش‌های کارفرمایان بیان شده که یک خانوار در هفته باید 4کیلو روغن مصرف کند. این موضوع مورد تأیید یک کارشناس تغذیه نیست. در حالی که گزارش معیشتی کارگران مطابق  اسناد صحیح و درست است.

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در کارگروه مزد95 افزود: درجلسه روز چهارشنبه اختلاف های بسیاری با سبد ارائه شده کارفرمایان داشتیم.اینکه کارفرمایان بیان می‌کنندﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﺳﺒﺪ ﻣﻌﯿﺸﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺭﮐﺎﺭﮔﺮﯼ ﺑﺎﯾﺪ ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻔﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﻓﺮﻣﺎ،ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻫﺎ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺍﺳﺖ هیچ مرجع قانونی ندارد.

 وی بیان کرد: هیچ تحقیقی درباره صنوف به کمیته تخصصی مزد داده نشده است. درباره میزان دستمزد تنها شورای عالی کار می‌تواند تصمیم‌گیری کند. کمیته دستمزد وجاهت قانونی برای تصمیم‌گیری دستمزد و چگونگی افزایش ندارد. شورای عالی کار به کمیته مزد ماموریت داده است تا این میزان را تعیین کند.

 نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در کارگروه مزد95 بیان کرد:به نمایندگان کارفرمایان  توصیه می کنیم که در اجرای صحیح قانون بکوشند. آمارها باید در چارچوب دقیق تعیین شود. براساس اعلام تمامی مراجع بین المللی (همچون سازمان بهداشت جهانی، فائو) و داخلی (انستیتو تغذیه، مرکز تغذیه دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تغذیه، اساتید تغذیه) کالری پایه لازم برای دختران تا سن 13 سال بین 1800 تا 2400 کالری، پسران تا سن 18سال بین 1800 تا 2900 کالری و سپس هر دو جنس به سمت 2200الی 2400کالری سوق پیدا می کنند.

 وی اظهار کرد:  جدیدترین محاسبات از وضعیت هزینه‌های خانوار برمبنای بُعد خانوار 3.44 نفر نشان می‌دهد که هزینه 23قلم اصلی خوراکی در ماه به 674833تومان و کل هزینه خانوار کارگری نیز به 2744000 تومان رسیده است.

 توفیقی ادامه داد: از آنجایی که قرار بود شورای عالی کار روز سه شنبه جاری تشکیل جلسه دهد، پیشنهاد دادیم روز دوشنبه کمیته تخصصی مزد تشکیل جلسه دهد و به یک جمع‌بندی نهایی برای ارائه در شورای عالی کار برسد.

 انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا