معاون وزیر امور خارجه مطرح کرد

لزوم تدوین برنامه جدید اقتصادی برای توسعه روابط ایران و ترکیه

لزوم تدوین برنامه جدید اقتصادی برای توسعه روابط ایران و ترکیه

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر گسترش روابط ایران و ترکیه در دوره پسا تحریم گفت: در این دوره ما باید یک برنامه جدید اقتصادی تدوین کنیم، زیرا مکانیزم هایی که ما در دوران تحریم ها از آنها استفاده می کردیم پاسخگوی ضرورت های دوره جدید نیستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک مقام ایرانی با اشاره به این که ایران به ترکیه به عنوان «اولویت» گسترش روابط تجاری پس از لغو تحریم ها نگاه می کند پیشنهاد کرد که یک برنامه جدید اقتصادی برای توسعه روابط کلی اقتصادی تدوین شود.

ابراهیم رحیم پور، معاون وزیر امور خارجه ایران که در گفت‌وگو با حریت سخن می گفت افزود: «کشور و دولت ترکیه، که در دوران تحریم ها کنار ما بودند، از اولویت های ما در این دوره جدید لغو تحریم ها قرار دارند. ما از ظرفیت  شرکت های ترک و همچنین ظرفیت شرکت های ایرانی آگاهیم. اما در این دوره جدید ما باید یک برنامه جدید اقتصادی تدوین کنیم، زیرا مکانیزم هایی که ما در دوران تحریم ها از آنها استفاده می کردیم پاسخگوی ضرورت های دوره جدید نیستند.»

رحیم پور لغو تحریم ها را به عنوان یک «معجزه و رنسانس» تعبیر کرد که تاثیرات بسیار قابل توجهی بر منطقه و جهان خواهد گذاشت.

وی افزود، در این دوره جدید، ایران و ترکیه با افزایش دیدارها و نشست ها در سطح بالا، مراودات خود را افزایش خواهند داد.

رحیم پور گفت، شورای عالی همکاری ایران و ترکیه سومین نشست خود را در سال 2016 برگزار خواهد کرد.

این دیپلمات ایرانی گفت، با لغو تحریم ها ایران در مسیر تقویت اقتصاد خود قرار دارد و در عین حال ترکیه برخی از بازارهای بزرگ خود را از دست داده است. «بنابراین ما می توانیم با هم کار کنیم. کشورهایی که در دوران تحریم ها کنار ما نبودند اکنون جلو آمده اند. چرا ترکیه که در دوران تحریم ها با ما بود، نباید اکنون در این جبهه باشد و با ما بماند؟»

رحیم پور گفت،  روابط اقتصادی دوجانبه ایران و ترکیه در سال 2015 کاهش داشت، اما وقت آن فرا رسیده که نگاه ما رو به جلو باشد. «سال 2015 تمام شد. اکنون ما در سال 2016 هستیم. انرژی، تجارت، سرمایه گذاری و صنعت حوزه هایی هستند که فکر می کنیم می تواند حرکت رو به جلو داشته باشد.»
انتهای پیام//139

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا