جایگاه کشورهای جهان درصنعت گیم

جایگاه کشورهای جهان درصنعت گیم

بازی‌ها همیشه از همان دوران کودکی تا همین الان هم برای اغلب ما جذاب بوده‌اند. بهتر است با خودمان صادق باشیم؛ سن و سال چندان اهمیتی در این مورد ندارد و بازی‌ها معمولا سرگرمی‌های جالبی هستند.

اصلا به همین دلیل هم هست که با نفوذ تکنولوژی در زندگی روزمره افراد و رونق صنعت دیجیتال، بازی‌های ویدئویی خیلی زود جای خودشان را در دل افراد مختلف باز کردند. به این ترتیب صنعت پر رونق و بزرگ بازی‌های ویدئویی شکل گرفته و در طول سال‌ها رشد کرده است. بازی‌های ویدئویی حالا به صنعتی بزرگ و تاثیرگذار تبدیل شده‌اند تا جایی که بسیاری از کشورهای جهان برای کسب درآمد بیشتر از آن، سرمایه‌گذاری‌های مختلفی روی این صنعت می‌کنند. وب‌سایت Newzoo به تازگی به بررسی میزان درآمد صنعت بازی‌های ویدئویی در سطح کشورهای جهان پرداخته و در نهایت فهرستی از پردرآمدترین کشورها در صنعت بازی‌های ویدئویی منتشر کرده است.

 این گزارش نشان می‌دهد که درآمد جهانی صنعت بازی‌های ویدئویی در سال 2015 برابر 5/ 91 میلیارد دلار است. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که تنها 20 کشور برتر جهان در صنعت بازی‌های ویدئویی، 8/ 90 درصد از درآمد حاصل از این صنعت را در اختیار خودگرفته‌اند. به این ترتیب تخمین زده می‌شود که درآمد این 20 کشور از صنعت بازی‌های ویدئویی در سال 2015 به 83 میلیارد دلار برسد. این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که چین با درآمد 2/ 22 میلیارد دلار از بازی‌های ویدئویی در سال 2015، پردرآمدترین کشور در این صنعت است. به این ترتیب چین برای اولین بار آمریکا را به عنوان پردرآمدترین بازار بازی‌های ویدئویی در جهان پشت سر گذاشته است.

نیمی از بازار در اختیار آسیا پاسیفیک
در سال 2015، کشورهای منطقه آسیای پاسیفیک 2/ 47 درصد از درآمد به دست آمده از بازی‌های ویدئویی توسط صد کشور برتر این صنعت را به خودشان اختصاص داده‌اند که در این میان چین پیشرو است. صرف‌نظر از اینکه در چین بازار بازی‌های موبایل با سرعت بیشتری از بازار بازی‌های کامپیوتری رشد می‌کند، این بازار همچنان بازار بزرگی برای صنعت بازی‌های کامپیوتری به حساب می‌آید. این آمار نشان می‌دهد که بازی‌های کامپیوتری با درآمد 2/ 15 میلیارد دلاری در چین، 68 درصد از کل درآمد این کشور از بازار بازی‌های ویدئویی را در اختیار دارند. آسیای جنوب شرقی سریع‌تر از مناطق دیگر آسیای پاسیفیک در بازار بازی‌های ویدئویی رشد می‌کند که در واقع این موضوع به خاطر رونق چشمگیر بازار بازی‌های موبایل در این منطقه است. تایلند هم بزرگ‌ترین بازار بازی‌های ویدئویی در آسیای جنوب شرقی به حساب می‌آید که پیش‌بینی می‌شود درآمد آن در سال 2015 به 338 میلیون دلار برسد که این میزان نسبت به سال گذشته میلادی رشد 2/ 42 درصدی خواهد داشت تا در نهایت تایلند را به بیست و سومین بازار بزرگ بازی‌های ویدئویی در سطح جهان تبدیل کند. اندونزی هم با شش پله صعود و درآمد 313 میلیون دلاری از این صنعت به جایگاه بیست و چهارم این رتبه‌بندی رسیده  است.

هندوستان در جمع 20 کشور برتر
در میان کشورهای جهان وضعیت هندوستان بسیار جالب توجه است. این شرکت مهم‌ترین کشوری است که امسال توانسته به سرعت در بازار بازی‌های ویدئویی رشد کند و با پنج پله صعود به جایگاه هجدهم دنیا و جمع بیست کشور برتر جهان در این رتبه‌بندی برسد. در سال 2015 هندوستان 159 میلیون نفر گیمر داشته است که انتظار می‌رود درآمد 428 میلیون دلاری از این صنعت را برای این کشور به همراه بیاورند. این میزان نسبت به درآمد هند از صنعت بازی‌های ویدئویی در سال 2014 رشد 62 درصدی را تجربه کرده است.
 کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار دارند بازار بازی‌های ویدئویی هندوستان تا سال 2018 با تکیه بر بازی‌های موبایل رشد کند و با متوسط نرخ رشد سالانه 2/ 49 درصدی در فاصله سال‌های 2014 تا 2018 درآمد میلیارد دلاری را ایجاد کند.این روند هندوستان را به یکی از مهم‌ترین بازارهای بازی‌های ویدئویی جهان از نظر سرعت رشد و البته یکی از بازیگران تاثیرگذار این صنعت تبدیل می‌کند. با این اوصاف انتظار می‌رود شرکت‌های بین‌المللی در سال‌های آینده تمرکز بیشتری بر بازار گیم در هندوستان بکنند.

اروپای غربی در سایه کشورهای در حال رشد
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که درآمد کل بازار اروپای غربی از صنعت بازی‌های ویدئویی در سال 2015 به 6/ 15 میلیارد دلار خواهد رسید. این بازار رشد سالانه و ثابت 9/ 1 درصدی را تجربه کرده است و در نهایت جایگاهش را به کشورهایی با روند رشد سریع‌تر از منطقه آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا واگذار کرده است. هلند به عنوان یکی از کشورهای منطقه اروپای غربی با دو پله سقوط امسال به جایگاه هفدهم رسیده است، در حالی که بلژیک و نروژ هر کدام پنج پله سقوط کرده‌اند. مکزیک با یک پله صعود به سیزدهمین بازار بزرگ بازی‌های ویدئویی در جهان در سال 2015 تبدیل شده است، در حالی که آرژانتین و کلمبیا هم رشد نسبتا کمی را تجربه کرده‌اند. برزیل امسال هم با درآمد 5/ 1 میلیارد دلاری از بازار بازی‌های ویدئویی در سال 2015 همچنان بزرگ‌ترین بازار بازی‌های ویدئویی در آمریکای لاتین است.

به گزارش دنیای اقتصاد ، در خاورمیانه و آفریقا سه کشور ترکیه، عربستان سعودی و ایران امسال از نردبان رشد در بازار بازی‌های ویدئویی بالا رفته و بر بسیاری از کشورهای منطقه اروپای غربی غلبه کرده‌اند. این در حالی است که آلمان همچنان جایگاه خودش را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار گیم اروپای غربی حفظ کرده است و انتظار می‌رود درآمد آن از این بازار در سال 2015 به 7/ 3 میلیارد دلار برسد. بد نیست بدانید که بازی‌های ویدئویی تحت کنسول یا تلویزیون بیشترین سهم را از بازار بازی‌های ویدئویی آلمان در اختیار دارند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا