ماجرای رشوه پنج میلیارد تومانی!

ماجرای رشوه پنج میلیارد تومانی!

پرونده بابک زنجانی از ابتدای شکل‌گیری تا برگزاری دادگاه با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. با این وجود این حواشی با برگزاری علنی جلسات دادگاه شکل جدیدی به خود گرفته است.

در تازه‌ترین این حاشیه‌ها رسول کوهپایه‌زاده وکیل مدافع بابک زنجانی نسبت به سخنان محمد علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی‌ واکنش نشان داده است.
 نگرانی وکیل مهدی‌هاشمی ‌از وضعیت رسیدگی به پرونده زنجانی
محمد علیزاده طباطبایی در گفت‌وگویی در مورخه23مهرماه1394 عنوان کرده بود: «برخی به دنبال این هستند که بابک زنجانی هرچه سریع‌تر اعدام شود اما تکلیف پول‌ها مشخص نشود. مساله مهم در این پرونده این است که اگر بابک زنجانی اعدام شود سرنوشت نامشخصی در انتظار پول‌های دولت خواهد بود و مشخص نیست که دولت در نهایت موفق شود به پول‌های خود دست پیدا کند. سوال مهم در این زمینه این است که بابک زنجانی از چه مساله‌ای مطمئن است که هیچ اطلاعاتی نمی‌دهد.

حتی رفتار ظاهری بابک زنجانی و خونسردی وی نیز نوعی اطمینان خاطر را به ذهن متبادر می‌سازد». وکیل مهدی هاشمی ‌همچنین درباره پیش‌بینی‌اش درباره حکم احتمالی بابک زنجانی تصریح کرده است: «براساس قانون وی باید به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور اعدام شود. در پرونده‌های مشابه افرادی وجود داشته‌اند که میزان تخلفات آنها کمتر از بابک زنجانی بوده اما در نهایت به اعدام محکوم شده و این حکم درباره آنها اجرا شده است». علیزاده طباطبایی همچنین درباره پیشنهاد نزدیکان بابک زنجانی برای پذیرش وکالت وی خاطرنشان می‌کند: «قبل از بازداشت بابک زنجانی دو تن از نزدیکان وی به دفتر من آمدند و درخواست کردند که بنده وکالت ایشان را برعهده بگیرم. با این وجود من مصلحت ندیدم که چنین مسئولیتی را بپذیرم. دلیل این مساله نیز این بود که من به این نتیجه رسیدم اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته برای من قابل دفاع نیست. البته یکی دیگر از دلایلی که باعث شد بنده این پرونده را قبول نکنم مسائل سیاسی بود».
 اظهارات وکیل جوان درباره سخنان وکیل کهنه‌کار
این سخنان اما با واکنش غیرمنتظره رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی مواجه شده است. کوهپایه‌زاده درباره اظهارات علیزاده طباطبایی درباره اینکه زنجانی باید به جرم اخلال در نظام اقتصادی اعدام شود، چرا که در پرونده‌های مشابه، افرادی وجود داشته‌اند که میزان تخلفات آنها کمتر از بابک زنجانی بوده اما در نهایت اعدام شده‌اند و این حکم درباره آنها اجرا شده است عنوان می‌کند: «چگونه به خود اجازه می‌دهیم درباره حق حیات یک انسان به همین راحتی قضاوت کنیم در حالی که نه اهلیت قضاوت را داریم و نه حتی یک برگ از ده‌ها هزار اوراق مجلدات پرونده را خوانده‌ایم و نه هنوز دفاعیات آن فرد و وکیلش را شنیده‌ایم.

وکیل دادگستری باید بیش از دیگران دغدغه رعایت قانون و رعایت حقوق دفاعی اشخاص را داشته باشد و اخلاق حرفه‌ای و پایبندی به سوگندی که خورده را فراموش نکند. وکیل مدافع بابک زنجانی در پاسخ به این سؤال که وکیل مهدی هاشمی‌ادعا کرده «افرادی که بحث رشوه درباره آنها وجود داشته، در دادگاه بابک زنجانی هنوز مطرح نشده‌اند» توضیح داد: وقتی در کل کیفرخواست قرائت شده و در مجموعه مجلدات پرونده، اساسا به هیچ عنوان، موضوع و اتهام رشوه مطرح نیست، چگونه چنین ادعایی مطرح می‌شود؟طرح این موضوع ناشی از بی‌اطلاعی است یا انگیزه‌های دیگری دارد؟کوهپایه‌زاده همچنین در پاسخ به این سؤال که آقای علیزاده ادعا کرده عده‌ای از بیرون در حال فریب بابک زنجانی هستند تا وی هیچ اطلاعاتی ندهد، گفت: این ادعای غیرواقعی، متاسفانه بیانگر این است که برخی چندان به دنبال کشف واقعیت و اجرای عدالت نیستند و مصرانه در تلاش هستند تا برای تامین برخی منافع، حتماً افراد، گروه یا نهادی از سوی موکلم اعلام شود تا در بازی‌های سیاسی بتوانند از آن در راستای منافع خاص خود بهره‌مند شوند. وی توضیح داد: به عبارت دیگر، قصد دارند با انتساب موکل به جریان و حزب خاص، اهداف خود را محقق سازند. این ادعای غیرواقعی، مستند به کدام دلیل است؟ صرف نظر از این ادعا، اگر مدرک و مستندی دال بر اثبات وجود دارد، بهتر است آن را در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار دهند. وکیل مدافع بابک زنجانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه دو تن از نزدیکان موکلش پیش‌تر در جلسه‌ای با وکیل مهدی هاشمی ‌خواسته بودند او وکالت بابک زنجانی را بر عهده بگیرد گفت: اینکه عنوان شده دو تن از نزدیکان موکل درخواست کرده‌اند آقای علیزاده وکالت بابک زنجانی را بر عهده بگیرد، مانند سایر ادعاهای مطروحه و حسب اظهار همان نزدیکان مورد ادعا، قرین به صحت نیست. وی توضیح داد: واقعیت این است که ملاقاتی از سوی دوست مشترک موکل، با آقای علیزاده صورت می‌گیرد اما پس از انجام این ملاقات و با وجود اعلام آمادگی و اشتیاق پذیرفتن وکالت زنجانی، خانواده وی به خاطر جلوگیری از برخی شائبه‌های سیاسی، این امر را اجابت نمی‌کنند.
پاسخ علیزاده طباطبایی به سخنان وکیل زنجانی
 بلافاصله پس از انتشار سخنان رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی درباره سخنان علیزاده طباطبایی با وکیل مهدی هاشمی ‌گفت‌وگو کردیم تا جزئیات ماجرا را از زبان وی جویا شویم. طباطبایی درباره اظهارات وکیل زنجانی درباره اعدام زنجانی خاطرنشان می‌کند: «براساس قانون جرم اخلال در نظام اقتصادی اعدام است و در پرونده‌های مشابه مانند مه‌آفرید خسروی نیز این حکم صادر و اجرا شده است. براساس کیفرخواست بابک زنجانی در دادگاه، یکی از اتهامات مهم وی اخلال در نظام اقتصادی و افساد فی‌الارض است. در نتیجه سخنان من براساس قانون و واقعیت بیان شده است. اگر اتهام افساد فی‌الارض وی در دادگاه ثابت شود وی اعدام خواهد شد. این مساله‌ای مسلم و بدیهی است و نیاز به ترجمه و تفسیر ندارد.

اظهارات بنده از نظر حقوقی صورت گرفته و هیچ قصد و نیت دیگری در این زمینه نداشته‌ام. مساله مهم اینجاست که اگر بابک زنجانی پول‌های دولت را بازگرداند به صورت طبیعی اتهام اخلال در نظام اقتصادی منتفی خواهد شد. دغدغه اصلی بنده بازگشت پول‌های دولت توسط بابک زنجانی است». وکیل مهدی هاشمی ‌همچنین درباره بحث وجود رشوه در پرونده بابک زنجانی عنوان می‌کند: «برخلاف اظهارات آقای کوهپایه‌زاده بحث رشوه در این پرونده مطرح شده و یکی از اتهامات زنجانی همین مساله است. حتی مساله رشوه دیگری نیز در این پرونده وجود داشته است. در این پرونده مبلغ پنج میلیارد رشوه برای نقض قرار بازداشت زنجانی مطرح شده که به دلیل برخی مسائل رسانه‌ای نشده است. مساله مهم در این پرونده بازگشت پول‌های دولت توسط زنجانی است. بنده تنها نگران این مساله هستم و اظهاراتی که عنوان کردم نیز در همین راستا بوده است. آقای کوهپایه‌زاده برداشت اشتباهی از سخنان بنده داشته است. من به هیچ عنوان سیاسی نیستم و نخواهم بود و اهداف و اغراض هیچ گروه و جریان سیاسی را نمایندگی نمی‌کنم. بنده یک وکیل دادگاه و کارشناس حقوقی هستم و اظهاراتم باید در این زمینه مورد تحلیل قرار بگیرد و نه اینکه آن را به بازی‌های سیاسی مرتبط کنید. درباره پیشنهاد نزدیکان زنجانی نیز باید عنوان کنم: «بنده هیچ علاقه‌ای به پذیرش این پرونده نداشتم؛ چرا که برخی از محتویات پرونده را غیرقابل دفاع تشخیص دادم. چطور ممکن است سه وزیر و یک رئیس کل بانک مرکزی اقدامات بابک زنجانی را تایید کنند اما این پرونده سیاسی نباشد. در نهایت باید عنوان کنم هیچ علاقه‌ای به کش‌دار شدن این مسائل ندارم و ترجیح می‌دهم با ایشان دهان به دهان نشوم».
 بررسی نکات کلیدی سخنان علیزاده طباطبایی و کوهپایه‌زاده
سه نکته کلیدی در اظهارات علیزاده طباطبایی و کوهپایه‌زاده وجود دارد که سبب شفافیت پشت پرده این پرونده می‌شود. نخست اینکه کوهپایه‌زاده تلاش می‌کند کسانی که این پرونده را سیاسی می‌خوانند به رفتارهای گروهی و جناحی برای رسیدن به اهداف خاص متهم کند. مساله دوم اینکه سخنان علیزاده طباطبایی به نوعی پیشداوری درباره حکم زنجانی آغشته شده است که هم از نظر حقوقی و هم از نظر اخلاقی دارای اشکال است. از نظر اخلاقی تا زمانی که حکم یک متهم محرز نشده است نمی‌توان درباره آن اظهارنظر قطعی کرد. با این وجود به نظر می‌رسد این وکیل کهنه‌کار که وکالت پرونده‌های بسیار بزرگی را در کارنامه خود دارد براساس تجربه خود چنین اظهاراتی را مطرح کرده است. مساله سوم اینکه برای همه این مساله محرز شده که بابک زنجانی یک شخص نبوده است. در نتیجه این مساله که عده‌ای با شانتاژ قصد و هدف خود را پیگیری می‌کنند نمی‌توان از نظر دور داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا