معاون برنامه ریزی سازمان مناطق آزاد:

تعریف 92 پروژه سرمایه گذاری از رویکردهای مهم جذب سرمایه مناطق آزاد است

تعریف 92 پروژه سرمایه گذاری از رویکردهای مهم جذب سرمایه مناطق آزاد است

تهران- معاون برنامه ریزی و هماهنگی سازمان مناطق آزاد کشور، تهیه سند راهبردی، برنامه جامع هسته های توسعه و تعریف 92 پروژه سرمایه گذاری را سه رویکرد مهم جذب سرمایه و سرمایه گذار در مناطق آزاد تجاری - صنعتی کشور نام برد.

محمد معزالدین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: توسعه اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری در بخش ها و فعالیت های مختلف اقتصادی است و بدون سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی و روبنایی نمی توان انتظار گسترش اشتغال، تولید و رفاه اقتصادی داشت.
وی افزود: امروزه بسیاری از کشورها تمایل زیادی به جذب سرمایه های خارجی دارند که یکی از زمینه های محقق شدن این هدف مناطق آزاد تجاری - صنعتی هستند. بنابراین ارائه چشم انداز روشن برای جذب و گسترش سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این مناطق ضروری به نظر می رسد.
معزالدین در تشریح رویکرد مناطق آزاد برای جذب سرمایه گذار گفت: برای حمایت و جذب سرمایه گذار در این مناطق، یک سند راهبردی تهیه کرده ایم که این سند، نقشه راهی است که حرکت و مسیر آینده ما را نشان می دهد و سرمایه گذار پس از ورود به کشور و مطالعه این سند، با قابلیت ها و جهت گیری های مناطق مختلف آشنا می شود.
وی افزود: به دنبال این سند، یک برنامه راهبردی با عنوان «هسته های توسعه» برای مجموعه طرح ها و پروژه ها در معاونت برنامه ریزی و هماهنگی سازمان مناطق آزاد تعریف شده است که این نیز مسیر حرکت و راه آینده را به ما نشان می دهد.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی سازمان مناطق آزاد ادامه داد: همچنین مجموعه ای شامل 92پروژه سرمایه گذاری برای معرفی نواحی مختلف که قابلیت سرمایه گذاری دارند، آماده کرده ایم که اقدام مهم دیگر ما برای حمایت از سرمایه گذاری محسوب می شود.
وی افزود: در حقیقت مجموعه ای از فعالیت ها که برای سرمایه گذاران خارجی قابل قبول باشد، در مناطق آزاد سازماندهی شده که جدای اقدام هایی است که برای جذب سرمایه گذار در سطح ملی صورت می گیرد مانند قانون سرمایه گذاری خارجی که از طریق سازمان سرمایه گذاری خارجی کمک های فنی - اقتصادی و در معاونت وزارت امور اقتصادی و دارایی اجرا می شود.
معزالدین افزود: سرمایه گذار خارجی که تمایل دارد سرمایه اش از سوی دولت ایران بیمه شود، ثبت شرکت خود را از طریق سازمان سرمایه گذاری خارجی انجام می دهد، اما کسی که قصد سرمایه گذاری در مناطق آزاد دارد می تواند از طریق مجموعه اقدام هایی که برای تسهیل کار ثبت شرکت ها در این مناطق صورت گرفته، شرکت خود را ثبت کند.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی سازمان مناطق آزاد افزود: سرمایه گذار پس از ورود به کشور و آشنایی با رویکرد مناطق آزاد در سه حوزه سند راهبردی، برنامه هسته های توسعه و آشنایی با 92 پروژه سرمایه گذاری متوجه محور فعالیت مناطق آزاد کشور می شود. به طور نمونه محور فعالیت منطقه آزاد ماکو به طور عمده حمل و نقل و ترانزیت مسیر اروپا است، محور فعالیت منطقه آزاد قشم اجرای مگاپروژه ها و تولید فولاد و فعالیت منطقه آزاد کیش به طور عمده روی گردشگری و خدمات نفت و گاز متمرکز است.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی سازمان مناطق آزاد تاکید کرد سند راهبردی که هم اکنون آماده شده، نقشه راهی برای سرمایه گذار خارجی ترسیم کرده است که با در اختیار داشتن نسخه انگلیسی آن می تواند به صورت سیستماتیک وارد سرمایه گذاری شود.
معزالدین با اشاره به اینکه در حال افزایش شمار پروژه های مناطق آزاد هستیم، افزود: علاوه بر پروژه هایی که نواحی مختلف تعریف کرده اند، تعدادی پروژه هم از سرمایه گذار خارجی دریافت می کنیم و برای رسیدن به یک پنجره واحد، از گروه های مهندسین مشاور بهره می گیریم زیرا اطلاعاتی که آنها نسبت به حوزه های مختلف دارند، می توانند به روند کار سرمایه گذاری سرعت بخشد.
وی یادآور شد: علاوه بر این اقدام ها، در هتل «تهران» نیز مجموعه ای را فعال کرده ایم که بتواند پاسخگوی نیازهای سرمایه گذاران باشد زیرا سرمایه گذار پس از ورود به کشور خدمات جانبی را درخواست می کند که این خدمات از موضوع ثبت شرکتها و پیدا کردن محلی برای استقرار خود گرفته تا ریز اطلاعات درباره فعالیت های بانکی، بیمه ای، بورس، بازار سرمایه و تامین نیروی انسانی مورد نیاز کارشناسان فنی و مالی است. با ارائه این خدمات، سرمایه گذار می تواند با آرامش و اطلاعات بیشتر نسبت به ثبت شرکت خود اقدام کند.
معزالدین گفت: اقدام های مناطق آزاد بر جذب سرمایه داخلی و همکاری با شرکت مدیریت دارایی سرمایه سازمان بورس متمرکز است و امید می رود با فعال شدن بازار سرمایه در مناطق آزاد، حجم سرمایه گذاری ها را چند برابر کنیم و بخش خصوصی بیش از پیش در این مناطق حضور پیدا کند.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی سازمان مناطق آزاد کشور با تاکید بر اینکه باید به گونه ای برنامه ریزی و حرکت کنیم که اعتماد مردم و سرمایه گذاران برای فعالیت اقتصادی در این مناطق جلب شود، افزود: نقش مناطق آزاد در جذب نیروی کار و سرمایه با اهمیت است و چنانچه مناطق ما در مسیر درست حرکت کنند، می توانند به الگویی برای سراسر کشور تبدیل شوند.
وی توسعه صادرات و جذب سرمایه گذاری را هدف ایجاد مناطق آزاد و محور اصلی ارزیابی عملکرد این مناطق دانست و افزود: توجه به این دو فاکتور موجب توسعه اقتصادی، افزایش درآمد عمومی و اشتغال در این مناطق خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری بر توسعه مناطق آزاد به عنوان پتانسیل جذب سرمایه تاکید دارد و معتقد است مناطق آزاد می توانند به الگویی برای توسعه کشور در بخش های مختلف تبدیل شوند،
وی در نشست روسای هیات امنای مناطق آزاد سراسر کشور با بیان اینکه برای رسیدن به رونق اقتصادی باید تسهیلات لازم فراهم و شرایط کسب و کار بهتر شود، افزود: مناطق آزاد با توجه به فرصت و شرایط ویژه ای که دارند با جذب سرمایه های داخلی و خارجی می توانند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی داشته باشد.
رئیس جمهوری بهره گیری از فناوری های جدید، جذب سرمایه و صادرات را از اولویت های مناطق آزاد عنوان کرد و حرکت و برنامه ریزی را در این راستا ضروری دانست.
جمهوری اسلامی ایران دارای هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و 64 منطقه ویژه اقتصادی است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا