افزایش اشتغال غیررسمی در کشور به 57 درصد

افزایش اشتغال غیررسمی در کشور به 57 درصد

اقتصاد > بازارکار - ایرنا خبرداد: معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 80 درصد اشتغال کشور در 20 درصد از صنایع خرد و غیر رسمی است.

عیسی منصوری افزود:  از حدود هشت سال قبل اتفاق فاجعه آمیزی در عرصه اشتغال کشور رخ داده که بازگشت نیروی کار از بخش صنعت به کشاورزی است در حالی که باید نیروی سرریز در بخش کشاورزی وارد صنعت شود.

وی با بیان اینکه ارزیابی ها نشان می دهد از مجموع 22 و نیم میلیون اشتغال در کشور 3.4 میلیون نفر در صنعت کارخانه ای اشتغال دارند گفت: 18.5 میلیون اشتغال کشور هم اکنون در صنعت خرد و کوچک رقم خورده که بخش قابل توجه آن در صنعت خرد غیر رسمی می باشد که ثبت نشده است.

وی افزود: میزان اشتغال غیر رسمی کشور از 30 درصد به 57 درصد رسیده که جای تامل دارد.

معاون وزیر تعاون اظهار کرد: تمرکز اشتغال کشور در بخش غیر رسمی است یعنی همان بخشی که برای اخذ وام مراجعه نمی کند و موفق هم عمل کرده است.

وی گفت: در این راستا تدوین و پیش بینی برنامه های کوتاه، بلند و میان مدت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تمرکز بر بنگاه های خرد، کوچک و غیر رسمی راهبرد کوتاه مدت، افزایش ورود سرمایه گذاران با هدف تقویت انتقال تکنولوژی و یادگیری در کشور به عنوان برنامه میان مدت و پرداختن به بخش خدمات به عنوان مولد بیشترین ظرفیت اشتغال به عنوان راهبرد بلند مدت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه 11 رشته که علاوه بر کمک به رشد اقتصادی، ظرفیت بسیار در ایجاد اشتغال دارند در کشور شناسایی شده اند افزود: از جمله این رشته ها می توان به بخش گردشگری، آی.تی (فناوری اطلاعات)، پوشاک، صنایع پایین دستی، صنایع پتروشیمی، محصولات باغی و دامی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در بخشی مانند گردشگری سرعت ایجاد اشتغال دو و نیم برابر سایر بخش ها و رشته هاست اظهار کرد: در مشهد زمینه هایی مانند زعفران، کفش و پوشاک به دلیل ایجاد اشتغال فراوان، فعال و مورد حمایت هستند.

منصوری گفت: طی پنج برنامه توسعه گذشته در کشور، سیاست اشتغال با جهت گیری به سوی ایجاد اشتغال وجود نداشته است و همه موارد مطرح در این زمینه صرفا برنامه و پروژه بوده اند نه سیاست بلند مدت.

وی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی منجر به ایجاد اشتغال نمی شود افزود: رویکرد برنامه ها در کشور تاکنون رشد بوده و مولفه رشد اقتصادی خوب هم سرمایه گذاری است که در جهت افزایش سرمایه گذاری تلاش شده اما این روند به ایجاد اشتغال کمک نمی کند.

وی تصریح کرد: اشتغالی که با وام شروع می شود، اشتغال پایدار نیست در حالی که در طول سالهای گذشته صرفا در زمینه پرداخت وام اقدام شده در حالی که این شیوه رفتاری منفعلانه در عرصه ایجاد اشتغال است.

وی ادامه داد: در نگاه جدید، رشد فراگیر به معنای رشد همراه اشتغال و کاهش فقر مد نظر است که در این مسیر صنایعی که ظرفیت زیاد در ایجاد اشتغال دارند در عین حال موجب رشد اقتصادی هم می شوند ، شناسایی و مورد حمایت می باشند.

22339

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا