دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اعلام کرد

نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه کاهش نیافته است

نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه کاهش نیافته است

دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: کاهش نرخ 15 درصدی گاز صادراتی ایران به ترکیه صحت ندارد.

سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره آخرین وضعیت موضوع شکایت گازی ترکیه از ایران اظهار کرد: در قراردادهای قانونی بلند مدتی که در زمینه نفت و گاز منعقد می‌شود نحوه مراجعه به دادگاه‌ها در آن قید می‌شود؛ به این معنی که ماده قانونی مشخصی برای تعیین قیمت نفت و گاز در قراردادها گنجانده می‌شود و یکی از این ماده قانون‌ها به این گونه است که در صورت لزوم، چگونه مسائل به دادگاه‌ داوری بین‌المللی ارجاع داده شود.

وی ادامه داد: موضوع مراجعه به دادگاه بین المللی به معنی اقامه دعوا و شکایت نیست، بلکه به معنی تعیین قیمت گاز متناسب با مقررات ذکر شده در قرارداد است. از این رو مسئله پیش آمده بین ایران و ترکیه، یک اختلاف تلقی نمی‌شود.

ابراهیمی به پیشینه همکاری‌های ایران و ترکیه در حوزه انرژی اشاره و تصریح کرد: مسئله دیگر در این زمینه موضوع مطرح شده از سوی خبرگزاری رویترز است. اینکه رویترز اعلام کرده که "ایران قصد دارد گاز خود را با 10 – 15 درصد کاهش قیمت به ترکیه صادر کند" اصلا صحت ندارد، چرا که اصلا اختلاف و دعوایی بین ایران و ترکیه به وجود نیامده و دولت‌های ایران و ترکیه سال‌های زیادی است که در بخش‌های نفت و گاز با یکدیگر همکاری و همراهی کرده‌اند.

دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: در واقع مسئله اصلا شکوایه ترکیه از ایران نیست، بلکه صرفا یک ارجاع به دادگاه بین المللی برای تفسیر موضوع است.

وی عنوان کرد: ترکیه سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران وارد می‌کند که رقم کمی نیست، برای همین همواره دو کشور می‌توانند مذاکراتی در این زمینه با یکدیگر داشته باشند و با گفتمان متقابل یا شرایط منعکس در قرارداد که شرایطی پیچیده‌ای است در صورت لزوم، داوری انجام شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا