امریکا پایش را از امریکای لاتیی بیرون می‌کشد، چین جایش را می‌گیرد

سرمایه و نیروی چین در امریکای لاتین

سرمایه و نیروی چین در امریکای لاتین

پاتریک گیلپسی/گزارشگر

چین بزرگ‌ترین شرط‌بندی خود را در امریکای لاتین به راه انداخته‌است این در حالی است که ایالات متحده امریکا روی از آن گردانده‌است.

چین در سال 2015 میلیاردها دلار روانه امریکای لاتین کرده‌است.

چین سال گذشته در حالی سرمایه‌گذاری خود در امریکای لاتین را افزایش داده‌است که اقتصادش بدترین وضعیت خود در 25 سال گذشته را تجربه می‌کرد. علاوه بر آن اقتصاد امریکای لاتین نیز وارد بحران شده‌است که بخش اعظم آن از برزیل و ونزوئلا ناشی می‌شود

بانک‌های چینی در سال گذشته حدود 30میلیارد دلار وام به دولت‌های امریکای لاتین داده‌اند؛ این میزان دو برابر آن در سال 2014 است.

وامی که چین به امریکای لاتین داده‌است از آنچه بانک جهانی به آن‌ها داده‌است نیز بیشتر است.

اما فقط وام نیست. چین پیشنهاد کمک 35میلیارد دلاری به کشورهای امریکای لاتین را کرده‌است تا بتوانند پروژه‌های زیرساختی نظیر جاده، پل و راه‌آهن را به انجام برسانند. روی هم‌رفته این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری چین است.

این سرمایه‌گذاری‌ها در حالی انجام می‌شود که کمک‌های دولت ایالات متحده امریکا و سرمایه‌گذاری‌های بخش عمومی در امریکای لاتین طی سه سال گذشته کاهش یافت‌است.

علاوه بر این سرمایه‌گذاری‌ها، دولت چین نیز در حال گسترش روابط خود با امریکای لاتین است. سال گذشته شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین برای نخستین بار در پکن میزبان روسای جمهوری امریکای لاتین بود. او وعده داد که در عرض یک دهه بیش از 250میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از صندوق بین‌المللی پول، صادرات چین به امریکای لاتین در سال 2014 به 130میلیارد دلار رشد پیدا کرد. این در حالی است که صادرات این کشور به امریکای لاتین در سال 2000 حدود 6میلیارد دلار بود.

چین اکنون شریک تجاری اصلی برزیل، شیلی و پرو است یعنی از ایالات متحده امریکا جلو زده‌است.

البته ایالات متحده امریکا به صورت کلی هنوز حضور پررنگ‌تر نسبت به چین در امریکای لاتین دارد. صادرات امریکا به امریکای لاتین در سال 2014 سه برابر صادرات چین ارزش داشت.

چین، برزیل و پرو قصد دارند مسیر طولانی‌ترین قطار دنیا برای فعالیت‌های تجاری را به راه بیندازند. این فاصله‌ای از میامی تا سیاتل خواهد بود. البته این پروژه بلندپروازانه‌ای است.

چین سال گذشته در حالی سرمایه‌گذاری خود در امریکای لاتین را افزایش داده‌است که اقتصادش بدترین وضعیت خود در 25 سال گذشته را تجربه می‌کرد. علاوه بر آن اقتصاد امریکای لاتین نیز وارد بحران شده‌است که بخش اعظم آن از برزیل و ونزوئلا ناشی می‌شود.

سرمایه‌گذاری‌های چین برخی از مشکلات این منطقه را برطرف کرده‌است.

اما چرا چین به امریکای لاتین نزدیک می‌شود و با آن ارتباط برقرار می‌کند؟

این دو منطقه برای ارتباط با هم بسیار مناسب هستند. چین به مواد خام اولیه مثل آهن، نفت و سویا نیاز دارد و امریکا سرشار از این مواد اولیه است.

علاوه بر آن چین می‌تواند نیروهای کار خود را در امریکای لاتین مشغول کند. نیروهای چینی در پروژه‌های زیرساختی امریکای لاتین مشغول به کار می‌شوند. امریکای لاتین چاره‌ای جز پذیرفتن نیروهای چینی ندارد چرا که سرمایه آن‌ها را به دست گرفته‌است. به نظر معامله خوبی می‌آید!

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا