تایوان قلب آی‌سی‌تی جهان

تایوان قلب آی‌سی‌تی جهان

تایوان که به یکی از 4 ببر آسیا شهرت دارد در طول چند دهه گذشته با انجام همزمان فعالیت‌های تولیدی و تحقیق و توسعه (آرانددی) توانسته به قطب ...

تایوان که به یکی از 4 ببر آسیا شهرت دارد در طول چند دهه گذشته با انجام همزمان فعالیت‌های تولیدی و تحقیق و توسعه (آرانددی) توانسته به قطب فناوری آسیا تبدیل شود، به طوری که بیش از سه‌چهارم تولیدات رایانه شخصی، نیمی از نمایشگرهای ال‌سی‌دی و یک پنجم از گوشی‌های تلفن همراه جهان در این کشور تولید می‌شود.

تایوان که با نام چین تایپه نیز شناخته می‌شود، کشوری در شرق آسیاست که از جزایر تایوان، پنگو، کینمن، ماتسو و تعدادی جزیره کوچک دیگر تشکیل شده که همگی در سواحل شرقی سرزمین اصلی چین واقع شده‌اند. این کشور از راه دریا از غرب با جمهوری خلق چین، از شمال شرق با ژاپن و از جنوب با فیلیپین همسایه است. الگوی منحصر به فرد توسعه صنعتی تایوان باعث شده تا کارشناسان بسیاری با دقت هرچه تمام‌تر تحولات صنعتی این کشور را مد نظر قرار دهند. این کشور که با تکیه بر سیاست حمایت از تولید داخلی، کارآفرینی بومی و استفاده از سرمایه‌های خارجی توانست در کمتر از ۵۰ سال مسیر توسعه را پشت سر بگذارد، عمده تمرکز خود را بر صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و به‌ویژه تولید و صادرات رایانه و قطعات آن، لوازم الکترونیکی و نیمه‌هادی‌ها قرار داده است.


درآمد سرشار تایوان

صنایع «آی‌سی‌تی» این کشور با تولید انواع نیمه‌هادی مدرن، رایانه‌های شخصی، تلفن همراه، صفحات نمایش، تجهیزات و زیرساخت‌های مرتبط با آن توانسته است عنوان بزرگترین بازار «آی‌سی‌تی» جهان را نصیب این کشور کند. بیش از سه‌چهارم تولیدات رایانه شخصی، نیمی از نمایشگرهای ال‌سی‌دی و یک‌پنجم از گوشی‌های تلفن همراه جهان در این کشور تولید می‌شود. بنابر اعلام مقامات تایوانی در حال حاضر 10 هزار واحد صنعتی در این کشور مشغول به کار هستند که بیش از ۳ هزار واحد آن به فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولید محصولات الکترونیک می‌پردازند. در سال 2014 میلادی درآمد تایوان از صنایع الکترونیک به 250 هزار میلیارد دلار تایوان ($NT) افزایش یافت. چین‌تایپه سال‌هاست در صنایع کوچک و متوسط ازجمله صنایع الکترونیک و لوازم خانگی یا ساخت قطعات فعال شده است. تایوان با تکیه بر صنایع الکترونیک توانسته در صنعت بین‌الملل شاخص شود. این کشور با سال‌ها برنامه‌ریزی تخصصی در زمینه صنایع خود توانسته بهره‌وری را افزایش دهد. از سوی دیگر تایوان که ابتدا با تکیه بر نیروی کار ارزان توانسته بود جایگاه خود را در ردیف صنایع کشورهای دیگر بیابد، پس از تثبیت موقعیت خود، نگاهش را به سوی صنایع «های تک» دوخت و سعی کرد تا ارزش‌افزوده بالاتری را ایجاد کند. البته باید بر این نکته تاکید کرد که تایوان در حال حاضر بازار بین‌المللی خود را یافته و دیگر قیمت تمام‌شده برای آنها از اهمیت حیاتی برخوردار نیست.


رمز موفقیت ‌«آی‌سی‌تی»‌ تایوان

شاید بتوان مهم‌ترین دلیل پیشرفت صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات تایوان را سیاست‌های درست صنعتی این کشور دانست، اما علاوه بر سیاست‌های صنعتی و تاثیر آن بر روند پیشرفت صنعتی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش متخصصان و کارشناسان را در توسعه این صنعت نمی‌توان نادیده گرفت. در کشور تایوان نیز نیروی انسانی ماهر یکی از مهم‌ترین دلایل رشد و توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات تایوان به شمار می‌آید. تایوان در سیاست‌های خود با تکیه بر شعار توسعه کارآفرینی با استفاده از سرمایه‌های خارجی توانست به رشد صنعت ‌«آی‌سی‌تی»‌ خود کمک کند. این کشور در اواخر دهه 70 میلادی توانست به جمع تولیدکنندگان لوازم الکترونیک بپیوندد و عمده تمرکز خود را نیز روی تولید پردازنده‌های نیمه‌رسانا گذاشت.

در حال حاضر تایوان پایگاه 25 شرکت برتر جهانی طراح در زمینه پردازنده‌های نیمه‌رساناست که تعدادشان از شرکت‌های مشابه در امریکا هم بیشتر است. سال گذشته واحد اطلاعات اکونومیست (ای‌آی‌یو) در گزارشی اعلام کرد که از میان 66 کشور مورد مطالعه، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات تایوان در جایگاه دوم قرار گرفته است. رشد این صنعت در تایوان باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های تولیدی و بزرگ جهان، کارخانه‌های خود را به این کشور انتقال دهند. سالانه دو نمایشگاه بین‌المللی و بزرگ در صنعت ‌«آی‌سی‌تی»‌ برپا می‌شود که یکی از آنها نمایشگاه CeBIT در شهر هانوفر آلمان و دیگری نمایشگاه کامپیوتکس تایوان است. این کشور توانسته در طول 28 سال گذشته با برپایی نمایشگاه کامپیوتکس در ماه ژوئن، سالانه نظر مثبت بیش از 40 هزار خریدار بین‌المللی را به سوی تولیدات الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات خود جلب کند. در آخرین نمایشگاه کامپیوتکس تایوان، بیش از یک هزار و 700 شرکت و نشان(برند) معروف در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب 5 هزار غرفه حضور داشتند و تعداد بازدیدکنندگان آن به بیش از 130 هزار نفر افزایش یافت.


تسخیر بازارهای جهانی 

با توجه به اهمیت صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تایوان، این کشور در چند دهه گذشته توانست گستره فعالیت‌های خود را از تولید، تجهیزات اصلی (OEM) توسعه دهد. مهندسان این کشور در سال‌های گذشته توانستند علاوه بر تولید در طراحی این محصولات نیز اقدامات خود را گسترش دهند و به یکی از فعالان اصلی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان تبدیل شوند. دولت تایوان با هدف تشویق صنعتگران برای فعالیت در این شاخه از صنعت، مقررات و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی را اصلاح و طرح‌های تشویقی را نیز ارائه کرده است. به عنوان نمونه پارک‌های صنعتی تایوان که با استفاده از آخرین فناوری و استانداردهای بین‌المللی ساخته شده‌اند، توانسته‌اند به مراکز اصلی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این کشور تبدیل شوند. از سوی دیگر با آغاز تغییرات استراتژیک در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات تایوان، فعالیت‌های صنعتگران این کشور از تولید به سوی طراحی و تولید (ODM) گسترش یافته است. تکیه صنایع ‌«آی‌سی‌تی»‌ تایوان بر دو شیوه نوآورانه OEM / ODM باعث شده تا تایوان در زمینه خدمات الکترونیک نیز به یکی از قدرتمندترین پایگاه‌های جهان تبدیل شود. در حال حاضر تولیدکنندگان رایانه در تایوان توانسته‌اند با تولید مارک‌های قدرتمند و مشهوری مانند دل، اچ‌پی، اپل، توشیبا و سونی سهم عمده‌ای از بازارهای جهانی را از آن خود کنند به طوری که از ۱۰ سال قبل تایوان با تولیدات خود ۹۰ درصد از سهم بازارهای جهانی رایانه شخصی را به تسخیر درآورده بود. 

اما صنعتگران فناوری ارتباطات و اطلاعات تایوانی تنها به سهم بازار رایانه اکتفا نکردند و سراغ تمامی زیرشاخه‌های این صنعت رفتند. تایوان در زمینه تولید نیمه‌هادی، ال‌سی‌دی، تولید تلفن همراه و حتی تولید دوربین دیجیتال توانسته است سهم خود را به 50 درصد بازارهای جهانی برساند و با کشورهایی مانند ژاپن رقابت تنگاتنگی را آغاز کند. 
با ورود کشورهایی مانند چین و هند به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات زمینه رقابت برای تایوان کمی دشوارتر می‌شود. چراکه چین و هند با تکیه بر نیروی کار ارزان و دانش فنی بالای خود توانسته‌اند نبض حیاتی این صنعت را در دست بگیرند. امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان با هدف کاهش هزینه‌های تولیدی خود سراغ چین و هند رفته‌اند و به نظر می‌رسد تایوان برای بقا در بازارهای رقابتی ناچار به تغییر سیاست‌های خود باشد. 
 


منابع : Taiwantrade
سارا رشادی‌زاده

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا