سرمایه‌گذاری در صنایع غذایی ریسک ندارد

سرمایه‌گذاری در صنایع غذایی ریسک ندارد

حجم سرمایه‌گذاری 177 میلیارد و 214 میلیون و 100 هزار تومانی در صنایع غذایی لرستان باعث شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان برای ...

حجم سرمایه‌گذاری 177 میلیارد و 214 میلیون و 100 هزار تومانی در صنایع غذایی لرستان باعث شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان برای 147 واحد تولیدی در این زمینه پروانه بهره‌برداری صادر کند تا با تولید انواع محصولات و فرآورده‌های لبنی، فرآورده‌های گوشتی، عرقیات گیاهی، مربا و... زمینه اشتغال بیش از 3 هزار و 400 نفر را به‌صورت مستقیم فراهم کنند.

رییس سازمان صنعت و معدن استان لرستان در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه لرستان از ظرفیت‌های مناسبی در زمینه صنایع غذایی برخوردار است، اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۴۷ واحد تولیدی در زمینه صنایع غذایی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۷۷۲۱۴۱ میلیون ریالی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند تا با تولید انواع محصولات غذایی برای بیش از ۳۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و هزاران نفر به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد کنند. رضا صفی‌خانی با اشاره به اینکه از این تعداد واحد تولیدی که در زمینه صنایع غذایی استان مشغول به فعالیت هستند ۲۱ واحد نیمه‌فعال و ۲۴ واحد دیگر راکد هستند، افزود‌: به جز این واحدها که به دلیل برخی مشکلات به حالت راکد و نیمه‌فعال در آمده‌اند سایر واحدها با تمام توانمندی در حال تولید هستند که این امر می‌تواند نویدبخش رونق در تولید و اشتغال در استان باشد. وی ادامه داد: بیشترین تمرکز استقرار صنایع غذایی استان در شهرستان‌های خرم‌آباد و بروجرد است که در زمینه تولید مربا، انواع فرآورده‌های لبنی، فرآورده‌های گوشتی، تولید و بسته‌بندی آب معدنی و نوشابه‌های گازدار، رب گوجه و رب انار، عرقیات گیاهی و... فعالیت می‌کنند.

صفی‌خانی با اشاره به وجود ظرفیت بالای تولید مواد غذایی در استان، ابراز کرد: با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها و شرایط حاکم بر استان در پسابرجام به نظر می‌رسد اگر زمینه‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این صنعت فراهم شود، می‌توان با توجه به تولید محصولات متنوع کشاورزی، باغی و دامی و تامین مواد اولیه مورد نیاز این واحدها بهترین بهره‌برداری ممکن از این استعداد انجام شده و واحدهای بیشتری در این زمینه احداث و راه‌اندازی شود. وی نبود واحدهای بسته‌بندی محصولات غذایی را به عنوان یکی از مشکلات موجود در این واحدهای تولیدی ارزیابی کرد و گفت: به‌جز چند واحد تولیدی که از فناوری بسته‌بندی در خط تولید خود بهره می‌برند سایر واحد‌ها از این توانمندی محروم هستند به همین منظور راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی صنایع غذایی ازجمله اولویت‌هایی است که در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته تا با جذب سرمایه‌گذار فعالیت‌های مناسبی در این زمینه انجام دهد.

این مقام مسئول در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با تاکید بر اینکه وجود تحریم‌ها، واحدهای تولیدی صنایع غذایی را از به روز بودن ماشین‌آلات و تجهیزات همچنین فناوری دور نگه داشته، اظهار کرد: این امر باعث شده بیشتر واحدهای تولیدی استان که در زمینه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند از فناوری‌های روز دنیا برای تولید محصول رقابت‌پذیر با نمونه‌های موجود در بازارهای داخلی و خارجی عقب بمانند. وی در ادامه این مطلب اظهار کرد: در شرایط کنونی به دنبال دانش محور کردن تمام صنایع به‌ویژه صنایع غذایی استان با استفاده از توانمندی‌های موجود در پارک علم و فناوری، بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استقرار آنها در کنار واحدهای تولیدی و بکارگیری «آر‌‌اند‌دی» در خط پژوهش و توسعه واحدهای تولیدی برای ایجاد شرایط ایده‌آل به منظور ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر هستیم.

 

شناسایی توانمندی‌ها

رییس خانه صنعت و معدن استان لرستان در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه صنعت تولید مواد غذایی در استان از سال‌های گذشته تاکنون هیچ گونه تغییری نداشته، اظهار کرد: متاسفانه با توجه به شرایط رکودی که در کشور وجود دارد صنعت استان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و صنایع غذایی نیز از این امر جدا نیستند. رضا خواجوی با اشاره به اینکه باید با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها و موقعیت‌های مناسبی که در پسابرجام ایجاد شده، زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استان فراهم کرد، افزود: دولت باید نه‌تنها برای گسترش سرمایه‌گذاری در بخش صنایع غذایی بلکه تمام صنایع، برنامه‌های راهبردی جامعی را طراحی و در اختیار مسئولان دولت و بخش خصوص قرار دهد تا بتوان با سیاست‌های مولد زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران در تولید فراهم کرد. وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل نبود مدیریت واحد میان سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف استان، مشکلات زیادی در زمینه تولید، اشتغال و اقتصاد به وجود آمده بود که خوشبختانه هم‌اکنون این روند با مدیریت استاندار تا حدودی زیادی برطرف شده است و امید است در سال‌های آینده روند رو به رشدی را در تمام زمینه‌های تولید در استان شاهد باشیم. خواجوی با تاکید بر اینکه باید با شناسایی توانمندی‌های موجود در استان زمینه را برای جذب سرمایه‌گذار در استان ایجاد کرد، گفت: سیاست‌گذاری با مطالعه برای تحقق جذب سرمایه‌گذار، می‌تواند علاوه بر بالا بردن ظرفیت احداث و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی، اشتغال پایدار و رونق اقتصادی مناسب تری را برای استان به همراه داشته باشد.

 

تامین مواد اولیه

رییس اتاق بازرگانی خرم‌آباد در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه استان لرستان به‌دلیل قرار گرفتن در موقعیت مناسب جغرافیایی و آب‌وهوایی و تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی قابلیت احداث و راه‌اندازی واحدهای تولید صنایع غذایی را در خود دارد، اظهار کرد: تولید سالانه ۸۰۰هزار تن انواع محصولات مازاد کشاورزی، بهره‌مندی از پرورش انواع دام و طیور، برداشت از انواع میوه‌های فصلی، قرار گرفتن در مسیر اصلی ترانزیت کالا، نزدیکی به مرزهای آبی و خشکی و... این قابلیت را به استان داده تا بتواند در زمینه تولید انواع محصولات غذایی در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد. حسین سلاح ورزی با اشاره به اینکه هم‌اکنون عزم کلی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی زود بازده در سطح استان و در میان تمام مسئولان به وجود آمده، افزود: با حمایت‌های همه‌جانبه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی بستر‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولیدی استان فراهم شده که به‌طور حتم ایجاد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولیدی می‌تواند علاوه بر رونق بخشیدن به اشتغال، رونق اقتصادی مناسبی را برای استان به همراه داشته باشد. وی ادامه داد: برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی دولت باید زیرساخت‌های لازم را در استان فراهم و مدیریت تولید و بهره‌برداری از این واحدها را به بخش خصوصی واگذار کند تا بخش خصوصی با سیاست‌گذاری‌های کلان زمینه را برای تولید بیشتر فراهم کند. 

سلاح‌ورزی با تاکید بر اینکه برداشته شدن موانع تولید و کسب‌وکار بر عهده دولت است، ابراز کرد: در صورتی که فضا و بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان و کشور فراهم شود به طور حتم روند رو به رشدی را در سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولیدی شاهد خواهیم بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا