تغییر سبد ارزی چه تاثیری بر بازار ارز می‌گذارد؟

تغییر سبد ارزی چه تاثیری بر بازار ارز می‌گذارد؟

کارشناسان بر این باورند که تغییر سبد ارزی تاثیر سویی بر بازار ارز ندارد اما باید سبد ارز تمام ارزهای متعارف دنیا را پوشش داد و در زمان لغو ...

کارشناسان بر این باورند که تغییر سبد ارزی تاثیر سویی بر بازار ارز ندارد اما باید سبد ارز تمام ارزهای متعارف دنیا را پوشش داد و در زمان لغو تحریم‌ها استفاده از ارزهایی همچون روپیه مناسب نیست.

 با دستیابی به توافق هسته‌ای از سوی ایران و کشورهای 1+5 مذاکرات و رفت‌و‌آمدهای تجاری رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است، در این بین مطالبات ایران از فروش نفت به کشورهای دیگر یکی از موارد قابل بحث طرفین است که در حال حاضر قرار بر آن شده تا هند بدهی خود را که قسمتی از آن به روپیه و قسمتی دیگر به یورو است را به صورت فاینانس، خرید کالا و انتقال تکنولوژی به ایران بازگرداند.

از سوی دیگر در روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ایران خواستار دریافت میلیاردها دلار از بدهی‌های نفتی خود از هند و دیگر مشتریان نفتی‌اش به یورو شده و در حال فروش محموله‌های جدید خود به یورو است تا به این طریق وابستگی خود به دلار آمریکا را بعد از لغو تحریم‌ها کاهش دهد. 

به گزارش اقتصادنیوز، فارغ از آنکه وزارت نفت و دیگر دستگاه‌های دولتی برای دریافت مطالبات بین‌المللی چه مسیری را انتخاب می‌کند، باید نگریسته شود که آیا حرکت بر مسیری غیر از مسیر دنیا در بازار ارزچه تاثیری بر بازار ارز خواهد داشت؟

نکته قابل توجه آن است که در سال‌های تشدید تحریم‌ها دولت وقت بر آن شد تا دلار آمریکا را از سبد ارزی خود به مرور خارج کند و یورو را با قدرت بیشتری جایگزین دلار کند که این موضوع عملیاتی شد اما از همان روزهای اولیه تجار و فعالان بازار این موضوع را مورد انتقاد قرار دادند و معتقد بودند ارزی همچون یورو که از تجمیع ارز چند کشور در منطقه اروپا ایجاد شده است ثبات کمتری نسبت به ارز کشور آمریکا دارد و پیش بینی می‌شد که نوسانات ارز یورو شرایط مناسبی را برای تجار و اقتصاد کشور رقم نخواهد زد.

در این مورد مسعود گلشیرازی، کارشناس بازار پولی و بانکی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: در چند سال گذشته برحسب تحریم‌های اتحادیه اروپا و کشور آمریکا مجبور شدیم به دریافت درآمدهای خود به ارزهای غیر دلاری روی بیاوریم و بانک مرکزی سبد ارزی خود را از دلار به یورو تبدیل کرد.

او با تاکید بر اینکه در پی تغییر سبد ارزی کشور و تضعیف دلار سود نصیب اقتصاد کشور شد، گفت: تغییر سبد ارزی از سوی بانک مرکزی تاثیر سویی بر بازار آزاد ارز ندارد اما باید در رابطه با تغییر سبد ارزی به نوسانات احتمالی ارز دقت شود.

همچنین در ادامه مهدی رئیس‌زاده، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این رابطه به اقتصادنیوز گفت:نحوه و حجم مبادلات به معنای آنکه طرف قرارداد ایران چه کشوری است، بر تعیین ارز قرارداد بسیار تاثیرگذار است.

او ادامه داد: به طور مثال فعالیت با کشورهای حوزه خلیج فارس با ارز دلار بهتر است. زیرا نرخ این ارز در چند سال گذشته همواره ثابت بوده است که این موضوع در رابطه با ارز یورو صدق نمی‌کند.

وی با بیان اینکه سبد ارزی متنوع کار را بسیار آسان خواهد کرد، تاکید کرد: تغییر سبد ارزی همراه با سودهای هنگفت و ضرر و زیان‌های هنگفت است.

رئیس‌زاده افزود: به طور مثال در سال‌های گذشته با جایگزینی یورو سود قابل توجهی نصیب اقتصاد ایران شد که اگر تا به امروز بر این رویه حرکت شده باشد،‌در چند وقت اخیر با ریزش ارزش یورو، متحمل ضرر و زیان شده است.

او گفت: سبد ارزی هر کشوری که مدیریت اصلی آن با بانک مرکزی است، پشتوانه کشوری محسوب می‌شود و نظر فعالان بازار مبنی بر عدم تغییر سبد ارزی در سال‌های گذشته کاملا درست بوده است، زیرا یک اقدام در یک مقطع کوتاه مناسب خواهد بود اما در بلند مدت ضرر و زیانی به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: سبد ارزی کشورها باید ارزهای متعارف و قوی دنیا را شامل شود که به طور مثال روپیه آنچنان در سبد ارزی قوی جایگاهی ندارد، از این نکته نباید غافل شد که در زمان تحریم چاره‌ای جز دریافت پول نفت به صورت روپیه وجود نداشت.

این کارشناس بازار پولی و مالی بیان کرد: در شرایط جدید که تحریم‌ها لغو شده است انعقاد قرارداد به روپیه و ارزهای غیرمتعارف کار درستی نیست و به طور کلی باید گفت برای قراردادهای نفتی از دلار و در معاملات با اتحادیه اروپا از یورو استفاده شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا