ظهور اولین نشانه‌ کند شدن نرخ رشد اقتصادی

ظهور اولین نشانه‌ کند شدن نرخ رشد اقتصادی

رشد تولید نفت، گاز طبیعی و میعانات گازی در دو ماه اول سال جاری در مقایسه با سال 93 بسیار کند شد. مساله‌ای که با توجه به جایگاه تولید و صادرات نفت و گاز در اقتصاد ایران، نگرانی از بابت کند یا منفی شدن نرخ رشد اقتصادی را افزایش می‌دهد.

 بر اساس گزارشی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از روند تحولات اقتصادی سال جاری منتشر کرده، میزان تولید و صادرات محصولات نفتی در دو ماهه اول سال 94 رشد بسیار ناچیزی داشته است.
 بر اساس آمار و اطلاعات مقدماتی وزارت نفت، رشد تولید نفت که در دو ماه سال 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود هفت درصد بوده در دو ماهه سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 تنها 0.4 درصد رشد داشته است. رشد تولید گاز 0.1 درصد و میعانات گازی نیز 3.4 درصد ثبت شده است. این رشد اندک در حالی است که رشد تولید نفت خام در دو ماهه نخست سال 93 نسبت به مدت مشابه سال  92، حدود هفت درصد، رشد تولید گاز طبیعی در دو ماهه سال 93 نسبت به مدت مشابه سال 92 حدود 25 درصد و رشد تولید میعانات گازی هم 10.5 درصد بوده است.

صادرات نفت خام و میعانات گازی هم در دو ماه اول سال جاری نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل، رشد ناچیزی داشته است. میزان صادرات نفت خام در دو ماهه سال 93 در مقایسه با دو ماهه سال 92 در حالی 25.8 درصد بوده که در دو ماهه سال 94 نسبت به دو ماهه  سال 93 رشد صادرات تنها 4.1 درصد بوده است. میزان رشد صادرات میعانات گازی هم از 11.9 به هفت درصد رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، کاهش رشد تولید و صادرات نفت و گاز از آن جهت دارای اهمیت است که اقتصاد ایران به نغت و گاز وابستگی قابل توجهی دارد و محدود شدن رشد این محصولات و صادرات آن می‌تواند منجر به کاهش رشد اقتصادی شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا