یک کارشناس حوزه انرژی مطرح کرد

پیشنهاد ساخت نیروگاه مرزی ایران و ترکیه

پیشنهاد ساخت نیروگاه مرزی ایران و ترکیه

یک کارشناس حوزه انرژی با اشاره به این‌که به زودی ترکیه میزبان چهارمین اجلاس وزرای انرژی و نفت اکو خواهد بود، گفت: بهتر است ایران و ترکیه به روابط درازمدت و احداث نیروگاه برقی در مرز این دو کشور فکر کنند.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که بهتر است گاز منطقه خزر برای صادرات به برق تبدیل شود، اظهار کرد: این در حالی است که ما سال‌هاست با ترکیه کلنجار می‌رویم تا بتوانیم از طریق این کشور گاز را به اروپا صادر کنیم.

وی ادامه داد: در عین حال در مصوبات اکو آمده است که ایران و ترکیه باید در رابطه با تجارت گاز و برق با یکدیگر مذاکره کنند.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به این‌که این دو کشور باید به روابط بلندمدت در این حوزه بیندیشند، عنوان کرد: ترکیه باید با مذاکره با طرف ایرانی برسر ایجاد صنعت تبدیل گاز به برق در حوزه خزر مذاکره کند.

به گفته خاقانی، تولید گاز در منطقه خزر با استفاده از خط لوله گازی ترکمنستان نیز مقدور است، اما مقرون به صرفه نیست.

وی با تاکید بر این‌که ایران باید این واقعیت را بپذیرد که صادرات برق از صادرات گاز خام بهتر است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت نفت و گاز در اروپا تا حدود 70 درصد سقوط کرده اما کاهش قیمت برق تنها دو درصد بوده است.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان این‌که ترکیه در گذشته پیشنهادی مبنی بر ساخت نیروگاه در مرز ایران داده بود، اظهار کرد: طبق این پیشنهاد قرار بود که ترکیه نیروگاهی در مرز احداث کند که گاز آن از طریق ایران تامین می‌شود و سپس برق به دست آمده به ترکیه و دیگر کشورها صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا در دولت قبل این پیشنهاد جدی گرفته نشد، اما در حال حاضر که بانک جهانی به چنین پروژه‌های مشترکی کمک مالی می‌کند بهتر است مذاکرات در این باره انجام شود.

او با بیان این‌که بهتر است در مرزهای کشورها مناطق آزاد تولید و تجارت انرژی ایجاد شود، اضافه کرد: وزارت نیرو نیز مصوب کرده است که هر که در ایران برق تولید کند می‌تواند 50 درصد را در بازار و به خود توانیر فروخته و 50 درصد را نیز صادر کند.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به صادرات گاز به عراق تصریح کرد: بهتر است با استفاده از تکنولوژی اروپایی‌ها و با مشارکت آنها این گاز را در کرمانشاه و داخل مرزهای ایران به برق تبدیل کنیم، چرا که گازی که به عراق صادر می‌کنیم در همان مرز و در منطقه کردستان عراق به برق تبدیل شده و بعد وارد شهرهای عراق می‌شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا