عطش فلزات براي خلاصي از ركود

عطش فلزات براي خلاصي از ركود

گروه معادن - طي هفته گذشته معاملاتي و پس از يک دوره رکود و نوسانات شديد منفي، شاهد بازگشت و هجوم سرمايه گذاران به بازار فلزات بوديم که با رشد قيمت هاي بسياري از اين محصولات همراه بود.

به گزارش ماین نیوز، با بروز افت در سرعت رشد اقتصاد جهاني، گمانه زني ها در مورد اينکه آيا رشد اقتصادي ايالات متحده به اندازه کافي، مساعد و مناسب خواهد بود که سياست گذاران فدرال رزرو را وادار کند پيش از افزايش مجدد نرخ بهره، اندکي صبر داشته باشند و به بازارها امکان تحرک و رشد بدهند يا خير، بسيار افزايش يافته است.

براساس آمارهاي رسمي منتشر شده از سوي بورس فلزات لندن (LME)، طي هفته گذشته اغلب فلزات پايه در مسير صعودي قرار داشتند و بازارها در آخرين روز با افزايش قيمت بسته شدند. اما با آغاز هفته جاري بهاي اکثر اعضاي اين گروه کالايي با کاهش همراه شد که به نظر مي رسد يکي از دلايل مهم دخيل در اين ريزش ها، افت مجدد بهاي نفت به زير مرز 30 دلار باشد.

چشم انداز تاخيرها در روند سياست گذاري نرخ بهره، موجب افت ارزش دلار تا سطوح پايين شده و در طرف مقابل زمينه ساز تقويت بازار فلزات به عنوان گزينه بالقوه جايگزين براي سرمايه گذاري هاي جديد شده است. در اين ميان سفته بازان، در بازارهاي کالايي تمام توجه خود را بر بازار فلزات معطوف کرده و معتقدند شانس بالاتر رفتن قيمت طلاو نقره بسيار زياد است، به علاوه اينکه احتمال افت هاي بيشتر فلز سرخ، ضعيف به نظر مي رسد.

براساس آمارهاي رسمي موجود، قيمت طلاو مس براي سه هفته متوالي در مسير صعودي گام برداشته اند که طولاني ترين روند رو به رشد از حداقل اواسط ماه آوريل سال 2015 ميلادي بوده است. طبق شاخص جهاني 80 عضوي معدن بلومبرگ، طي هفته گذشته اين شاخص حدود 8 درصد افزايش يافته که با اين رشد نزديک به بيش از 38 ميليارد دلار به ارزش ترکيبي شرکت ها افزوده شده است. با توجه به سطوح کنوني بايد گفت فلزات در مسير بازگشت از رکود ايجاد شده در سال 2015 ميلادي هستند، يعني زماني که وجود مازاد عرضه و منابع اضافي توليدات در کنار افت علاقه و تمايل سرمايه گذاران به اين بازارها، زمينه ساز ريزش قيمت ها در مقياس ماهانه و سالانه شد. ماريا اسميرنوا، مدير پرتفوليوي ارشد در شرکت سبدگردان اسپرات (Sprott) در تورنتو کانادا که سرمايه اي نزديک به 5/ 8 ميليارد دلار کانادا (معادل 1/ 6 ميليارد دلار آمريکا) دارد، در اين خصوص در مصاحبه با خبرنگار بلومبرگ اظهار کرد: «سکاندار و هدايت کننده اصلي مسير بازارهاي کالايي به ويژه فلزات، بروز يک تغيير عمده و شايد حرکت در مسيري برعکس روند کنوني در تصوير اقتصاد کلان در مقياس جهاني و داخلي است.»

وي ادامه داد: «به طور ناگهاني، فدرال رزرو اقدام به تغيير عقيده نسبت به مواضع خود مي کند، به نظر مي رسد نرخ رشد اقتصادي در سراسر جهان با کاهش همراه شده و نرخ بهره در سراسر دنيا در حال سقوط است. اينها خطراتي است که سرمايه گذاراني را که در شرايط کنوني در حال خريد طلاو ساير فلزات از گرانبها تا پايه هستند تهديد مي کند.» براساس جديدترين آمارهاي اعلام شده توسط کميسيون معاملات آتي کالا، مديران ارشد مالي که در بازارها مشغول انجام معاملات هستند، موفق شده اند ارزش دارايي هاي خالص بلندمدت خود را با سرمايه گذاري در بازار طلا، نقره و مس به ميزان 69 درصد طي هفته گذشته افزايش دهند که در نوع خود رقم قابل توجهي است. اين در حالي است که تنها دو هفته پيش از اين، بودجه ها و سرمايه ها در شرايط نزولي قرار گرفت.

به عقيده تحليلگران، نوسان ارزش دلار در برابر ساير ارزها که عمدتا در پي تصميمات و اعلان هاي فدرال رزرو رخ مي دهد، از جمله مهم ترين فاکتورهاي اثرگذار بر بازارهاي جهاني با محوريت کالايي به ويژه فلزات خواهد بود. بازار محصولات فلزي از جمله بازارهايي است که رابطه مستقيم و تنگاتنگي با وضعيت معيشت مردم و روند نرخ رشد اقتصادي کشورها دارد که در راس آنها چين قرار گرفته است، چرا که اين کشور بزرگ ترين مصرف کننده بازارهاي کالايي جهان محسوب مي شود. صنايع پرمصرف در حال حاضر شامل بخش مسکن، خودروسازي، صنعت حمل ونقل و همچنين بسته بندي مي شود که بالاترين وابستگي را به بازار فلزات دارند.

نوسان بازار فلزات طي چند ماه اخير تا جايي بوده که بسياري از منابع و موسسات معتبر، به کاهش پيش بيني هاي خود از روند آتي ميان مدت و بلندمدت اين محصولات اقدام کرده اند. در اين ميان، بسياري از کارشناسان درخصوص مسير پيش روي فلزات ديدگاه هاي متفاوتي دارند که بعضا کاملابا هم متضاد است. تحليلگران گلدمن ساکس در جديدترين اظهار نظرهاي خود اعلام کرده اند در بازار فلزات پايه به دليل رسيدن اغلب آنها به کف هاي قيمتي، در ايام آتي بايد منتظر بروز تغييرات عمده اما گام به گام بود. به گفته اين گروه، در حال حاضر روي، فلزي است که بيش از سايرين پتانسيل رشد دارد. آنها بر اين باورند که بازار فلزات پايه مجددا در بازه کوتاه مدت روند خود را اصلاح خواهد کرد.

بنابر اعلام موسسه گلدمن ساکس، بهبود اخير در بازار فلزات پايه احتمالامداوم و پايدار نخواهد بود که البته فلز روي از اين قاعده مستثني است. اين فلز عمدتا در توليدات صنعتي براي ساخت باتري و رنگ مورد استفاده قرار مي گيرد. اين فلز پايه هفته گذشته موفق شده رشدي 18 درصدي در مقايسه با رقم کمينه ثبت شده براي اواسط ماه ژانويه سال جاري داشته باشد.

به گفته اين دسته از تحليلگران، فلز روي قوي ترين عضو با ظرفيت رشد بالادر بازار فلزات پايه است. تحليلگران گلدمن ساکس در ادامه گزارش خود اذعان کرده اند: «در مقابل افت تعداد موقعيت هاي کوتاه مدت در بازار فلزات که کماکان قابل توجه است (به ويژه مس و آلومينيوم)، ما بر اين باوريم که روند تثبيت اخير که در داده هاي شاخص مصرف فلزات چين GS قابل مشاهده است، بهبود فصلي پيش رو در زمينه تقاضا براي فلزات (پس از تعطيلات سال نو چيني)، ميزان ذخاير دولت چين و همچنين ظرفيت هاي بالقوه بيشتر، مي تواند به عنوان يک کاتاليزور اقتصادي عمل کرده و موفق به اصلاح روند بازار فلزات پايه در بازه کوتاه مدت شود.»
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا